Masarykova univerzita otevře obor s výukou ve virtuální realitě. Zaměří se na design informačních služeb

Tříletý program bude zcela online a studentům přijdou domů i virtuální brýle. Přihlášky jsou otevřené do 20. srpna

Jiří SvobodaJiří Svoboda

filozoficka_fakulta1

Foto: Masarykova univerzita

Na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity půjde studovat i ve virtuální realitě

0Zobrazit komentáře

Není to tak dávno, co se do systému vysokoškolské výuky dostaly masově videohovory. Brněnská Masarykova univerzita chce teď postoupit o stupínek dál. Nabídne proto nový bakalářský program, který bude nejen kompletně online, ale navíc doplněný o práci v imerzivní virtuální realitě. Je zdarma a otevře se už v letošním podzimním semestru.

Distanční program nazvaný Design informačních služeb se bude vyučovat na Katedře informačních studií a knihovnictví na Filozofické fakultě. Patnáct studentů přijatých do prvního ročníku se bude věnovat oblastem designového myšlení, uživatelského výzkumu, návrhu informačních služeb nebo strategickému designu.

Absolventi se uplatní například jako UX designéři, product owneři nebo interakční designéři. Anebo také v pozicích, které nejsou designérské, ale výše zmíněné principy se v nich dají využít.

„Kromě toho, že budeme používat virtuální realitu, tak se jedná se o první plně onlinový program na Masarykově univerzitě. Doposud jsme měli Design informačních služeb jen jako specializaci v oboru Informačních studií a knihovnictví, ale ne všem propojení s knihovnictvím dávalo smysl,“ popisuje pro CzechCrunch důvod vzniku samostatného oboru jeho garantka Ladislava Zbiejczuk Suchá.

Výuka bude uzpůsobená zájemcům různých věkových skupin a pracujícím studentům. Podle Zbiejczuk Suché například i těm s rozjetou kariérou, kteří cítí, že si potřebují rozšířit znalosti nebo jsou v momentě kariérní tranzice. Na tom, zda již předtím studovali vysokou školu, nebude záležet. Při přijímacím řízení se bude zohledňovat především motivace ke studiu a ochota věnovat mu čas.

Synchronně a online se studenti budou potkávat pouze každý druhý pátek, typicky za účelem skupinového úkolu nebo jiné interaktivní aktivity. Jinak budou onlinová setkání pouze v módu jeden na jednoho. „V plánu jsou i osobní setkání, ale určitě budou nepovinná, protože chceme, aby byl člověk schopný odstudovat třeba z Ameriky,“ doplňuje Zbiejczuk Suchá

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A když už od odkudkoliv po světě, tak se vším všudy včetně virtuální reality. Na začátku semestru univerzita rozešle všem zapsaným studentům přímo domů headsety Oculus Quest 2. Ty pak budou používat jak na individuální objevování všech možností, které tato technologie nabízí, tak později na kolaborativní práci v týmech ve virtuálních prostorech.

„Dlouho jsme přemýšleli, jak zapojit virtuální realitu do výuky tak, aby dávala smysl. Nechceme jen přenést učení do virtuálna jedna ku jedné. Z výzkumů víme, že to nefunguje. Virtuální realita by neměla být ani tak nástrojem na předávání informací jako spíš emocí a postojů,“ vysvětluje Alžběta Šašinková, která má v přípravě programu na starost právě virtuální realitu.

3D myšlenkové mapy nebo design vlastní knihovny

Nečekejte proto jen digitální třídu naplněnou patnácti bezduchými avatary. Už v prvním semestru se například studenti v předmětu o aktuálních problémech lidstva zaměří na udržitelnost a budou moci zkoušet celou řadu her, které se k tématu vztahují. Jedna je například přenese do role člověka na pacifickém ostrově, který pohlcuje zvyšující se hladina oceánu.

Šašinková předpokládá, že díky tomu, že studenti budou mít headsety neustále k dispozici doma, si k jejich nejlepšímu využití každý najde svou cestu. „Za tři roky z nich budou vlastně velmi zkušení uživatelé virtuální reality. Designové workshopy bychom rádi celé přesunuli do této formy. Představte si třeba, že studenti budou moci tvořit 3D myšlenkové mapy a pohybovat se přímo v nich,“ nastiňuje.

„Do informačních služeb patří třeba i knihovna, proto mohou studenti pracovat i na jejím designu a vytvořit model knihovny pro virtuální realitu. V prostoru se mohou procházet, což je lepší než na něj jen koukat z výšky. Zajímavým produktem by mohl být třeba navigační systém po knihovně s využitím augmentované reality,“ přidává Zbiejczuk Suchá další příklad užití.

Za tři roky budou ze studentů velmi zkušení uživatelé virtuální reality.

Mezi virtuálními lekcemi budou moci studenti čerpat z předpřipravených materiálů, jako jsou přednášky, podcasty, kvízy nebo literatura. První semestr navíc zakončí hackathon, v němž zúročí znalosti hned ze tří předmětů. Kromě toho budou moci využívat i rad lektorů a individuálních tutorů z komerční sféry. Zapojí se například web designér a analytik Jan Řezáč, psycholožka Petra Štěpánková, šéfka UX research v Heurece Romana Trusinová nebo Petr Pouchlý z designového herního studia Court of Moravia.

Výstupem ze studia by pak mělo být především portfolio projektů, které studenti za tři roky vytvoří. Ať už přímo pro školní účely nebo ve volném čase. Bakalářská práce se psát nebude, zato ale budou své výstupy studenti prezentovat na konferenci.

Program je financován ze tří zdrojů – rozpočtu Katedry informačních studií a knihovnictví, interního grantu Masarykovy univerzity a projektu v rámci vládního Národního plánu obnovy. Na přípravě spolupracoval tým přibližně rok. Za tu dobu zvládl získat akreditaci a postavit strukturu všech předmětů v šesti semestrech. Přihlášky jsou otevřené ještě do 20. srpna. Samotná výuka začíná se startem podzimního semestru, který na Masarykově univerzitě připadá na 12. září.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání

Praha 7 bude mít po 100 letech novou základní školu. Ponese jméno známého českého umělce

Děti z Prahy 7 se mají na co těšit. Nová škola v dolních Holešovicích se bude pyšnit výhledem na řeku, tělocvičnou na střeše a velkou zahradou.

Škola Jana Vodňanského

Foto: Aoc architekti

V dolní části Holešovic vyroste nová základní škola

0Zobrazit komentáře

Rada městské části Praha 7 potvrdila rozhodnutí odborné poroty a vyhlásila vítěze mezinárodní soutěže o návrh novostavby Základní školy Jana Vodňanského. V sedmé městské části tak po 100 letech vyroste nové těžiště základního vzdělávání, kterých je v Holešovicích a jejich okolí dlouhodobě nedostatek. V soutěži si první cenu odnesl tým architektů pod vedením Josefa Choce.

Dolní Holešovice prochází v posledních letech mnoha urbanistickými proměnami a stěhuje se do nich stále více mladých rodin s dětmi. Rozvoj této oblasti je navíc stále dynamičtější, problém malé kapacity základních škol v této městské části se tak s každým rokem prohlubuje. Současné budovy, ve kterých se dnes děti z Prahy 7 učí, navíc vznikaly převážně na přelomu 19. a 20. století.

Vedení městské části zatím situaci řešilo například půdními vestavbami, bylo ale zřejmé, že v dlouhodobém horizontu jde jen o nálepku v podobě rychlého, ale neudržitelného řešení. Na začátku letošního roku tak městská část společně s organizátorem MOBA studio vypsala mezinárodní otevřenou architektonickou soutěž, jejímž předmětem byl návrh novostavby základní školy pro 600 dětí v ulici Jankovcova včetně venkovních prostor a obnovení uličky Přádelní pro pěší a cyklisty.

Škola byla pojmenována po občanovi městské části Praha 7 Janu Vodňanském, významném českém písničkáři, básníkovi, spisovateli, herci a v neposlední řadě také pedagogovi. Jeho tvorba plná citlivého humoru a slovních hříček byla věnována z velké části právě dětem.

Škola Jana Vodňanského

Foto: Aoc architekti

Na střeše školy bude umístěná tělocvična s výhledem na řeku

„Stavíme v Praze 7 novou základní školu po více než sto letech. Po tak dlouhé době se proces vyučování a nároky na školní budovy úplně změnily. Před vyhlášením soutěže jsme proto kontaktovali ředitele našich škol, učitele, zástupce rodičů i studentů z našeho Zastupitelstva mladých a radili se, jak by měla vypadat moderní školní budova, která bude svému účelu dobře sloužit čtyřicet, padesát nebo i dalších sto let,“ uvádí starosta městské části Praha 7 Jan Čižinský.

Mezi autory třiceti přihlášených návrhů byli kromě českých architektonických studií zastoupeni také zahraniční účastníci z Rakouska, Velké Británie, Kanady či Vietnamu. První cenu obdržel tým mladých pražských architektů pod vedením Josefa Choce ve složení Filip Rašek, Jonáš Mikšovský, Natálie Kristýnková, Barbora Lopraisová a Emily Hillová.

„Tento návrh je nejkompaktnější a budova je díky tomu velmi efektivní a přehledně koncipovaná. Mezi školou a budoucí budovou v západním sousedství vznikne velkorysý prostor pro školní zahradu. Tento široký koridor či proluka je jakýmsi nadechnutím jinak nevelké parcely a elegantním darem pro školu, sousední domy i Jankovcovu ulici,“ popisuje přínos návrhu Gaofei Tan, belgický architekt čínského původu a jeden ze zahraničních porotců soutěže.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Plánovaná budova bude mít kapacitu 2 x 9 tříd, její součástí budou také dvě přípravné třídy, dvě tělocvičny, z nichž jedna bude umístěna přímo na střeše budovy, sborovny, kuchyň, multifunkční jídelna, dvě venkovní hřiště a další zázemí pro téměř 600 žáků a učitelský sbor. Škola zároveň přirozeně naváže na okolí, v němž bude zasazena, jelikož prostor před jejím vchodem architekti navrhli jako malé náměstí se stromy a odpočinkovými plochami.

Samotný objekt školy pak podle porotců soutěže splňuje představu o škole pro 21. století a respektuje současné ekologické, sociální i estetické nároky. „Sdílené prostory kolem centrálního atria s pobytovým schodištěm a chodbami umožňují bohatou interakci mezi žáky uvnitř školy a také různé formy výuky a odpočinku. Prostory jsou navrženy pro snadné úpravy a variabilní využití, díky tomu poskytnou inspirativní prostředí dětem i učitelům,“ říká radní Prahy 7 pro oblast školství a vzdělávání Hana Šišková.

Rada městské části nyní připravuje jednací řízení bez uveřejnění s oceněnými účastníky. Radnice se zahájením výstavby školy počítá v roce 2024. Odhadované stavební náklady jsou v dnešních cenách zhruba 500 milionů korun bez daně.

Škola Jana Vodňanského

Foto: Aoc architekti

Kompaktní tvar budovy usnadňuje prosvětlení interiérů