Marcel Soural staví byty a ovládnout chce i trh s daty. Trigema kupuje portál s cenami nemovitostí
„Naší vizí je zejména zvýšit transparentnost dat na českém realitním trhu, která stále není vysoká,“ říká zakladatel developerské skupiny.
Když se projedete po místech, kde se v Praze staví nové byty, dost možná tam narazíte na logo Trigemy. Česká developerská společnost se teď ale rozpíná také v online světě, kde oznámila nákup většinového podílu v portálu, který zpracovává informace z katastru nemovitostí. Vstupem do Společnosti pro Cenové mapy ČR získává Trigema pod svá křídla portál CenovaMapa.org, přiřadí ho do portfolia k datovému realitnímu startupu Flat Zone a právě v oblasti dat na nemovitostním trhu chce zvýšit svou expertizu.
„Naší vizí je zejména zvýšit transparentnost dat na českém realitním trhu, která stále není vysoká, a zjednodušit uživatelům práci s těmito daty. Zároveň vycházíme vstříc stále větší poptávce o datové analýzy a služby z řad firemních klientů i jednotlivců,“ říká Marcel Soural, předseda představenstva skupiny Trigema. Transakce, v rámci níž firma získala většinový podíl v portálu CenovaMapa.org, se podle odhadů CzechCrunche pohybovala v řádu vyšších desítek milionů korun. Trigema za to získala podíl ve výši 51 procent. Zbytek zůstane zakladateli platformy Milanu Ročkovi.
Portál CenovaMapa.org nabízí aplikaci s informacemi o cenách nemovitostí ve vybraných lokalitách v Česku, přičemž vychází ze skutečných prodejních cen nemovitostí evidovaných katastrálními úřady. Za službou stála zmíněná Společnost pro Cenové mapy ČR, která se po akvizici přejmenovala na Dataligence. Vedle těsně většinového podílu Trigemy v ní má 49 procent společnost Hyposervis Milana Ročka, která dosud službu provozovala. Spolupracovala mimo jiné s poradenskou společností Deloitte.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Společnost Deloitte byla od začátku výhradním poradcem projektu CenovaMapa.org, stáli jsme u zrodu myšlenky i vývoje produktu a služeb. Pro další rozvoj je potřeba silného partnera, jsme rádi, že jsme mohli asistovat i v tomto procesu. S portálem budeme spolupracovat v nezměněné podobně i po vstupu Trigemy,“ uvedl pro CzechCrunch Miroslav Linhart, vedoucí partner Deloitte. Firma stojící za portálem CenovaMapa.org podle účetní závěrky za rok 2020 utržila 14,2 milionu korun při ztrátě převyšující 1,3 milionu.
Trigema chce nyní využít synergii vlastní datové základny, dat ze startupu Flat Zone, který automaticky sbírá a vyhodnocuje data o realitním trhu, a právě dat portálu CenovaMapa.org. Díky tomu má vzniknout komplexní a největší platforma o realitních datech a také ucelená základna pro digitalizaci realitního a hypotečního trhu obsahující data za posledních 25 let. „Portál CenovaMapa.org jsme dlouhodobě sledovali, líbila se nám komplexnost jejich dat. A protože i my se datům prostřednictvím Flat Zone velmi intenzivně a dlouho věnujeme, spojení nám dávalo smysl,“ vysvětluje Soural.
Stejně jako ovládající společnost dostane nový název Dataligence také samotná služba. Jejím hlavním cílem bude podle Trigemy narovnat trh a ve spolupráci s Deloitte poskytovat relevantní data o nemovitostech a korektně je interpretovat. „Developeři i banky totiž potřebují správná a důvěryhodná data. Nástup digitalizace oblast bankovnictví a ani realitní trh nemine. Dataligence může na základě maximálně komplexních dat vytvořit naprosto nové digitální nástroje, jaké tady zatím nejsou,“ doplňuje Soural.
Společnost stojící za portálem CenovaMapa.org se podle svého tvrzení stala v posledních pěti letech jedničkou v oblasti poskytování dat pro online oceňování nemovitostí a vyvinula vlastní valuační modely pro oceňování bytů. „Hledali jsme partnera, který rozumí dobře trhu nemovitostí, zejména novým bytovým projektům, je technologicky zaměřený na práci s daty a je kapitálově silný pro realizaci ambiciózních digitálních projektů,“ komentuje vstup investora zakladatel Milan Roček. Právě Trigema všechny tyto vlastnosti splňovala a projektu umožní rozvíjet nástroje nejen pro banky, ale také pro běžné klienty.