Máme za sebou 45 let ziskovosti, nemám v plánu odejít ani firmu prodávat, říká spoluzakladatel SASu Jim Goodnight
Jim Goodnight, spoluzakladatel a šéf společnosti SAS
Už během 70. let na americké Státní univerzitě v Severní Karolíně postupně vznikal nápad, který nakonec vytvořil přední softwarovou firmu, jejíž tržby se počítají v miliardách dolarů a je už desítky let v zisku. Skupina programátorů Jim Goodnight, John Sall a Jim Barr už tehdy experimentovala s počítači a nakonec své pokusy náležitě zužitkovala. Z Goodnighta dokonce udělala jednoho z nejbohatších Američanů.
Ještě na škole se trojice kamarádů snažila psát programy pro analýzu dat, které měly být základem pro jejich ještě neexistující společnost. „Strávil jsem tím dalších šest nebo sedm let. Jim Barr začal dávat dohromady jazyk a já začal psát postupy pro regresní analýzu, která umožňuje studovat vztahy mezi proměnnými. A tak začal SAS,“ vzpomíná na raná podnikatelská léta v rozhovoru pro CzechCrunch Jim Goodnight.
Počítače na univerzitě v Severní Karolíně byly placené z grantů Národního ústavu zdraví, který je ovšem přestal v roce 1972 dotovat. Studentům tak nezbývalo nic jiného než se uchýlit k alternativnímu plánu. Typ práce, který dělali, byl atraktivní pro farmaceutické společnosti. „Téměř všechny z nich se přihlásily k používání systému SAS k analýze dat z klinických zkoušek nových léků, které předkládaly Federálnímu úřadu pro kontrolu léčiv,“ popisuje Goodnight.
Tehdy ještě SAS nefungoval jako samostatná společnost a šlo spíše o experimenty s tím, kam se bude celý software vyvíjet. Sám Goodnight, jemuž bylo letos 78 let, má doktorát ve statistice a bakalářský titul v aplikované matematice – to vše pomohlo s dalším vývojem a později i se založením firmy a odchodem z akademického světa.
„Pokračovali jsme v poskytování licencí na SAS externím organizacím a v lednu 1976 jsme uspořádali první setkání uživatelské skupiny. Jeli jsme do Kissimmee na Floridě a měli jsme tam 350 uživatelů, kteří si přišli jen poslechnout, na čem jsme pracovali. To byl impuls k odchodu z univerzity,“ vzpomíná Goodnight.
Dál už prý univerzitu s vlastním podnikáním kombinovat nešlo, a tak se rozhodla trojice spolužáků ze školy odejít a naplno se věnovat SASu. Se školou přitom museli uzavřít dohodu, že jí nechají veškeré peníze, které se vybraly prostřednictvím licencí za software, a škola jim naopak poskytla veškeré smlouvy s klienty, aby je mohli obsluhovat dál. Právě tehdy v červenci 1976 oficiálně vznikl SAS Institute.
***
Společnost SAS podporuje inovace v Česku a stala se partnerem Innovators 20, kde jsme vybírali nejkreativnější osobnosti nejen z českého byznysu, kteří svým talentem a úsilím v roce 2020 posunuli svět k lepšímu. Více se dozvíte zde.
***
Sám Goodnight s oblibou tvrdí, že i když už jde o miliardovou firmu, stále má v sobě startupového ducha jako na začátku. Přes 45 let se přitom drží v zisku a sám Goodnight, jenž firmu od začátku řídí, je dle agentury Bloomberg s majetkem ve výši 13,5 miliardy dolarů (290 milionů korun) mezi sto padesáti nejbohatšími Američany.
Samotný SAS se rozvinul ze 138 tisíc dolarů v tržbách během prvního roku na více než tři miliardy neboli 64 miliard korun ročně a i nadále plánuje fungovat jako doposud. Nechce tedy jít na burzu ani se někomu prodávat. I o tom jsme se bavili v jednom z prvních rozhovorů, které šéf a spoluzakladatel společnosti Jim Goodnight poskytl středoevropským médiím.
Minulý rok byl v mnoha ohledech náročný. Co si z pandemie odnášíte, pokud jde o vedení firmy a další strategii?
Na to, jak hladce se naši zaměstnanci po celém světě přizpůsobili obsluze zákazníků a vzájemné podpoře na dálku, snad ani nemůžu být pyšnější. Řekl bych, že schopnost pružně reagovat a zaměřit se na to skutečně důležité jsou dva nejdůležitější poznatky, které se v pandemii ukázaly jako klíčové. Předešvím ona dynamičnost a agilita je prostě neocenitelná, a to v rámci celé organizace. Například naše IT divize byla schopna během několika dní převést všechny své zaměstnance na vzdálenou práci.
V marketingu nám zase podobně aktivní přístup umožnil během několika týdnů transformovat naši největší zákaznickou akci roku z osobní na virtuální. Velmi důležitá byla také spolupráce s našimi zákazníky v době, kdy potřebovali najít odpovědi na nově vznikající problémy vyplývající z pandemie. Ať už šlo o sběr a zpracování dat v rámci boje s koronavirem, optimalizaci nemocničních zdrojů, nebo prodloužení platebních podmínek pro těžce zasažená odvětví – snažili jsme se vždy pečlivě a také svižně vyhovět nepředvídaným potřebám zákazníků.