Londýn zavedl poplatek za vjezd starých aut do celého města. V Praze zatím nic takového nehrozí
Celoplošné zavedení nízkoemisní zóny znamená nutnost placení poplatku těmi, kteří vlastní neodpovídající vůz. A to se tamním nelíbí.
Během včerejška vstoupilo na téměř celém území Londýna v platnost nařízení, které uděluje majitelům starších vozů nutnost při vjezdu do města zaplatit 12,5 libry, tedy zhruba 350 korun. Toto nařízení samozřejmě budí u místních vášně, a to takové, že začali odpojovat či dokonce ničit kamery určené k čtení registračních značek vozů. O podobném nařízení uvažuje i vedení Prahy. Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib však uklidňuje, že rozhodně nebude tak razantní, jak informovala některá média.
Nízkoemisní zóna není v Londýně nic nového. Od roku 2019 platí v samotném centru města a o dva roky později se rozšířila i na vnitřní předměstí. Od včerejšího dne je ovšem platná v téměř celé metropoli na Temži, což podle starosty města Sadiqa Khana nebylo vůbec snadné rozhodnutí. Vedení města k němu však přistoupilo ve snaze efektivně řešit znečištění Londýna, které ročně způsobí předčasnou smrt až čtyř tisíc Londýňanů.
Na základě nového nařízení smí do ulic Londýna vjet pouze vozy vyrobené po 1. lednu 2006 a musí splňovat emisní normu Euro 4. V případě aut s dieselovým pohonem jsou požadavky ještě přísnější – takové automobily musí splňovat Normu Euro 6 a být ještě o deset let mladší.
Kdo tyto požadavky nesplňuje, do města vjet může, musí ovšem zaplatit poplatek ve výši 12,5 libry na den, tedy zhruba 350 korun. Tento postih se týká přibližně 700 tisíc řidičů žijících jen v samotném městě. Kdo platit nechce, má možnost buď vůz přestat používat a přesedlat na MHD či jiný dopravní prostředek, nebo si koupit vůz nový, odpovídající požadavkům. Na to také město nabídlo příspěvek zhruba 50 tisíc korun. Ten se ovšem nevztahuje na řidiče z širšího okolí Londýna s neodpovídajícími vozy, kterých je zhruba 1,5 milionu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs