Marilyn Manson je zpátky, ať se vám to líbí, nebo ne. Na brněnském koncertě předvedl vrcholnou formu

V pátek na den svatého Valentýna se do Brna po dlouhé době vrátil Marilyn Manson. Dal jasně najevo, že je zpět na vrcholu a začíná novou kapitolu.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

marilyn-manson-brno-0

Foto: Lukáš Urbaník

Jako kníže tvrdé hudby

0Zobrazit komentáře

Brněnský koncert Marilyna Mansona měl od začátku poněkud zvláštní parametry. Že jeden z nejznámějších světových hudebníků nevystoupí v hlavním městě a ještě koncert odehraje v relativně malé sportovní hale? Jak je to vlastně s návštěvou vystoupení muže, jehož stále pronásledují obvinění z emočního, fyzického i sexuálního násilí? A co očekávat od muzikanta, který už nějakou dobu není zrovna na výsluní a v minulosti ve studiu i živě nebyl moc přesvědčivý? Otázek byla spousta, jakmile se ovšem hala Vodová rozezněla prvními riffy a rocker se opřel do mikrofonu, pochybnosti se rozplynuly.

Vlastním jménem Brian Hugh Warner, jehož umělecký pseudonym je spojením jmen herečky Marilyn Monroe a zločince Charlese Mansona, začal opět koncertovat loni v srpnu po pětileté přestávce. Tu zčásti zapříčinila pandemie, následovala ji ale série obvinění od herečky Evan Rachel Woodové a několika dalších žen, které měl zpěvák zneužívat v rámci romantických vztahů i mimo ně. Umělci, který se vždy záměrně obklopoval aurou kontroverze, najednou zmizela půda pod nohama. Smlouvu s ním zrušila nahrávací společnost, talentová agentura i dlouholetý manažer.

Záhy začal několikaletý proces podávání žalob, protižalob a jejich zamítání. Některé se vyřešily mimosoudním vyrovnáním, jednu stáhla sama žalobkyně s tím, že ji prý Woodová přesvědčila lhát. Tu nejzávažnější žalobu od Woodové, která s tehdy 37letým Mansonem chodila ve svých osmnácti (tedy před necelými dvaceti lety), soud v americké Kalifornii zamítl jen před pár týdny kvůli nedostatku důkazů a překročení doby promlčení. Zpěvák svoje sklony k toxickému chování kdysi sám přiznal v autobiografii, rezolutně ale odmítal, že by dělal něco nelegálního.

Bez jednoznačných důkazů nebo plnohodnotného soudního procesu zůstává na každém, na čí stranu se přikloní, resp. jestli se rozhodne nadále podporovat umělce s morálně problematickou minulostí. Sám Manson nicméně nakonec čelil spíš své reputaci nespolehlivého hudebníka. V průběhu uplynulých sedmnácti let vydal sérii alb poznamenaných tvůrčími i osobními krizemi a fanoušci nezřídka odcházeli zklamaní i z živých vystoupení.

Manson se s živou show do Evropy letos vrátil po sedmi letech, do Česka po osmi, do Brna dokonce po šestnácti. Tehdy zde na velodromu představoval album The High End of Low, koncert ale skončil asi po hodině přerušovaných a nedokončených písní pískotem fanoušků. Hudebník z pódia odešel bez rozloučení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Včera ovšem na pódium vstoupil jiný člověk, plný energie a odhodlaný předvést to nejlepší, co dokáže. Asi hodinu a půl dlouhý koncert, jemuž předcházelo půlhodinové rozehřátí mladých alternativních rockerů The Blackmordia, začal chytlavými rytmy skladby Nod if You Understand z velmi dobře přijatého alba One Assassination Under God – Chapter 1, vydaného loni v listopadu. Text písně, hlásající „nebudu se kát“ nebo „když chceš někoho vinit, podívej se na sebe“ lze interpretovat politicky nebo nábožensky, ale také jako důrazné osobní stanovisko.

Hned po ní ostatně Manson burcoval nadšené publikum, když říkal: „Snažili se mě od vás odtrhnout, ale sakra selhali. Snažili se vás odtrhnout ode mě, ale sakra selhali.“ Pokud bychom se rozhodli realitu poněkud přikrášlit a vidět ve všem jeden velký příběh, někdejší král šokující rockové hudby se po strastiplné cestě a boji s vlastními démony v 56 letech vrátil zpět na vrchol. Přehodnotil přitom svoji minulost a sebevědomě z ní tvoří nová radikální prohlášení.

Pódium poseté neonovými obrácenými kříži zde bylo spíš odkazem na dávnou dobu, kdy se za šokující považovala samotná kritika náboženství, v rámci temné estetiky rockové hvězdy ale fungovalo skvěle. Žádné složité efekty nebo pyrotechnika nebyly potřeba, publikum spolehlivě strhla hudba samotná a výkony všech zúčastněných. S Mansonem vystoupili dlouholetí spoluhráči Tyler Bates a Gil Sharone a dvojice nováčků – Matthew Montgomery předtím dlouho hrál pro Roba Zombieho, Reba Meyers si zase ve světě tvrdé hudby udělala jméno v metalcorové kapele Code Orange.

Také výběr skladeb dal poměrně jasně najevo, že Manson chce začít novou kapitolu, které má navázat na období jeho největšího úspěchu. Postupně zazněla většina posledního alba, což prokládaly klasické písně z alb Holy Wood, Antichrist Superstar, Mechanical Animals a The Golden Age of Grotesque. Nejhlasitější odezvu si podle očekávání vysloužily hity Disposable Teens, Tourniquet, The Dope Show nebo The Beautiful People. Jedním z vrcholů byla Sweet Dreams (Are Made of This), cover Eurythmics, který překonal originál.

Naprostá většina koncertu se nesla v duchu intenzivní energie s agresivními riffy, do nichž hlavní aktér zpíval a křičel, jako by mu bylo o dvacet let méně. Ze strany publika, kde si hudbu vedle sebe užívala mladá generace i „pamětníci“ Mansonových počátků, lidé v civilu, metalheads i oddaní fanoušci v propracovaných outfitech s make-upem, v reakci opakovaně zaznívaly nadšené poznámky. Přestože koncert připadl na den svatého Valentýna, atmosféra připomínala spíš masový exorcismus.

I když se v prostorech zcela naplněné arény Vodova (vyprodala se asi za hodinu) rychle udělalo příliš velké teplo a návštěvníci byli namačkaní na sebe, koncert utekl jako voda. Po melancholickém vydechnutí za zvuků balady Coma White ale už nebylo co dalšího dodat. Marilyn Manson je dnes více kontroverzní a potenciálně problematický, než kdykoliv dříve, ve své tvorbě a vystupování ale dělá maximum pro to, aby nás získal na svou stranu.

Nazi rapper vs. umělá inteligence: Jak Scarlett Johansson (ne)ukázala prostředníček Kanyemu Westovi

Kayne West neboli Ye udělal další antisemitské gesto a reakce na sebe nenechala dlouho čekat. Klíčovou roli v ní sehrála umělá inteligence.

Luboš KrečLuboš Kreč

enough-is-enough-mvp

Foto: Ori Bejerano / CzechCrunch

Enough is Enough

0Zobrazit komentáře

„Jsem nácek… Hitler je tak osvěžující…“ Rapper Kayne West aka Ye (nebo snad Yeezy) se už dávno utrhl ze řetězu a v rámci extrémní sebepropagace otevřeně horuje pro antisemitismus či nacismus. Sociální sítě nyní obletěla podobně rázná odpověď: video celebrit s tričky, která zdobí prostředníček mířící na Westa. Jenže zatímco myšlenka klipu je jasná a chvályhodná, jeho provedení už méně.

Scarlett Johansson, aktuálně jedna z nejpopulárnějších hereček světa, už dlouho upozorňuje, že umělá inteligence představuje pro filmaře a pro herce obzvlášť velké nebezpečí. Především, když se dostane do nepovolaných rukou. A právě ona je jednou z hvězdných tváří, které vystupují v antiwestovském videu.

Ona a dále třeba režisér Steven Spielberg, rapper Drake, herec David Schwimmer, zpěvák Lenny Kravitz, šéf Facebooku Mark Zuckerberg, komik Sasha Baron Cohen, filmař Woody Allen, miliardář Michael Bloomberg nebo zakladatelé Googlu Sergey Brin a Larry Page na sobě mají bílé tričko s piktogramem zdviženého prostředníčku, židovskou hvězdou a nápisem KANYE.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Černobílé video působí velmi věrohodně, byť aktéři se v něm pohybují trochu pomaleji, jakoby ve slow motionu. Samozřejmě je ale žádný štáb nenatáčel, vše vzniklo v počítačích dvou izraelských expertů na marketing, které Westovy stupňující se antisemitské výlevy naštvaly.

„Chtěli jsme mu vzkázat: Tvůj antisemitismus a podněcování k násilí už překročily všechny myslitelné meze,“ řekl portálu Yahoo jeden z tvůrců Guy Bar. A dodal, že záměrně vsadili na vizuální styl, který má být svým klidným pojetím v protikladu k Westově agresivitě.

Tím, co bylo pomyslnou poslední tečkou, byla reklama, kterou si West zaplatil během víkendového Super Bowlu a která běžela na několika lokálních televizích například v Kalifornii. Diváky lákala na návštěvu jeho e-shopu, na kterém byly nejprve k mání běžné kousky oblečení, jenže po určité chvíli se sortiment zúžil na jedinou položku: bílé tričko s černým hákovým křížem.

I samotné video, jež odvysílaly televize ze sítě Fox TV, bylo podle amerických médií velmi obskurní – server Variety popisuje, že West ho natočil na iPhone, sedí v něm v zubařském křesle a říká, že všechny peníze, které by stála pořádná reklama, dal za nové zuby a že lidé mají radši navštívit jeho webové stránky.

Že se proti němu vymezí zástup celebrit, které mají přímo židovské kořeny nebo mají k Izraeli jinak blízko, by proto nebylo nic divného. Ostatně Kanye West je už dávno v uměleckých a showbyznysových kruzích persona non grata. Jenže tentokrát se tak stalo s využitím umělé inteligence a bez vědomí osobností, jejichž tváře se ve videu objevují. A tak záběry rozpoutaly další kolo debat o tom, jak mocný nástroj AI začíná být.

Za všechny to už poněkolikáté zhodnotila právě Scarlett Johansson, která už dřív kritizovala i Westa. Anebo právě OpenAI za napodobování jejího hlasu: „Rodinní příslušníci a přátelé mě upozornili, že na internetu koluje a získává na popularitě video vytvořené umělou inteligencí, které mě zobrazuje… Bohužel jsem se stala velmi veřejnou obětí AI, ale pravdou je, že hrozba umělé inteligence se týká každého z nás.“

Izraelští tvůrci videa zareagovali, že sice chápou hereččino rozhořčení, ale že jim nešlo o komerční úspěch. Spot ani její tvář nepoužili k výdělku, ale k tomu, aby upozornili na problém, s nímž se ztotožňuje i ona sama. Kromě ní se vůči klipu, který ukazuje prostředníček rasistovi, nikdo z dalších celebrit veřejně nevymezil.