Mars, Pepsi i tabák. Západní firmy vydělávají v Rusku miliardy dolarů, ty však zůstávají Kremlu
Mnoho firem svůj byznys v Rusku kvůli válce zavřelo. Analytik XTB Tomáš Cverna popisuje, jak fungují společnosti, které v zemi zůstaly.
Stalinovy mrakodrapy v Moskvě
Dopad protiruských ekonomických sankcí pociťuje nejen samotné Rusko, ale i západní firmy, které se rozhodly v zemi po vypuknutí války zůstat. Zatímco ruský rubl vlivem vysokého salda zahraničního obchodu oslabuje, zahraniční korporace přicházejí o vysoké zisky. Ty jim sice po právu náleží, nicméně Kreml je zmrazuje a neumožňuje provádět výplaty dividend. Vysoká ekonomická škola v Kyjevě vyčíslila, že západní firmy od začátku invaze vydělaly v Rusku 18 až 20 miliard dolarů (410 až 460 miliard korun). Souhrnně měly tržby západních firem v Rusku v loňském roce činit 127 miliard dolarů (2,9 bilionu korun).
Největší podíl na tržbách firem z Evropy a USA mají tabákové společnosti. Philip Morris v loňském roce utržil 7,88 miliardy dolarů (180 miliard korun), přičemž čistý zisk činil 775 milionů dolarů (17,8 miliardy korun). Druhou největší západní tabákovou společností působící v Rusku je Japan Tobacco International, jehož tržby vzrostly loni meziročně o 26 procent na 7,3 miliardy dolarů (167 miliard korun). Společnost British American Tobacco oznámila zájem o opuštění Ruska již v březnu loňského roku. Proces odchodu trval až do letošního září, kdy se tabákové firmě podařilo prodat ruská a běloruská aktiva.
V Rusku aktuálně zůstávají i firmy jako Pepsi, Mars nebo pivovarnický gigant Anheuser-Busch. Právě dceřiná společnost amerického výrobce potravin Mars v loňském roce převedla asi 800 milionů dolarů (18,3 miliardy korun) z Ruska do mateřské firmy ve formě platby snižující její dluh, čímž obešla protizápadní sankce. Mars zaznamenal mezi lety 2021 a 2022 nárůst tržeb v Rusku o téměř dvacet procent.
Výkonnost západních firem v Ruské federaci potvrzuje, že Rusové se i navzdory sankcím nechtějí vzdát zahraničního zboží. Pro firmy je však působení v této zemi morální dilema. Navíc odchod z Ruska není jednoduchý. Pokud chtějí zahraniční korporace své dceřiné společnosti prodat, čelí mnohdy velkému tlaku Kremlu na cenu, a jsou tedy nuceny prodat s větší slevou. Dle odhadů došlo od začátku invaze u evropských firem k odpisům asi 100 miliard eur (2,5 bilionu korun).