Martin Vápeník: Co nedělat, když vám na účtu přistanou peníze od investora

0Zobrazit komentáře

Získali jste investici? Ještě není vyhráno. Stejně důležité jako zaujmout investora je umět se získanými prostředky naložit efektivně a zodpovědně. Stačí se přitom vyvarovat hrstky základních chyb, kterých se nezkušené startupy často dopouštějí. Klíčovým vodítkem je dobrý byznys plán, se kterým je podstatně jednodušší udržet celý proces financování a vynakládání finančních prostředků na uzdě.

Základem je pak neutrácet významně více ani méně, než je v něm nastavené. Při utrácení více totiž vzrůstá riziko, že se plánovaný vývoj nedokončí a zůstane akorát rozpracovaný produkt. Ne vždy totiž platí, že více vynaložených peněz najednou vede k lepším výsledkům. Ze svých zkušeností z UP21 vím, že citlivé a postupné nakládání s prostředky otevírá možnosti poučit se z předchozích chyb i ze zpětné vazby od zákazníků.

Šetření naopak vede k tomu, že vám i po skončení investičního období zůstane něco navíc – nicméně úplně zbytečně. Může to být problém zejména na cestě k dosažení požadovaných výsledků, které byly v byznys plánu vytyčené – a není vyloučeno, že právě kvůli tomu už žádná další investice nepřijde.

Postupně a s rozvahou

Časté chyby vznikají v oblasti financování nových posil. I když situace svádí k nabírání dalších schopných lidí ve velkém, mnohem rozumnější je postupné sestavení týmu včetně jeho důkladného zaškolování. Jakmile je nových lidí příliš, přestanou fungovat organizovaně, mohou mít nedostatečnou znalost produktu a nejsou schopni produkt rozvíjet efektivně. Svou roli hrají i chybějící sociální vazby mezi takovými jednotlivci – to vše dohromady pak vede k nižší efektivitě než v případě sehraného týmu, který je s produktem plně ztotožněný.

up21-office

Kanceláře UP21 v pražském Karlíně

Přílišná energie se nevyplatí ani v případě expanze na jiné trhy. Problém vzniká, pokud míříte na více z nich najednou. Bylo by sice hezké prorazit okamžitě do půl světa, hrozí ale, že se taková expanze nezvládne uřídit. Každý trh má totiž svá specifika, která je třeba intenzivně řešit. Opakovat stejné přešlapy na několika trzích zároveň pak bude stát mnohonásobně více energie, času a samozřejmě i finančních prostředků, než kdyby produkt expandoval postupně.

Není také nejlepší se okamžitě přihlásit na několik eventů najednou. Vstupenky, zejména na prestižní zahraniční eventy, jsou poměrně nákladné, a i když se jedná o cennou zpětnou vazbu od potenciálních zákazníků i investorů, tak se většinou nevyplatí účastnit se několika akcí za krátkou dobu. Jednak nestihnete zpracovat zpětnou vazbu a vytěžit získané kontakty, jednak nemáte prostor rozvíjet projekt, protože všechen čas trávíte po eventech. Vyberte tedy raději jeden až dva klíčové, kterých se budete v daném investičním cyklu účastnit.

Nejdražší neznamená nejlepší

Úsporné myšlení se vyplatí i v případě nakupování specifických nástrojů pro daný startup – ať už jde o software, výrobní technologii nebo dokonce zaměstnance. Pokud z první investice zaplatíte např. nejlepší CRM nástroj, ale v konečné fázi z něj využijete jen mizivé procento funkcí, nebo nejlepší výrobní stroj, ale využijete ho z jedné čtvrtiny jeho výrobní kapacity, případně zaplatíte špičkového kvalifikovaného zaměstnance, který bude polovinu času řešit faktury nebo jiné administrativní věci, přijdete ve finále o značnou část vynaložených prostředků, jelikož byste stejné věci mohli zajistit daleko levněji (jednodušší nástroj, méně rychlý/kvalitní výrobní stroj nebo méně kvalifikovaný zaměstnanec).

michal-bako-EMU2

Přečtěte si takéBývalý CTO Rohlíku Michal Bako chce měřit náladu v českých firmách. Na novou službu získal 20 milionů korunBývalý CTO Rohlíku Michal Bako chce měřit náladu v českých firmách. Na novou službu získal 20 milionů korun

U startupů totiž úplně neplatí, že se nevyužitý potenciál využije někdy v budoucnu. Spíše hrozí, že kvůli takto zbytečně vynaloženým prostředkům startup zkrachuje dříve, než bude mít možnost využít potenciál kvalitnějšího kapitálu naplno.

Na luxus je třeba si počkat

Ani život „na vysoké noze“ není dobrou vizitkou pro investora. Přepychová kancelář, luxusní vybavení nebo lednička napěchovaná jídlem zdarma pro všechny zaměstnance se mu rozhodně líbit nebudou. Není třeba se zbytečně omezovat, někdy je to naopak kontraproduktivní – špatné pracovní prostředí vyvolané šetřením nikomu nepřidá a ke startupům určitá míra netradičních benefitů patří a jsou žádané – ale je třeba to nepřehánět a investici vnímat jako určitý vklad, který se má v budoucnu zhodnotit. Čím víc vynaložíte za luxus, tím více musíte vydělat zbytkem prostředků.

UP21-office2

Kanceláře UP21 v pražském Karlíně

Citlivou otázkou je také zvyšování platů. A to nejen v případě zakladatelů, ale i členů core týmu. Investor by měl o každém z těchto kroků dopředu vědět a ideálně mít v této změně své slovo. Navýšení platů je sice lákavé, ale může také omezit potenciální rozvoj projektu jako celku a motivaci členů core týmu. Motivace by proto měla vycházet spíše z plánovaného úspěchu v budoucnu než v momentálním zajištění. Z většiny úspěšných startupových zakladatelů, ať už Mark Zuckerberg z Facebooku (odhadované jmění přes 62 miliard dolarů) nebo Evan Spiegel ze Snapchatu (odhadované jmění přes 4 miliardy dolarů dolarů), se stali boháči, ale až z úspěchu jejich startupu, nikoliv z vysoké mzdy.

Hlavně shánět včas

Důležitým bodem na konec je včasné řešení dalších investic. Ideálně s předstihem nejméně šesti, ale spíš devíti až dvanácti měsíců před plánovaným využitím současných zdrojů financování. Je třeba počítat s tím, že jednání trvají řadu týdnů a někdy i déle – pokud vám tedy na účtu zbývají tři miliony a plánujete cash burn ve výši 500 tisíc měsíčně, je nejvyšší čas začít se poohlížet po dalších prostředcích a aktivně oslovovat investory.

Udržovat kontakty s investory se vyplatí dlouhodobě. Jednání pro vás pak budou jednodušší a rychlejší. Jestliže tedy potkáte investora, tak není na škodu se s ním pobavit o případné budoucí investici, i když zrovna finanční prostředky nesháníte. Ve shánění investora také platí, že osobní kontakt a vzájemné vazby jsou významně účinnější než cold e-maily. Účastněte se tedy různých investorských akcí a setkání, soutěží a prezentací, kde je možné investory potkat osobně, případně se nechte představit a propojit například od současných investorů, známých nebo dalších startupistů.