Loupež jako z Kobry 11. Zloději uspali řidiče kamionu a české firmě vzali součástky na kola, škoda dosáhne čtvrt miliardy

Luboš KrečLuboš Kreč

superior

Foto: Bike Fun International

Horská kola značky Superior od Bike Fun International

0Zobrazit komentáře

Kamion staví na německém dálničním odpočívadle, šofér se musí na chvíli protáhnout. Za ním neslyšně brzdí vůz, z nějž v přítmí vystupuje několik mužů. Rychle a neslyšně obestoupí řidičovu kabinu, otevřou dveře a dovnitř mu pustí uspávací plyn. Když se ujistí, že zkolaboval, dají pokyn a zbytek týmu všechno z přívěsu přeloží do jiného tiráku. Nákladní prostor pro jistotu vystříkají hasicím přístrojem, ať nejsou stopy. Další díl seriálu Kobra 11? Kdeže – reálná loupež, která potkala největšího českého výrobce kol Bike Fun International.

„Podle všech ukazatelů musela mít organizovaná skupina celou akci dobře naplánovanou. S největší pravděpodobností totiž kamion sledovala již od nakládky,“ popsal loupež marketingový manažer společnosti Jan Butala. Německá policie se podle něj událostí zabývá a firma měla náklad pojištěný. „Ale měli jsme to samozřejmě pojištěné v našich nákupních cenách, takže ušlý zisk nám to nenahradí,“ řekl Butala.

Celková škoda dosáhne stamilionových rozměrů, protože náklad obsahoval komponenty od značky Shimano nutné pro výrobu zhruba 10 tisíc kol. S průměrnou cenou za jedno kolo 25 tisíc korun se tak škoda pro Bike Fun International může vyšplhat až ke čtvrt miliardě korun. Výrazně to zkomplikuje výrobu, která se u některých modelů zpozdí až o rok, vysvětlil pro ČTK Butala. Z kamionu naloženého drahými díly pro výrobu kol a elektrokol zbylo firmě devět krabic se součástkami nižších tříd.

Podobnou situaci společnost ještě nezažila. „Dokonce i Shimano se s cíleným vykradením zásilky v podobném rozsahu nesetkalo. Doufáme, že vzhledem k nedostatku dílů se tyto případy nebudou opakovat, protože i přes veškerá opatření, která máme nastavena, nám ztrátu a hlavně reputaci za pozdě dodaná kola žádné pojistné krytí nevyrovná,“ dodal ředitel dodavatelského řetězce Bike Fun International Petr Krkoška.

„Situace výrobců kol je na celém světě opravdu složitá. Vypořádáváme se na jedné straně s obrovskou poptávkou, ale na straně druhé s ještě větším nedostatkem komponent, způsobeným mnoha faktory,“ řekl Krkoška. Zájem o jízdní kola během pandemie rapidně vzrostl. Kvůli nedostatku dílů se však dodací lhůty nových kol ke koncovým zákazníkům posunuly v některých případech až na dva roky. „Svou roli sehrála kromě celosvětové pandemie i zdánlivě krátká krize způsobena uvíznutím kontejnerové lodi v Suezském průplavu, na které měla řada výrobců svůj materiál,“ doplnil marketingový manažer Butala.

Bike Fun International vyrábí ročně přes 150 tisíc kol a elektrokol a dosahuje obratu okolo dvou miliard korun. Má vlastní značky Superior, Rock Machine a Frappé. Přes 80 procent produkce jde na export, kola společnost vyváží do více než 30 zemí. Zaměstnává téměř 500 lidí. Firma patří do české skupiny Consillium miliardáře Tomáše Němce, který v roce 2015 prodal se svým obchodním partnerem Oldřichem Šlemrem podnik Česká gumárenská společnost za více než 30 miliard korun.

Od té doby se Němec hodně věnuje investicím do sportovního byznysu – kromě Bike Fun International mu patří například rakouská lyžařská značka Kästle nebo tuzemský výrobce lyží Sporten z Nového Města na Moravě. Podle časopisu Forbes je s majetkem přes 18 miliard korun patnáctým nejbohatším Čechem.

S přispěním ČTK