Martin Vohánka jde dobýt londýnskou burzu. Jeho Eurowag chce získat pět miliard korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

martinvohanka

Foto: Eurowag

Martin Vohánka, zakladatel a šéf Eurowagu

0Zobrazit komentáře

Vody londýnské burzy se chystá zčeřit pořádně velký český balvan. Martin Vohánka potvrdil, že tam míří se svou společností Eurowag, která by se mohla postarat o jeden z největších úpisů letošního roku. Tuzemský miliardář plánuje na další rozvoj své firmy poskytující platební a technologické služby pro autodopravce získat přibližně 200 milionů eur, tedy kolem 5 miliard korun.

O plánech Eurowagu stát se na London Stock Exchange veřejně obchodovatelnou společností se psalo již před pár týdny s tím, že by se jeho hodnota mohla pohybovat kolem dvou miliard eur, tedy zhruba 50 miliard korun. Informace agentury Reuters zástupci Eurowagu komentovat nechtějí, ale plány na své IPO dnes Martin Vohánka potvrdil v oficiálním dopisu Londýnské akciové burze (LSE).

„S potěšením oznamuji náš záměr vstoupit na londýnskou burzu cenných papírů, která je nejmezinárodnějším trhem na světě. Je to důležitý a vzrušující další krok na naší cestě. Potenciální IPO nám umožní urychlit náš růst a naplnit naši vizi, aby každá nezávislá společnost v odvětví komerční silniční dopravy měla přístup ke všem výhodám digitalizace ve velkém měřítku, a to před každou cestou, během ní i po ní,“ uvádí Martin Vohánka.

Podle magazínu Forbes jeden z nejbohatších Čechů, jehož jmění se odhaduje na 7,5 miliardy korun, během pětadvaceti let z Eurowagu vybudoval předního evropského hráče na poli technologických řešení a platebních systémů pro silniční dopravu. V loňském roce ovlivněném pandemií utržil Eurowag 125 milionů eur (přes 3,1 miliardy korun), provozní zisk před zdaněním, splátkami dluhu a účetními položkami činil 57 milionů eur (1,5 miliardy korun) a teď chce na burze získat další kapitál pro svůj rozvoj.

„Eurowag v Evropě vybudoval rozsáhlou síť pro přijímání plateb integrovanou s doplňkovými službami mobility a stojí v čele transformace odvětví komerční silniční dopravy. Jsme připraveni na období rychlého růstu a i nadále usilujeme o zlepšení ziskovosti vozových parků a blahobytu řidičů, jakož i o snížení uhlíkové stopy v tomto odvětví,“ představuje plány Vohánka, který podle výroční zprávy za rok 2020 držel v Eurowagu podíl přesahující 59 procent.

V rámci vstupu na londýnskou burzu by měla tuzemská společnost se sídlem v pražských Nuslích jednak vydat nové kmenové akcie a také by měli část svých podílů prodávat stávající akcionáři. Celkově plánuje Eurowag získat zmíněných zhruba 200 milionů eur. Zatím není jasné, v jaké míře se bude svého podílu zbavovat i sám Martin Vohánka, nicméně dle vyjádření pro CzechCrunch by chtěl i nadále zůstat majoritním akcionářem. Celá akce by ho měla posunout ke statusu dolarového miliardáře.

Z České republiky se Eurowag postupně rozrostl do celé Evropy, přičemž dnes obsluhuje přes 100 tisíc vozidel v přibližně 30 zemích. Dopravním společnostem umožňuje například využívat jednotný platební systém pro pohonné hmoty a mýtné či vrácení daně z přidané hodnoty. Těmto dopravcům zároveň poskytuje také služby, které jim za využití dat z jejich telematických systémů naplánují nejefektivnější trasy. To zkracuje čas řidičů za volantem a omezí jízdy, při nichž kamiony jezdí poloprázdné či zcela prázdné.

Po Martinu Vohánkovi je druhým největším akcionářem Eurowagu americká investiční firma TA Associates, která v roce 2016 koupila třetinový podíl. Zbývající akcie jsou v rukách nejužšího vedení firmy. Jak velké podíly budou dva největší akcionáři budou v rámci IPO prodávat, nechtěla prozatím společnost komentovat.