Malý lidský letoun. BMW v Alpách otestovalo světově první elektrický wingsuit, který letí až 300 km/h

bmw-wingsuit

Foto: BMW

Peter Salzmann při seskoku s elektrickým wingsuitem

0Zobrazit komentáře

Když Peter Salzmann vystoupal ve vrtulníku do výšky 3 050 metrů nad mořem, do sluchátek dostal svolení k seskoku. Po boku svých kolegů chvilku padal volným pádem, když vtom nahodil elektrický pohon a rázem se proměnil v malý lidský letoun. Nabral výšku, překonal vrcholky blízkého masivu a poté se s velkou pompou snesl na padáku k zemi.

Tato adrenalinová podívaná se odehrála začátkem listopadu v rakouských Alpách, nedaleko pohoří Tři Bratři. A jak ono nakopnutí elektropohonu napovídá, nešlo o běžný base jump, kterých má Salzmann na kontě nespočet. Šlo o demonstraci technologie od BMW, v rámci které se logo automobilky opět podívalo do vzduchu, kde jsou díky výrobě letadlových motorů jeho úplné prapočátky.

Celá akce navazovala na představení nového elektrifikovaného modelu iX od BMW. Což by samo o sobě nemuselo být tak zajímavé, kdyby nebyl doplněn světově prvním elektrickým wingsuitem. Nápad na jeho vytvoření dostal právě Peter Salzmann, jenž přemýšlel nad tím, jak by mohl dát svým seskokům ještě větší grády, aniž by ho tolik nelimitovala gravitace.

bmw-wingsuit6

Foto: BMW

BMW iX a base jumper Peter Salzmann

Při klasickém seskoku totiž takzvaní base jumpeři běžně používají oblek, který jim sice umožňuje let lépe korigovat a dosahovat větších vzdáleností, hlavní slovo tu však stále má zemská přitažlivost. Salzmann proto přemýšlel, jak oblek, ve kterém letci vypadají jako létající veverky, upgradovat o vlastní pohon.

Jeho volba padla na elektřinu, aby bylo vše co možná nejudržitelnější. Po prvních konstruktérských pokusech ovšem rychle pochopil, že se bude muset spojit s odborníky. Ve svém výběru se přitom nespokojil s nikým menším než s experty z kreativní skupiny BMW Designworks. A ti na spolupráci kývli.

Původní koncept pohonu umístěného na zádech nakonec zavrhli a místo toho vytvořili zařízení, které se připevňuje k hrudi a obsahuje dvojici elektromotorů schopných vyvinout až 25 tisíc otáček za minutu. Přepracován byl i wingsuit, který přivádí do zařízení dostatek vzduchu a umožňuje jeho pohodlné ovládání.

bmw-wingsuit8

Foto: BMW

Těsně před seskokem z helikoptéry

bmw-wingsuit2

Foto: BMW

Adrenalinový seskok dostal díky technologii zcela nový rozměr

Celé zařízení je schopné vyvinout přibližně na pět minut sílu o výkonu 20 koňských sil, což skokanovi umožní krátké, ale adrenalinem napěchované dobrodružství. Zařízení je totiž schopné překonat klesání a letec s ním může vystoupat výše, než odkud původně seskočil. Pohybovat se přitom může rychlostí až 300 km/h.

knihobot2

Přečtěte si takéAby se na přečtené knihy neprášilo ve sklepě. Knihobot je moderní antikvariát 21. století a míří na tržby 50 milionůAby se na přečtené knihy neprášilo ve sklepě. Knihobot je moderní antikvariát 21. století a míří na tržby 50 milionů

Po testování v aerodynamickém tunelu ve Švédsku, kde BMW jindy zkouší aerodynamiku svých vozů, a po řadě zkušebních seskoků Salzmann odprezentoval schopnosti výtvoru při oficiálním seskoku v Alpách. Během něj překonal špičky výše zmíněného horského masivu, což bylo alespoň částečnou náhradou za plánované mrakodrapy.

Původně se totiž měl oficiální seskok uskutečnit v korejském Pusanu, kde chtěl Salzmann přeletět hned několik vrcholů tamních výškových budov. Z důvodu aktuální pandemické situace však z této akce sešlo a seskok proběhl v jeho domovské zemi.

bmw-wingsuit9

Foto: BMW

BMW využilo seskok s elektrickým wingsuitem pro promo svého nového elektrického modelu

Oproti již známějším jetsuitům, jež jsou vybaveny tryskovými turbínami, je elektrická verze daleko tišší, ekologičtější a cenově dostupnější. Výsledný produkt by se dokonce mohl i začít prodávat. Je ovšem dost nepravděpodobné, že by BMW něco podobného chtělo do svého produktového portfolia zařadit.

Je totiž rozdíl udělat pomocí takové hračky promo novému elektrickému modelu, nebo mít logo na oblecích, ve kterých milovníci adrenalinu dávají svůj život všanc. I ten nejzkušenější base jumper totiž může udělat chybu, která vede k tragédii. To dokazuje smrt Vince Reffeta, který zemřel 17. listopadu během tréninků seskoků v Dubaji.

Přesto by ale mohly být právě tyto obleky a podobné elektrické koncepty prvními krůčky k budoucnosti, ve které budou létající technologie ve stylu Iron Mana a dalších postav ze světa science fiction alternativou k méně futuristickým dopravním prostředkům.

bmw-wingsuit3

Foto: BMW

Elektřinou poháněný wingsuit je světovým unikátem