Má křídlo, létá vzduchem, ale letadlo to není. Candela Seven je první elektrická loď s technologií hydrofoilingu
Stačí přidat nenápadné křídlo, zrychlit na určitou rychlost a rázem začne čarovat fyzika, která převrací vzhůru nohama vše, co víme o plavení. Díky křídlu ve vodě je lodi umožněno letět vzduchem. Minimální kontakt s vodou minimalizuje tření a přidává lodi na stabilitě – plavba je proto velmi rychlá a nespotřebovává větší množství energie.
Tento systém se nazývá hydrofoiling a loď Candela Seven je první svého druhu, která k tomu přidává elektrický pohon. Pokud Candela Seven stojí na vodě, je od klasického plavidla v podstatě nerozeznatelná. Její tvar, interiér i velikost odpovídají běžným rychlostním člunům, které brázdí přístavy a pobřežní oblasti všude po světě.
Její pravá tvář vyjde najevo až v momentě, kdy se loď dostane na rychlost sedmnácti uzlů, což odpovídá přibližně 31 kilometrům v hodině. V ten moment se trup lodi vznese nad hladinu a odhalí konstrukci, která je pod ním. Tou je vcelku jednoduché křídlo, které je díky rychlosti lodi a hustotě vody schopno dostat i přes své malé rozměry pomocí vztlaku loď do vzduchu.
Díky minimálnímu kontaktu s vodní plochou loď pro svůj pohyb vyžaduje daleko méně energie a je schopna dosahovat vysokých rychlostí při zachování maximální stability. Konkrétně Candela Seven dokáže letět rychlostí až 30 uzlů, tedy přibližně 55 kilometrů v hodině. Výrobce však jako ideální rychlost uvádí 19 až 23 uzlů.
Při konstantním udržování této rychlosti je na jedno nabití 40kWh baterie možno urazit až 50 námořních mil, tedy přibližně 92 kilometrů. Elektrický pohon o výkonu 55 kW přináší naprosto tichou jízdu, která je umocněna absencí nárazů člunu o hladinu. Šest osob, které je člun maximálně schopen pojmout, mohou díky tomu mezi sebou v poklidu hovořit i při vyšších rychlostech, což je u jiných člunů vyloučeno.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsŠvédský výrobce si většinu částí lodi vyrábí sám ve svém závodě ležícím na jednom z mnoha ostrůvků obklopujících Stockholm. Na délku má trup lodi 7,7 metru a na šířku 2,4 metry. Její hmotnost je pouhých 1 300 kilogramů, čehož bylo dosaženo použitím kompozitních materiálů. Candela udává, že jedna námořní míle vyjde díky zvolenému typu pohonu, nízké hmotnosti a hydrofoilingu na přibližně 10 eurocentů, tedy necelé tři koruny.
Loď se může pochlubit také řadou moderních technologií. Díky permanentnímu připojení k internetu pomocí 3G sítě podporuje vzdálené aktualizace softwaru uživatelského prostředí. To komunikuje s posádkou prostřednictvím dvanáctipalcové dotykové obrazovky a integrované reprosoustavy Bowers & Wilkins Marine 6. Plavidlo lze spárovat s mobilním telefonem a v přehledné aplikaci kontrolovat jeho funkce, popřípadě měnit nastavení lodi.
Díky konektivitě je loď schopna upozornit na příchozí hovor nebo dá vědět v momentě, kdy se jí někdo pokouší odcizit. A to je velice užitečná funkce vzhledem k tomu, že pořizovací cena plavidla vychází na 245 tisíc eur, tedy více než 6 milionů korun. Člun je ovšem nutné brát jako mořský sporťák, kterému není ve světě plavidel rovno, a tomu odpovídá i jeho cenovka.
Od zahájení produkce dodal výrobce již 16 lodí typu Seven. Zákazníci pocházeli ze Švédska, Finska, Rakouska, USA či Velké Británie. Pro letošní rok navíc hlásí naplnění kapacit, takže aktuální objednávky budou vyřízeny nejdříve v příštím roce.
Byť technologie hydrofoilingu působí velice futuristickým dojmem, sluší se říci, že byla objevena již před téměř 100 lety. Své uplatnění nacházela především u plavidel, ovšem s rozkvětem všemožných vodních sportů můžeme pozorovat stále více nadšenců, kteří se nad hladinou vznášejí na prknech a jsou přitom taženi padákem či plachtou v případě kitesurfingu či windsurfingu.
Ostatně i Candela doporučuje svůj model Seven pro provozování nejrůznějších vodních sportů, při kterých je jezdec na lyžích či prkně vláčen za lodí na laně. Stejně jako u lodí dokáže křídlo výrazně zrychlit jízdu na prkně, a tím přinášet větší porce adrenalinu. Navíc při správné technice pumpování v nohou a využívání vztlaku lze udržovat prkno s křídlem bez jakéhokoliv pohonu v pohybu a putovat tak po hladině, dokud síly stačí.