Malý ráj mezi vrcholky hor. Navštívili jsme lyžařské středisko, které nabízí mnohem víc než jen sjezdovky

Zimní dovolená v Česku, nebo v zahraničí? Rakouska vesnička Filzmoos je místo, na kterém můžete během jednoho týdne zažít mnoho dobrodružství.

filzmoos13-2

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

Okolí rakouského městečka Filzmoos je ideální na horskou dovolenou

0Zobrazit komentáře

Pět hodin cesty autem z Prahy se za rakouskými hranicemi ukrývá malý rezort, který nabízí téměř vše, co si od zimní dovolené představujete. A ještě něco navíc. Skvěle jsme si v něm zalyžovali, svezli se koňským spřežením, projeli se na skialpech a z proutěného koše horkovzdušného balónu obdivovali krásu okolních alpských vrcholků.

Když vyrazíte v zimě do hor, je to hlavně na lyže. A těch jsme si ve Filzmoosu, jak se cíl naší jmenoval, užili tak akorát. Konkrétně je tu k dispozici přibližně 20 kilometrů sjezdovek, které myslí hlavně na rodiny s dětmi. V nabídce je řada tratí určených pro začátečníky a středně pokročilé lyžaře. Specialitou jsou pak ty vytvořené vyloženě pro děti s nejrůznějšími prvky, které pilují jejich lyžařskou techniku. Z vlastní zkušenosti ale víme, že se tu zabaví i dospělí.

Kdo by toužil po dlouhých černých sjezdovkách, musí vyrazit třeba do nedaleké oblasti Schladming-Dachstein, která jeho lyžařský um pořádně prověří. Díky relativně malé velikosti Filzmoosu ležícího 1 057 metrů nad mořem jsme si ale mohli místní sjezdovky dopřávat téměř bez front. Lyžuje se tu od poloviny prosince až do dubna, jen únoru je vhodné se vyhnout, protože sem houfně najíždějí Holanďané v rámci svých prázdnin.

Sjezdové lyžování je ovšem jen jedna z mnoha aktivit, kterým se tu lze věnovat. Kdo mu neholduje nebo zatouží více objevovat místní přírodu, může nasadit běžky a vyrazit do stopy. Tras je v okolí Filzmoosu hned několik, přičemž královské běžkování lze prožít na 16 kilometrů dlouhé běžkařské a bruslařské vysokohorské trase v Rossbrandu.

Rezort ale myslí i na turisty, kteří by se chtěli do přírody vydat na sněžnicích – v okolí je hned několik tras i pro ně. A jak jsme si sami vyzkoušeli, na své si zde přijdou i milovníci skialpinismu. Opět lze vyrazit po některé z oficiálních cest směrem na Kleinberg, Mandlberg a ti ostřílení mohou vystoupat i na dvoutisícový Rettenstein.

Stejně jako v případě lyžování tu jsou začínajícím i pokročilým skialpinistům k dispozici instruktoři, kteří vás provedou těmi nejkrásnějšími lokalitami a pomohou se zdokonalením techniky. My jsme si však kvůli ne zcela ideálnímu počasí nakonec dali jen velmi jemnou ochutnávku, ovšem i ta stála za to.

Lyžování v nedotčeném, hlubokém prašanu ve volné přírodě je zkrátka disciplína, která nikdy neomrzí. Skialpových tratí je ovšem v celém okolí daleko víc, krásy místního přírodního bohatství tak můžete poznávat pěkně zblízka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

My jsme si krásy okolí vychutnali i díky letu balónem. Celkem jsme za dvě hodiny uletěli bezmála 30 kilometrů a vystoupali do výšky 3,2 kilometru nad mořem. Tam nahoře byl absolutní klid, ticho, a dokonce i teplota byla poměrně příjemná.

Po takovém letu jednomu vyhládne, ale naštěstí má i v tomto ohledu Filzmoos co nabídnout. Kdo holduje inovacím a dobrému vínu, rozhodně by měl zavítat do podniku der Guster. Tradiční kuchyni si zase nenechte ujít při návštěvě typického stavení Fiakerwirt, kde můžete obdivovat i tradiční architekturu. Ta až ve stylu skanzenu přibližuje někdejší podobu lokálních stavení s maštalemi.

Právě tradice chovu koní je v této oblasti velmi silná a místní si ji udržují dodnes. S koníky však už netahají z hor vytěžené dřevo, ale vozí turisty. My jsme se na koňském spřežení nechali vyvézt do Unterhof Alm, hostince ve výšce 1 280 metrů nad mořem, který je malým alpským snem.

Sněhem zasypané stavení se člověku ukáže po přibližně 45 minut dlouhé jízdě na saních, kdy jej zahřívá teplá deka, výhled na hvězdy a taky trocha toho šnapsu. Uvnitř pak hosté roztají u pořádně rozpálených kachlových kamen a zahřeje i pohostinnost personálu.

Při představě dovolené v Rakousku se možná některým protáčejí panenky a hned se dere na jazyk otázka, kolik to všechno bude stát. Nicméně zimní dovolená pro čtyřčlennou rodinu není zrovna levná věc ani v České republice. Například lyžování v oblíbeném Špindlerově Mlýnu letos v březnu vyjde pro čtyřčlennou rodinu zhruba na 50 tisíc korun, což je částka zahrnující jen ubytování a skipasy. Zcela vynecháváme náklady na stravu a případné vybavení.

Nabízí se tedy otázka, zda už se nevyplatí raději vyjet do Alp, které jsou příslibem kvalitnějších zážitků na sjezdovkách i mimo ně. Šestidenní skipas pro dospělého ve Filzmoosu vychází na 362 eur, v přepočtu tedy na 9 000 korun. Děti do 15 let za šestidenní lyžování zaplatí 181 eur, tedy zhruba 4 500 korun. Ceny ubytování se tu pro čtyřčlennou rodinu na šest nocí v březnu pohybují v průměru okolo 40 tisíc korun.

Dostáváme se tedy na částku přibližně o 20 tisíc korun vyšší oproti zimní dovolené v Česku, ovšem s tím, že skipasy lze kromě samotného Filzmoosu uplatnit i ve všech resortech spadajících pod Ski Amadé. Porovnáváme tedy pár desítek kilometrů sjezdovek v Česku s bezmála 800 kilometry po celém Salcbursku. A to už může být pro nadšené lyžaře dostatečný argument, proč si pět tisíc korun na hlavu připlatit a dopřát si pořádné lyžování.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Časy odjezdů budou na pražských zastávkách MHD víc vidět. Lítačka zase poradí, který vagon metra si vybrat

Hlavní město pokračuje v instalaci prvků projektu Čitelná Praha, jehož cílem je zlepšit navigaci po městě. Letos to bude vidět hlavně na zastávkách.

Eliška NováEliška Nová

citelna-praha-4

Foto: Ropid

Odjezdové panely na pražském Andělu

0Zobrazit komentáře

Na zastávkách pražské hromadné dopravy patří mezi nejžádanější prvky. Velkoplošných tabulí, které ukazují, za jak dlouho odjíždí konkrétní spoj, už jsou v metropoli bezmála čtyři desítky, skoro jednou tolik jich je i v přístřešcích zastávek. Letos je v plánu instalovat další a chystají se i nové navigační prvky.

V roce 2022 vypsal organizátor pražské dopravy Ropid mezinárodní soutěž na novou navigaci pro metropoli. Cílem bylo sjednotit všechny varianty, které ve městě jsou, ať už šlo o výlohy v metru, směrovky vedoucí k významným místům, nebo znak, který říká, kde je stanice metra. Vyhrály grafické studio Side2, ateliér A69 architekti a typografické studio Superior Type. Od té doby se v metropoli testovali prvky projektu s názvem Čitelná Praha.

Obměna je rozdělená do několika let, přičemž letošek bude ve znamení větší informovanosti na zastávkách MHD. Tu mají na starosti právě informační panely. Vysokých velkoplošných tabulí na stožárech by se letos mělo objevit celkem 32. Cestující je potkají například na Arbesově náměstí, Dvoreckém mostě, Florenci, Karlínském náměstí, Moráni, Malostranské či Lazarské, případně na zastávce U Zvonu a na Výstavišti.

Obecně platí, že vysoké, volně stojící panely se zpravidla budou objevovat na významnějších zastávkách, roli hraje počet cestujících, počet spojů i směry, ze kterých lidé na zastávku přicházejí. Volně stojící panel je totiž vidět z vícero stran i na větší vzdálenost.

V konkrétních číslech jsou za významné zastávky považovány takové, které mají víc než 1 500 denních nástupů a čtyři a více linek. Přihlíží se ale také například k tomu, jak spolehlivé jsou spoje, které skrze zastávku jezdí. Pokud dochází k větším nepravidelnostem, je informace o zpoždění důležitější.

Další tabule s informacemi o odjezdech jednotlivých spojů se objeví také v přístřešcích. Tam by jich letos mělo být osazeno celkem padesát, dalších padesát pak příští rok. „Máme vytipovány lokality, v současnosti se ale nedá přesně říct, na kterých padesáti zastávkách se objeví,“ uvedl pro CzechCrunch mluvčí Ropidu Tomáš Klinský. Nevědomost plyne zejména z nutnosti zřídit přípojku elektrického proudu, což kvůli administrativě trvá na různých místech různě dlouho.

Informace o aktuální poloze tramvají mají zdroj v městské datové platformě Golemio, podobné se zobrazují například také v aplikaci Lítačka, ale i v Google Maps nebo Mapách Seznamu.

nova-hostivar1

Přečtěte si takéV Hostivaři vznikne místo smyčky tramvaje náměstí i parkSto let je městem, přesto jí chybí centrum. V Hostivaři má místo smyčky tramvaje vzniknout náměstí i park

Tím ale novinky nekončí. Přibýt by měly v ulicích také takzvané totemy. Jde o úplně nový navigační prvek, který má cestujícím pomoci najít vstup do metra, stejně jako ty na železniční zastávky a klíčové dopravní uzly.

„Přednost mají nepřehledné dopravní uzly a zastávky, letos bychom také chtěli osadit všechny stanice metra. V současné době probíhají místní šetření a dochází k přesné volbě konkrétního umístění totemu v lokalitě,“ dodává Klinský.

Letos a během příštího roku jich bude instalováno celkem 110. V první etapě, tedy v nejbližší době, by se měly objevit ve stanici Palmovka, Florenc, Jiřího z Poděbrad, Náměstí Míru, Skalka, Prosek či Budějovická.

roger-federer-mvp-xy

Přečtěte si takéFederer vydělává víc než kdykoli dřív. Jackpotem byly botyHodinky, auta a hlavně tenisky On. Federer už je dolarovým miliardářem, mimo kurt si vydělal 10krát víc

Svůj design dostanou také takzvané zastávkové označníky, které obsahují informace o spojích a také jízdní řady. Testovat se rovněž bude navigace, která funguje uvnitř metra, tedy směrovky linek a tabule se seznamem stanic nebo ty, které ukazují, kam vedou jednotlivé východy. K totemům by měly přibýt také minitotemy – zmenšená verze bude poukazovat na nezastřešené vstupy do metra. Vyvíjet by se měly i informační vitríny pro železnici.

Proměnit by se měla také aplikace Lítačka. Pro uživatele to znamená jednodušší vyhledávání spojů, kdy se sloučí klasické a rozšířené vyhledávání, jednodušší by měl být také nákup jízdenek. Dojde rovněž nové funkcionality, třeba doporučení, který z vozů metra je pro cestu nejvýhodnější. Podobně už to funguje například v aplikaci Jízdní řády.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre