Martin Vápeník z UP21: Začínající startupy neumí odhadnout náklady a dojít si pro radu. To jim škodí

vapenik-1
0Zobrazit komentáře

Podhodnocování nákladů, špatný odhad velikosti trhu nebo nedostatek flexibility ve finančním plánu. To jsou jedny ze zásadních chyb, se kterými se finanční ředitel startupového inkubátoru UP21 Martin Vápeník u začátečníků setkává. Mít tyto náležitosti správně nastavené od začátku je přitom pro úspěch projektu zcela zásadní, může na nich dokonce záviset i udržení jeho samotné existence.

Častý nešvar začátečníků: chtějí vytvořit hodně za málo peněz

Jednou z nejběžnějších chyb začínajících startupů je podhodnocování nákladů. Neděje se to úmyslně – v nadšení z vlastního byznysu je velmi snadné podlehnout mylnému dojmu, že se všechno zvládne za málo peněz a relativně rychle. Pravidlem přitom bývá, že vše nakonec stojí dvakrát tolik času i prostředků oproti prvnímu laickému odhadu.

Poznat tuto zásadní chybu v začátku je pro nezkušeného startupistu v podstatě nemožné. Jediný účinný způsob, jak se jí vyhnout, je konzultace s širší a zkušenější veřejností. Když leží sestavení finančního plánu jen na jediném člověku, může se stát, že z neznalosti zanedbá potřeby oblasti, které ze své pozice nedokáže odborně odhadnout. Když si naopak k sestavování plánu přizve víc profíků z různých oborů, vyjde mu mnohem realističtější výsledek.

Vůbec nejlepším způsobem, jak podhodnocení předcházet, je zajít s hotovým business plánem za jedním ze zkušených investorů. Ten už jich viděl stovky a pravděpodobně dokáže dobře odhadnout, zda je střízlivý a reálný. Obecně je pak určitě vhodné mít co nejvíce informačních zdrojů, které se navzájem kombinují. Nedá se spoléhat jen na jeden, jakkoli je důvěryhodný. A zeptat se hrstky expertů a jiných startupistů na jejich osobní zkušenosti ještě nikomu neublížilo.

UP21-office1

Kanceláře UP21 v pražském Karlíně

Opomíjení big picture vede ke zbytečným nákladům

Druhou častou chybou čerstvě založených startupů je zahleděnost do určité části business plánu a opomíjení tzv. big picture. Aby měl plán smysl, musí se stavět shora. Do začátku je tak nutné určit si velikost trhu, na kterém bude produkt působit, a vymezit velikost segmentu, který je startupista schopný s produktem zaujmout a získat.

Když toto startup neudělá a plánuje opačným směrem, může se přihodit, že zbytečně cílí na irelevantní vzorek firem nebo klientů. Určit si big picture a klíčový segment přitom startup nijak nelimituje, naopak: jen ho zacílí a střízlivě mu připomene hranici, za kterou už nemá možnost dosáhnout uspokojivých výsledků.

Flexibilita je klíč

Často se také setkávám s tím, že finanční plány nebývají dostatečně vzájemně propojené a variabilní. Zvlášť existuje plán vývoje, plán prodeje, plán marketingu. Ale aby byly úspěšné, musí jít ruku v ruce a vzájemně na sebe navazovat a kombinovat se.

petr-kovacik-skrz

Přečtěte si takéPetr Kováčik: Kde vzít nápad na nový byznys?Petr Kováčik: Kde vzít nápad na nový byznys?

Pokud chcete, řekněme, zdvojnásobit počet uživatelů, nestačí jenom navýšit budget na marketing, ale musíte přímo úměrně zvyšovat náklady i v ostatních oblastech – jako je třeba customer support, sales nebo development. Finanční model musí být živý organismus, ve kterém se promítají události všech oblastí života firmy.

Velká očekávání, nepřesné výstupy a špatná kontrola

Stává se také, že mi na stole přistane business plán, který předpokládá, že daný startup do pěti let dosáhne více uživatelů, než má dnes celosvětově například Slack, a s vynaložením pětinových nákladů, nebo že startup osloví o polovinu víc firem v Evropě, než jich je skutečně registrovaných. Takové výpočty možná vypadají sebevědomě a vizionářsky na papíře, ale zcela opomíjejí reálná omezení trhu. A to platí obecně: vždy je zapotřebí brát v úvahu velikost trhu, srovnání s jinými startupy, kapacitu výroby, množství zásob a jiné překážky, které se mohou reálně vyskytnout.

Nepřesné výpočty, jejich nedostatečná kontrola a nepodložené klíčové vstupy jsou pak dalšími nešvary, které v praxi vídám. Dílčích chyb je relativně mnoho, ale právě výše popsané patří k těm, kterých se startupy dopouštějí nejčastěji.

UP21-office2

Kanceláře UP21 v pražském Karlíně

Zásady do začátku? Ověřovat, plánovat a konzultovat

Shrňme si tedy elementární zásady, kterými by se měly začínající startupy řídit. Základem je používat co nejvíce informačních zdrojů, ať už jde o příklady z historie, analýzy trhu, statistiky úspěšnosti ostatních startupů a firem a podobně. Dále je pak zapotřebí vycházet z kvalifikovaných odhadů znalců a expertů z dané oblasti. A také plánovat komplexně – tedy zahrnout veškeré relevantní složky, dělat průběžné kontroly a plán konzultovat.

Důležité je také plánovat ve variantách – v té realistické, pesimistické i optimistické. Jedině tak se dá od základů postavit startup, který má šanci nejen na prvotní úspěch, ale především může přerůst ve stabilní a dlouhodobý projekt, který naplno využije svůj potenciál.

Český stylingový startup pro muže Genster získává první investici. Jednotky milionů korun do něj vkládá Vojta Roček

Michal PtáčekMichal Ptáček

genster
0Zobrazit komentáře

Už přes rok na českém trhu funguje startup Genster, který po vzoru zahraničních módních služeb sází na to, že muži ve většině případů nemají ani čas, ani chuť na nakupování oblečení. Po stručném telefonátu, během kterého uživatel upřesní svůj styl a konkrétní představu, pak stylisté startupu vyberou a nakoupí oblečení, které následně doručí zákazníkovi až domů. Ten si následně oblečení vyzkouší a to, které se mu zamlouvá, si ponechá, ostatní pošle zpět. Zkrátka jednoduchá možnost, jak ušetřit čas a vyhnout se přeplněným obchodům a obchodním centrům.

Nejvýraznějším globálním hráčem v tomto oboru je prozatím americký startup Stitch Fix, který předloni vstoupil na burzu a jehož hodnota se pohybuje okolo 2 miliard dolarů, v přepočtu 44 miliard korun. Právě u něj se česká alternativa založená bývalou mediální manažerkou Michaelou Kloudovou a designérem Ryanem Colem inspiruje.

genster-m1

Za 16 měsíců ostrého provozu jsme oblékli již více než 350 mužů. Přibližně 60 % mužů se k nám vrací a Genster Box si objednávají 3- až 4krát do roka,“ říká k dosavadním výsledkům projektu Kloudová.

Zákazníky módní startup získává napříč všemi obory a sektory, včetně z pohledu módy dříve konzervativnějšího IT. Doba v tomto ohledu ale pokročila a mezi klienty Gensteru tak dnes patří například zakladatel Socialbakers Jan Řežáb nebo Jiří Psota z Yieldigo.

A cíl je jasný: rychlejší růst, pro jehož potřeby nyní Genster získává první seed investici. Řádově jednotky milionů korun do něj investovalo další známé jméno tuzemské technologické scény Vojta Roček. Ten po kariéře ve firmách Keboola a Rockaway Capital založil před 3 lety startup pro analýzu dat Stories, který společně se svými kolegy před několika měsíci úspěšně prodal americkému gigantovi Workday. Od té doby se s volným kapitálem dívá na vhodné příležitosti, do kterých investovat.

„Genster má všechny aspekty pro mě zajímavého projektu – silný tým, zajímavý trh a dobrý produkt. Zakladatelé tvoří exekučně silný tým, fashion v onlinu je rostoucí trh a Genster elegantně řeší jeho dva největší problémy – výběr a logistiku,“ říká k investici Roček.