Lucie Brešová buduje po odchodu z Kiwi.com školku budoucnosti. Teď začínají učit děti i online na dálku

Jiří SvobodaJiří Svoboda

bresova-tInsider

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Lucie Brešová buduje školku budoucnosti

0Zobrazit komentáře

Jméno Lucie Brešové bylo v posledních letech skloňované zejména ve spojitosti s brněnským travel startupem Kiwi.com. Právě Brešová společně s Oliverem Dlouhým a Jozefem Képesim budovala firmu od píky, ovšem zároveň jsou to již dva roky, co ze své pozice výkonné ředitelky odešla. Chtěla se tehdy více věnovat rodině, ale k podnikání se vrátila v oboru, ve kterém našla propojení se svou vášní pro nové technologie.

Tím je vzdělávání. Lucie Brešová říká, že měla po odchodu z miliardového startupu nutkání činit dobro, přispět něčím k lepšímu světu a ostatně právě vzdělávání je podle ní téma, u kterého vše končí a začíná, zejména co se týče přípravy nové generace na výzvy světa plného nových technologií. Není proto tak dávno, co se rozhodla investovat do anglické mateřské školky Bumble Bee, ze které by ráda udělala školku budoucnosti.

Nad rámec individuálního přístupu a podpory kreativity dětí chtěla zařízení vybavit i technickými vymoženostmi jako 3D tiskárny a uzpůsobit aktivity tak, aby například získaly pozitivní vztah k matematice a později tedy i technologiím a uměly je kreativně využívat v budoucím životě.

bresovs11

Foto: Bumble Bee

I takto teď může vypadat online školka Bumble Bee

„Věřím tomu, že dnešní děti budou kódování považovat za stejnou samozřejmost, jako je pro nás angličtina,“ nastiňuje pro CzechCrunch Lucie Brešová budoucnost, ke které míří. Ve vedení školky, která má pětadvacetiletou tradici, se její vize setkaly s pozitivním ohlasem. Jak ale sama matka tříletého syna nastalou éru nazývá, „doba koronavirová“ chod celého zařízení obrátila vzhůru nohama.

„Říkali jsme si, jak si tento školní rok všechno v klidu vyzkoušíme…“

„Říkali jsme si, jak si tento školní rok všechno v klidu vyzkoušíme, otestujeme a od září spustíme. Ale najednou jsme úplně v jiné situaci,“ říká s tím, že musela rychle reagovat i proto, že první případy koronaviru se objevily ve stejné městské části, jako je školka Bumble Bee.

I přesto se snaží Brešová za přísných hygienických podmínek udržet v souladu s nařízením vlády školku v chodu. Více než polovina dětí ale zůstala doma, a tak se pro ně snaží najít způsoby, jak školku alespoň trochu nahradit a zároveň na chvíli ulevit vytíženým rodičům.

Bleskově tedy s učitelkami zorganizovala online lekce pro pětileté předškoláky, ale i výrazně menší děti. Podobně jako teď na mnohých základních nebo středních školách, i tady si děti a učitelka sednou před kameru a po internetu realizují určitý program.

lucie-bresova

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Lucie Brešová

„Takhle malé děti ale neudrží dlouho pozornost, proto máme lekce jen na dvacet až třicet minut. Mají podobný program jako ve školce, na začátku si zazpívají nějakou písničku, společně si zacvičí a podobně,“ popisuje Brešová, jak minulý týden začala online školka fungovat. Organizace je pochopitelně kvůli věku dětí o náročnější než v běžné škole.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

 „První den se některé děti schovávaly, byly zmatené, jak to, že vidí svoje kamarády na obrazovce, některé myslely, že všechny děti jsou u paní učitelky doma, ale druhý den už se chytaly. Je to přesto důležitá technologie, aby děti úplně ze školkového režimu nevypadly,“ říká Brešová.

I přes několik počátečních technických problémů se prý prvotním snahám zadařilo. Jelikož v Bumble Bee jsou učitelky rodilé mluvčí, které mají zkušenosti s online výukou jazyka, tak pro ně byla změna snazší.

bresova22

Foto: Bumble Bee

Děti se spollečně potkávají před kamerami a mají běžný program

„My máme relativně mladý učitelský kolektiv. Umím si ale představit, že ve školách, kde jsou učitelé středního a vyššího věku, tohle může být v těchto dnech velký problém,“ definuje Brešová aktuální problém mnoha škol.

Od rodičů mají zatím pozitivní zpětnou vazbu, i děti jsou rády, že vidí své spolužáky, protože jinak jsou v nastalé situaci většinu času doma jen s rodiči. Na straně dětí se překvapivě učitelky nesetkaly s technickými problémy, naopak zjistily, že část z nich dokáže i v mladém věku videohovory dobře ovládat.

Výchova před obrazovkou?

Jedním dechem ale Lucie Brešová říká, že sama není velkým příznivcem toho, aby takto malé děti trávily dlouhé časové úseky před obrazovkou. Sama prý svého tříletého syna k displejům téměř nepouští. „Chápu ale, že pro některé rodiče může být problém hledat stále offline zábavu, zejména nyní, když jsou děti doma a nemůžou ani na hřiště,“ říká.

ondrejkania2

Přečtěte si takéVýuka jede dál. Ondřej Kania překlopil své akademie do online režimu a teď s tím pomůže i dalším školámVýuka jede dál. Ondřej Kania překlopil své akademie do online režimu a teď s tím pomůže i dalším školám

Zatímco zakladatel anglickojazyčných středních škol Ondřej Kania pro CzechCrunch řekl, že si dovede představit fungování některých škol v online režimu i po skončení pandemie, Brešová s úsměvem říká, že takovou budoucnost by si v případě mateřských škol zatím nerada představovala.

bumblebee2

Foto: Bumble Bee

Jedna za tříd anglickojazyčné školky Bumble Bee

„Nemyslím si, že prostředí školky by šlo úplně nahradit. Pro děti je nejvíce důležitá společná interakce a učení se hrou. Druhá nenahraditelná role školek je, že rodiče mohou jít produktivně pracovat a vědět, že je o děti postaráno,“ říká s nedůvěrou vůči úplnému nahrazení osobního kontaktu.

V kamenné školce Bumble Bee v pražské Bubenči stále pokračuje program pro zbylé děti, u nichž se rodiče rozhodli nenechat je doma. Brešová o místních učitelkách mluví jako o hrdinkách, protože jsou podle ní v tzv. první linii, stejně jako zdravotníci, prodavači nebo policisté, protože pomáhají rodičům, aby mohli v rámci možností dál pracovat. Snaží se jim proto v těžké situaci dále pomoct: „Šijeme pro ně roušky, ale šijeme je i pro děti, protože ty dospělácké jsou jim samozřejmě velké,“ dodává Brešová.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Blesková akce pro záchranu Fruitisima. Ovocné džusy nově přijedou až k vám a šéf firmy v tom vidí budoucnost

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

fruitisimo-jan-hummelInsider

Foto: Fruitisimo

Jan Hummel, zakladatel ovocných barů Fruitisimo

0Zobrazit komentáře

Na začátku března si volal se svým kamarádem v Číně, aby se zeptal, jak tam probíhá koronavirová epidemie a jak ovlivňuje podniky. Tehdy ještě Jan Hummel, zakladatel ovocných barů Fruitisimo, nevěděl, že si vlastně v hlavě vytváří krizový scénář sám pro sebe. „Říkal jsem si, že když se zeptám a udělám si to jako domácí úkol navíc, nic se nestane. Nenapadlo mě, že to za týden budeme sami řešit,“ popisuje pro CzechCrunch.

Začátkem března ještě Češi skutečně netušili, že již za dva týdny se jako opatření proti dalšímu šíření koronaviru zavřou obchody, všichni si nasadí roušky a omezí se vycházení. Pro Jana Hummela a jeho tým ve Fruitisimu byly klíčovými dny čtvrtek 12. a pátek 13. března.

Tehdy si uvědomil, že možné scénáře, o nichž se bavil s Janem Šmejkalem, který dlouhodobě žije v čínském Šen-čenu, bude muset sám použít. „A pak to šlo strašně rychle,“ říká. Omezení v Česku nejprve přicházela postupně, a tak si Hummel myslel, že bude moci po víkendu své ovocné bary, kterých má po republice několik desítek, ještě otevřít. K tomu už ale nedošlo a ve Fruitisimu tak začala blesková akce.

Byznys měl až doteď postavený Jan Hummel jasně. Z Fruitisima vybudoval síť ovocných barů, které se postupně rozšířily i za hranice na Slovensko a do Maďarska, a jen v Česku je měsíčně navštíví 400 tisíc zákazníků. Objednávají si čerstvé ovocné džusy nebo vitamínové koktejly, jenže když se musela většina poboček zavřít, byznys se najednou zadrhl.

fruitisimo8-drink

Foto: Fruitisimo

Ovocné drinky Fruitisimo nově rozváží

Pro Jana Hummela to ale naštěstí nebyla tak úplně neočekávaná situace. Byť doufal, že k ní nedojde, zařadil okamžitě vyšší rychlostní stupeň a doslova přes víkend s kolegy postavil e-shop, aby mohl své populární džusy rozvážet, jako to udělalo mnoho jiných podniků. „Měli jsme v plánu, že bychom mohli vlastní e-shop spouštět někdy v květnu nebo v červnu, tak jsme to trochu uspíšili,“ říká s úsměvem Hummel.

„Nikdo teď neví, jak to bude.“

Osmatřicetiletý podnikatel, který první Fruitisimo bar v Praze otevíral už v roce 2003, měl jasný plán, který dokázal za maximálního nasazení sebe i svých kolegů perfektně zrealizovat. „V pátek jsme si řekli, že e-shop musíme mít okamžitě, termín je zítra a žádný jiný neexistuje. Když se teď ohlédnu, uvědomuji si, jak důležité to bylo,“ popisuje Hummel. V prvním týdnu už díky tomu vychytal spoustu chybiček a rozvoz se teď pořádně rozjíždí.

Zatímco mnoho jiných podniků naskočilo na tradiční model, kdy jakmile si zákazník objedná, okamžitě se pokrm vyrábí a veze se mu, Hummel na to šel jinak. „Přes den sbíráme objednávky, ráno je čerstvě vyrobíme a celý den rozvážíme,“ vysvětluje šéf Fruitisima, který do procesu zapojuje zaměstnance, kteří by jinak prodávali na pobočkách.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ze 350 zaměstnanců je aktuálně většina doma, ale jejich kolegové každé ráno ráno vyrábí čerstvé džusy a další se pak přemění v kurýry a rozváží je. Zatím po Praze, tento týden se připojilo Brno a začíná se v Bratislavě. „Po týdnu jsme najeli na škálovatelný model. Zatím máme stovky objednávek denně, ale potřebujeme jich tisíc, pak jsme schopní nějakou dobu fungovat i bez prodejen a nebudeme muset propouštět,“ má spočítáno Hummel.

fruitisimo-jan-hummel2

Foto: Fruitisimo

Jan Hummel, zakladatel ovocných barů Fruitisimo

Z prvního týdnu rychle vzniklého nového byznysu má dobrý pocit. Na rozdíl od třeba pizzy, kterou lidé chtějí zpravidla hned, se ukazuje objednávání čerstvých džusů do druhého dne jako možnost, kterou si zákazníci rychle oblíbili. Objednávají si jich jednak více a navíc už Fruitisimo stihlo spustit i předplatné, kdy vám fresh drinky a ovoce přiveze pravidelně třeba třikrát do týdne.

Přestože aktuální situace pochopitelně představuje pro podnikatele problém, Hummel se v ní snaží najít i příležitosti. Už teď je mu jasné, že jakmile vše opadne, stane s z delivery zajímavá část celého Fruitisima. „Věřím, že nám delivery nakonec zůstane, bude to pro nás dobré i při expanzi. Můžeme mít do budoucna méně prodejen s podobnými tržbami, protože k tomu přibude rozvoz,“ přemítá Hummel.

milos-endrle2

Přečtěte si takéGlobální úspěch naší hry přišel pět minut po dvanácté, ale zachránil nás, říká Miloš Endrle z Geewy v CzechCrunch PodcastuGlobální úspěch naší hry přišel pět minut po dvanácté, ale zachránil nás, říká Miloš Endrle z Geewy v CzechCrunch Podcastu

To je ale ještě relativně vzdálená budoucnost. Přestože věří, že do dvou týdnů by mohlo dojít k částečnému uvolnění, některé obchody půjdou otevřít a pomalu začnou nabíhat Fruitisimu tržby i na pobočkách, Hummel je teď od rána do večera položen v ladění e-shopu a rozvozu. Právě logistika je to nejtěžší, co se teď ve firmě učí, ale prozatím se jim to daří zvládat s vlastním systémem i kurýry. I proto, aby maximálně vytížil vlastní zaměstnance, kterých chce Hummel výhledově zapojit co nejvíce.

frutisimo-kuryr

Foto: Fruitisimo

Kurýři Fruitisima rozváží džusy a ovoce

„Nikdo teď neví, jak to bude. Máme nějaké scénáře, ale mění se to doslova z hodiny na hodinu a domyslet všechny dopady všech rozhodnutí není možné,“ přiznává Hummel. Se státem už řeší také možné krizové úvěrování, ale jakmile se podaří současný rozvoz ještě naškálovat a dostat se na potřebné objemy, o budoucnost své firmy se nebojí. Rozhodující však samozřejmě bude, jak dlouho bude současný stav trvat.

Také Fruitisimo se navíc snaží přiložit pomocnou ruku k dílu a ovoce, které se nerozveze zákazníkům, putuje do nemocnic jako vitamínová injekce pro ty, kteří teď makají za nás všechny. Běží k tomu i kampaň na Hithitu, kde lidé mohou na čerstvé fresh džusy zdravotníkům přispět. Po pár dnech je vybráno 150 tisíc a džusy se vozí do Motola, IKEMu nebo vinohradské nemocnice, začíná se v Brně a další zařízení budou přibývat.