Matkám a firmám pomáhá skloubit práci a rodinný život. Většina manažerů svým lidem nevěří, říká
Matky toho udělají víc, hlásí zakladatelka organizace Marter. Ta pomáhá rodičům na mateřské a firmám, aby neztratily dobré zaměstnance.
Spolupracuje se značkami jako Vodafone, Allianz nebo Heineken. Podle organizace Marter je všechny spojuje to, že jsou pro ně zaměstnanci na rodičovské cenné aktivum. Marter vznikla proto, aby pomáhala rodičům na mateřské uspět v pracovním životě. Dnes funguje pět let a její důležitou součástí je i pomoc podnikům, aby razily prorodinnou politiku. „Firmy musí změnit svůj přístup,“ říká zakladatelka organizace Andrea Bohačíková.
Zaměstnavatelé v Česku loni nabízeli jen 6,1 procenta částečných úvazků. Průměr v Evropské unii je přitom 32 procent. „Pouhých dvacet procent zmíněné nabídky ale zastupuje seriózní částečný úvazek, jak ho známe. Zbytek jsou dohody o provedení práce a jiné formy spolupráce,“ uvádí pro CzechCrunch Bohačíková s tím, že podle jiných dat Eurostatu pracovalo v roce 2021 na zkrácený úvazek pouze deset procent žen.
Ačkoli se o podpoře částečných úvazků horečně mluví na vládní úrovni, v Česku se tato praxe pořád krčí dole. A odnáší to především ti, kdo odešli na mateřskou a rodičovskou dovolenou. Důvod? „Abyste mohli nabízet flexibilitu práce, musíte dát svým zaměstnancům důvěru a samostatnost. To je základní kámen úspěchu, jehož předpokladem je i dobrý leadership. Problém je, že většina manažerů svým lidem nevěří a chce je mít pod kontrolou,“ uvádí Bohačíková.
Opačný přístup by se přitom podle ní firmám vyplatil. Zakladatelka organizace říká, že podle průzkumu společnosti Airtasker pracují zaměstnanci s jakoukoli formou flexibility o sedmnáct procent dní ročně navíc. Podle německé studie zase matky s možností práce z domova pracují denně o hodinu déle v porovnání s těmi, kterým ve firmě home office neumožní.
„Pomáháme firmám zavést správné procesy,“ říká Bohačíková. To v zásadě znamená, že Marter společnosti provede analýzu, jak je na tom její prorodinná politika a následně vytvoří strategii. Marter pomůže zaměstnavatelům udržet si se svými lidmi na rodičovské vztah, zaměstnanci se pak mohou přihlásit na různé kurzy, které jim pomohou udržet se v obraze i v kontaktu se svým oborem. Za to dostala organizace před týdnem cenu Profi HR Awards za inovativní benefit roku.
„Dnešní dobu vnímám schizofrenně. Na jednu stranu se automatizuje, propouští a utahují se opasky kvůli krizi. Na druhou stranu obyvatelstvo extrémně rychle stárne a na trhu práce aktuálně chybí víc než 330 tisíc kvalifikovaných lidí. Hlavně pak ženy. Zatímco zaměstnanost mužů je v Česku nejvyšší, a to 84 procent, u žen se pohybuje okolo 67 procent,“ říká zakladatelka Marteru.