Luboš Vidlička učí masožravé lidi být vegany. Jeho populární franšízy bistra Forky’s žádají po celém světě
Luboš Vidlička, zakladatel veganské sítě Forky’s
Když Luboš Vidlička popisuje momentální situaci ze své největší restaurace veganské franšízové sítě Forky’s na brněnském Jakubském náměstí, navzdory nepříznivému vývoji v celém gastronomickém segmentu si moc nestěžuje. „Pracovní den mám pořád stejný, restaurace máme jen v omezeném provozu,“ říká, když mluvíme ještě během platného vládního nařízení o zákazu návštěvníků uvnitř restaurací.
„Práce nekončí, pořád něco děláme. Největší rozdíl je v tom, že jsme ve ztrátě a přicházíme o zisky, které jsme vybudovali,“ pokračuje. Vidlička přitom Forky’s buduje již pět let a úspěšný koncept veganských podniků na pomezí bister a restaurací pomocí franšíz aktuálně funguje v devíti lokacích ve třech zemích.
Kromě zmiňované domovské restaurace v Brně provozuje dva street food boxy, dvě pobočky jsou v Praze, jedna ve Vídni a tři na Slovensku, kde se budou otevírat dvě další. Padesátiletý podnikatel, jehož příjmení dalo v nepřímém anglickém překladu název celému řetězci, zároveň získává poptávky po franšízách z celého světa – od Ameriky přes Afriku až po Japonsko a Austrálii.
Zatím se však ve Forky’s soustředí na země bývalé monarchie a svůj restaurační byznys budují spíše s cílem změnit myšlení lidí, aby žili udržitelněji s planetou. „Když jsme před pěti lety otevírali první pobočku, opravdu jsme to nedělali kvůli byznysu. Nečekal jsem, že se z toho časem stane práce na plný úvazek,“ vzpomíná Vidlička na začátky svého gastronomického podnikání. K založení vlastní restaurace však vedla cesta oklikou.
Jako podnikatel před osmi lety prodal svůj původní byznys a následně se rozhodl část peněz investovat do hotelu na jižní Moravě. Společně s manželkou v něm řešili například interiéry nebo zahradu, zároveň chtěli hostům nabídnout kvalitní a zajímavé zážitky. Z tohoto důvodu se rozhodli změnit jídelní lístek hotelové restaurace a hledali lokální a sezónní farmáře, kteří by jim mohli dodávat kvalitní ovoce, zeleninu, maso i sýry. Narazili však na problém.
V samotném regionu bylo lokálních farmářů relativně málo, zároveň poprvé v životě viděli, jak se zvířata chovají v konvenčních podmínkách i v biochovech. „I když jde o něco lepší podmínky, pořád jsou dost strašné,“ popisuje Vidlička a jako příklad zmiňuje kuřecí, tedy světově nejpopulárnější typ masa.
„Chov kuřat v bio kvalitě v podstatě neexistuje. Mnoho lidí ani neví, že na vajíčka a maso se chovají různé druhy slepic, přičemž ty na maso jsou tak přešlechtěné, že to už se slepicemi nemá nic společné. Kuře je tak strašně masové a vyroste tak rychle, že prakticky nemůže vůbec chodit. Když jsme farmáře učili, jak mají slepice chovat v bio kvalitě, pořád jsme se divili, proč se ve výběhu nehýbou,“ vypráví zkušenosti Vidlička.