Londýn, Lisabon či Kodaň. Na kterých evropských letištích letos panuje největší chaos?

Zpožděné a zrušené lety mohou udělat při cestách čáru přes rozpočet. Podívejte se na letiště, kde nepříjemný scénář hrozí s největší pravděpodobností.

Na některých evropských letištích i letos hrozí stávky

0Zobrazit komentáře

Pamatujete? Loni v létě se spousta lidí po rozvolnění covidových omezení z uplynulých roků nadšeně vydala na dovolené do všech koutů světa. A na těch největších letištích, která v důsledku předchozího cestovatelského útlumu prošla často personálními redukcemi, to vyvolalo pořádný zmatek. A k němu ještě přispěly stávky, které se části z nich odehrály. Řada letů tak byla výrazně zpožděna, některé byly zcela zrušeny. Na kterých evropských letištích hrozí podobné komplikace i letos?

Před rokem byla nejvyostřenější situace na letišti Heathrow v Londýně, které se dokonce rozhodlo omezit počet cestujících v rámci jednoho dne na 100 tisíc. Společnost British Airways dokonce přestala prodávat letenky z Heathrow na krátké vzdálenosti. A letošní cestovní ruch hrozí podobným scénářem, jelikož podle průzkumu Světové rady pro cestování a turismus (WTTC) počet cestujících v Evropě dosáhne předpandemické úrovně. Nízkonákladová aerolinka easyJet už nyní oznámila, že ruší 2 procenta svého letního letového řádu, tedy 1700 letů – ovlivní tak plány 180 tisíců cestujících.

Podle serveru Bloomberg predikci potvrzuje například web pro rezervaci cest Hopper, na kterém dokonce poptávka po cestách do Evropy ze strany Američanů od konce dubna vzrostla v porovnání s rokem 2019 o 20 procent. A to i přes to, že ceny letenek z Ameriky do Evropy jsou nejvyšší za posledních šest let. Nejvíce se  turisté z Ameriky vydávají do Londýna, Paříže či Říma.

Na analýzu jednotlivých evropských letišť se zaměřila společnost AirHelp, která hledala zpoždění přesahující 15 minut a zrušení letů, k nimž došlo během června. Získala tak přehled o tom, jak se jednotlivá letiště s náporem cestujících vypořádávají. Letiště se navíc i letos stále potýkají s nedostatkem zaměstnanců, což klade větší nároky na všechny piloty, manipulanty se zavazadly, letušky a další.

Nejhůře dopadlo letiště Gatwick v Londýně

Několik zemí má v přehledu AirHelpu hned dva negativní zářezy. V Turecku hrozí komplikacemi jak letiště Antalya (47,34 procenta letů), tak letiště v Sabiha Gokcen v Istanbulu (46,85 procenta). V Itálii jsou pak černými ovcemi římské letiště Fiumicino–Leonardo da Vinci, kde problémy hlásilo 44,05 procenta letů, a milánské Malpensa, kde šlo o 43,66 procenta letů. V Británii se na seznam přidává ještě letiště v Manchesteru se 43,78 procenta zasažených letů a nejhorší desítku uzavírá Frankfurt, na jehož letišti došlo k potížím u 42,99 procent letů.

Faktorem, který může tuto situaci negativně ovlivnit, jsou již zmíněné stávky. Některá letiště se s nimi musela popasovat již v uplynulých měsících, například v Itálii, Belgii či Francii, na dalších se k nim schyluje i během letní, nejvytíženější sezóny. Na letišti Birminghamu propukne stávka 18. července, portugalská letiště plánují hromadné stávky 30. a 31. července a pak také 5. a 6. srpna. A 15. července budou 24 hodin stávkovat italští letečtí dispečeři, avšak zatím není zřejmé, jaký bude rozsah přerušení provozu.

Při rezervaci letenek je tak lepší se těmto termínům pro jistotu vyhnout. Jeden totiž nikdy neví, co se bude na letišti dít, jestli lety budou jen zpožděné, nebo dojde k jejich úplnému zrušení. Některá ze zmíněných letišť se objevují i na seznamu těch největších „potížistů“ pro tento rok. Ne vždy se jim lze při plánování dovolené zcela vyhnout. Pokud se však v itineráři objeví, cestující si prý ušetří nervy v případě, že si zarezervuje první let dne a na cestu se vydá v úterý nebo ve středu, jelikož tehdy bývá na letištích v porovnání s jinými dny relativní klid.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vůbec nejhorší hodnocení má letos letiště Gatwick v Londýně. Při své analýze u něj společnost AirHelp zaznamenala komplikace se zpožděním či zrušením u 54,08 procenta letů. Obdobně špatně je na tom letiště Humberto Delgado v Lisabonu, kde byly problémy u 51,04 procenta letů. Následuje letiště Kastrup v Kodani (50,88 procenta) a pařížské letiště Charles de Gaulle (50,6 procenta).

Na seznam AirHelpu se ale dostali i premianti, u kterých naopak mají cestující jistotu, že jejich let bude ve většině případů bez nepříjemností. Nejlepším letištěm je v tomto ohledu to v Helsinkách, kde došlo k omezení jen u 18,33 procenta letů. Následuje letiště v Düsseldorfu, Gardermoen v Oslu, Chopinovo letiště ve Varšavě, letiště ve Vídni a v Madridu, letiště Barcelona–El Prat, Arlanda ve Stockholmu, letiště Havalimani v Istanbulu a berlínské letiště Brandenburg.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

České značení turistických cest se rozšiřuje po světě. Po Brazílii či Chorvatsku míří do Mongolska

V Mongolsku roste zájem o pěší turistiku, neexistuje tam ale žádný jednotný systém značení tras. Češi tak ten svůj rozšíří do další země.

Peter BrejčákPeter Brejčák

České značení turistických cest bude používat další země

0Zobrazit komentáře

Mongolsko se přidalo k Brazílii, Chorvatsku nebo rumunskému Banátu a začalo používat české značení turistických cest a stezek. Příslušné memorandum podepsali zástupci Klubu českých turistů (KČT) a mongolského turistického spolku Mongolian Walking Association (MWA). První symbolické značení se uskutečnilo 15. června a školení pro mongolské značkaře začne letos v září.

„Již v květnu 2023 jsme zaslali mongolskému protějšku podepsanou smlouvu o právech na používání turistického značení podle české metodiky. Jsem rád, že tímto memorandem prohlubujeme formu užší spolupráce,“ uvedl předseda KČT Jiří Homolka. První symbolické značení vede v Mongolsku na horu Bogd úl jižně od hlavního města Ulánbátaru.

„V Mongolsku prudce roste zájem o pěší turistiku. Neexistuje zde přitom žádný jednotný systém značení,“ uvedl český velvyslanec v zemi Jan Vytopil, který stál také u zahájení značení stezek na Filipínách. Připomněl, že Mongolsko letos zrušilo víza pro řadu zemí včetně České republiky. „Doufáme, že české značky provedou po krásné přírodě i cestovatele ze zahraničí,“ dodal velvyslanec.

Organizace se v memorandu dohodly, že KČT poskytne MWA například školení značkařů nebo příručku značení turistických tras v angličtině. Do školení se zapojí také studenti Mendelovy univerzity v Brně, kteří do Mongolska odletí na konci září. „Mongolsko vyhlásilo rok 2023 rokem turismu. Vytváření přehledných turistických stezek výrazně přispěje k atraktivitě místní pěší turistiky,“ uvedl předseda MWA Bolor-Erdene Bátar.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Prahu v květnu navštívila mongolská ministryně zahraničí Batceceg Batmunch, která se na jednání s českým protějškem Janem Lipavským dohodla mimo jiné na rozvoji mongolsko-českého turismu. Oznámila také, že mongolská společnost Eznis Airways bude od června vypravovat přímé lety z Prahy do Ulánbátaru. Letenky nicméně zatím dostupné nejsou.

Klub českých turistů založila v roce 1888 skupina vlastenců kolem Vojtěcha Náprstka. Jedním z hlavních úkolů jeho činnosti je už od založení právě značení a údržba turistických cest. Právě díky aktivitě neúnavných značkařů má Česko jednu z nejhustších sítí značených turistických tras v Evropě a díky průběžnému systému obnovy a údržby i jednu z nejkvalitnějších.

Na celém území Česka se mohou turisté setkat s malými čtverci s barevným pruhem uprostřed namalovanými na stromech, sloupech nebo kamenech u cest. Kromě pěších tras jsou v poslední době značeny též trasy pro cyklisty, běžkaře, jezdce na koních i vozíčkáře. Orientační značky měly zpočátku výhradně červeno-bílé provedení. Jak se však síť tras rozrůstala a jednotlivé cesty se začaly křížit, vznikl na některých místech nepříjemný zmatek. Proto se některé trasy začaly značit modře, od roku 1916 byly přibrány ještě barva zelená a žlutá.

S přispěním ČTK

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre