Martin Vohánka jde dobýt londýnskou burzu. Jeho Eurowag chce získat pět miliard korun
Vody londýnské burzy se chystá zčeřit pořádně velký český balvan. Martin Vohánka potvrdil, že tam míří se svou společností Eurowag, která by se mohla postarat o jeden z největších úpisů letošního roku. Tuzemský miliardář plánuje na další rozvoj své firmy poskytující platební a technologické služby pro autodopravce získat přibližně 200 milionů eur, tedy kolem 5 miliard korun.
O plánech Eurowagu stát se na London Stock Exchange veřejně obchodovatelnou společností se psalo již před pár týdny s tím, že by se jeho hodnota mohla pohybovat kolem dvou miliard eur, tedy zhruba 50 miliard korun. Informace agentury Reuters zástupci Eurowagu komentovat nechtějí, ale plány na své IPO dnes Martin Vohánka potvrdil v oficiálním dopisu Londýnské akciové burze (LSE).
„S potěšením oznamuji náš záměr vstoupit na londýnskou burzu cenných papírů, která je nejmezinárodnějším trhem na světě. Je to důležitý a vzrušující další krok na naší cestě. Potenciální IPO nám umožní urychlit náš růst a naplnit naši vizi, aby každá nezávislá společnost v odvětví komerční silniční dopravy měla přístup ke všem výhodám digitalizace ve velkém měřítku, a to před každou cestou, během ní i po ní,“ uvádí Martin Vohánka.
Podle magazínu Forbes jeden z nejbohatších Čechů, jehož jmění se odhaduje na 7,5 miliardy korun, během pětadvaceti let z Eurowagu vybudoval předního evropského hráče na poli technologických řešení a platebních systémů pro silniční dopravu. V loňském roce ovlivněném pandemií utržil Eurowag 125 milionů eur (přes 3,1 miliardy korun), provozní zisk před zdaněním, splátkami dluhu a účetními položkami činil 57 milionů eur (1,5 miliardy korun) a teď chce na burze získat další kapitál pro svůj rozvoj.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Eurowag v Evropě vybudoval rozsáhlou síť pro přijímání plateb integrovanou s doplňkovými službami mobility a stojí v čele transformace odvětví komerční silniční dopravy. Jsme připraveni na období rychlého růstu a i nadále usilujeme o zlepšení ziskovosti vozových parků a blahobytu řidičů, jakož i o snížení uhlíkové stopy v tomto odvětví,“ představuje plány Vohánka, který podle výroční zprávy za rok 2020 držel v Eurowagu podíl přesahující 59 procent.
V rámci vstupu na londýnskou burzu by měla tuzemská společnost se sídlem v pražských Nuslích jednak vydat nové kmenové akcie a také by měli část svých podílů prodávat stávající akcionáři. Celkově plánuje Eurowag získat zmíněných zhruba 200 milionů eur. Zatím není jasné, v jaké míře se bude svého podílu zbavovat i sám Martin Vohánka, nicméně dle vyjádření pro CzechCrunch by chtěl i nadále zůstat majoritním akcionářem. Celá akce by ho měla posunout ke statusu dolarového miliardáře.
Z České republiky se Eurowag postupně rozrostl do celé Evropy, přičemž dnes obsluhuje přes 100 tisíc vozidel v přibližně 30 zemích. Dopravním společnostem umožňuje například využívat jednotný platební systém pro pohonné hmoty a mýtné či vrácení daně z přidané hodnoty. Těmto dopravcům zároveň poskytuje také služby, které jim za využití dat z jejich telematických systémů naplánují nejefektivnější trasy. To zkracuje čas řidičů za volantem a omezí jízdy, při nichž kamiony jezdí poloprázdné či zcela prázdné.
Po Martinu Vohánkovi je druhým největším akcionářem Eurowagu americká investiční firma TA Associates, která v roce 2016 koupila třetinový podíl. Zbývající akcie jsou v rukách nejužšího vedení firmy. Jak velké podíly budou dva největší akcionáři budou v rámci IPO prodávat, nechtěla prozatím společnost komentovat.