Lotus představil své nejnovější elektrické žihadlo. S Emeyou se chce stát globální značkou
Automobilka by měla ještě letos vstoupit na burzu a chce mít v ruce co nejvíce trumfů. Nový elektrický grand tour je tím nejrychlejším.
Jméno Lotusu je silně spjato s britskou automobilovou produkcí, stejně jako značka Volvo s tou švédskou. Skutečným majitelem obou automobilek je dnes ovšem čínské Geely, které neváhá do podniků investovat značné prostředky. Konkrétně Lotus by bez nich nejspíš skončil v propadlišti dějin, místo toho však míří na burzu a představil své zcela nové žihadlo.
Novinka pojmenovaná Emeya je plně elektrický grand tour, který si dělá zálusk lovit v rybníku, jemuž dominuje třeba Porsche a jeho Taycan. Německou konkurenci chce trumfnout v otázce rychlosti, technologií nebo luxusu a časem z Lotusu udělat značku s globálním úspěchem.
Lotus si představení Emeyi naplánoval velmi dobře, protože se připravuje na svůj vstup na americkou burzu Nasdaq v rámci fúze s akviziční společností L Catterton Asia Acquisition Corp. Vstup na burzu by měl být dokončen do konce tohoto roku, přičemž se očekává, že hodnota automobilky bude vyčíslena na 5,4 miliardy dolarů (v přepočtu 123 miliard korun).
Pokud se vstup vydaří, chce Lotus okamžitě začít pracovat na plánu prodávat do roku 2028 každoročně 150 tisíc kusů vozidel. Jedná se o velmi ambiciózní plán, jelikož měl Lotus doposud jen zlomkovou produkci. Přesto by nyní měl držet předobjednávky na zhruba 17 tisíc kusů svých modelů Eletre a Emira, tedy na elektrické SUV a sportovně střižený model s motorem uprostřed.
Výroba elektrického modelu Eletre probíhá v čínském Wu-chanu a jeho dodávky by měly začít příští rok v březnu. V příštím roce by měla být také zahájena výroba Emeyi, taktéž ve Wu-chanu.
Novinka nabídne skutečně dynamický projev. Z nuly na sto kilometrů za hodinu by měla vystřelit za méně než 2,8 sekundy a maximální rychlost bude omezena na 250 km/h. Díky tomu se novinka může bez problému měřit s elektromobily, jako je Taycan Turbo S od Porsche, Lucid Air či Model S ve verzi Plaid od Tesly.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Lotus zatím neprozradil specifikace týkající se velikosti baterie či dojezdu, ten by však měl být podobný jako u modelu Eletre, tedy 600 kilometrů. Baterie by navíc mělo být možné nabíjet velmi rychle, 18 minut u stojanu bude znamenat nabití 80 % kapacity baterie a pět minut nabíjení postačí pro výlet dlouhý 150 kilometrů.
Na slušném dojezdu se podílí také aerodynamický design a celá řada technologií. Eletre podle Lotusu nabídne elektronicky řízené vzduchové odpružení, jehož senzory budou pro co nejhladší jízdu snímat povrch vozovky až tisíckrát za sekundu.
Samozřejmostí je také luxus uvnitř vozu, který nabídne mimořádný audiosystém, head-up displej s rozšířenou realitou, obří centrální obrazovku infotainmentu či udržitelné materiály, jako jsou recyklované textilie z módního průmyslu. Na kolik Emeya přijde, ale Lotus zatím neprozradil, stejně jako si pro sebe nechává informaci, kdy by se novinka mohla dostat na trh. Více informací by měla automobilka poskytnout ke konci roku.