Maxima spouští prodej nemovitostí ve virtuální realitě Somnium Space. Pozemky se tam draží i za stovky tisíc korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

zuzak

Foto: Maxima Reality

Vladimír Zuzák, majitel a ředitel Maxima Reality

Svět virtuální reality postavený na blockchainové technologii, kde si uživatelé mohou kupovat pozemky, stavět nebo vkládat objekty a také zpeněžit své vize a nápady – třeba i galerií digitálního umění nebo prodejem rybářských potřeb. Právě tak vypadá startup Somnium Space, který funguje od roku 2017 a sídlí v Praze.

Ve virtuálním světě již aktivně funguje zhruba tisíc stálých a vracejících se uživatelů, kteří svými nákupy a prodeji pozemků nebo dalších herních aktiv generují přes 2,5 milionu korun týdně. Firmy jako Sony, Pimax, VRgineers a desítky dalších svoje pozemky využívají jako virtuální sídla, meeting roomy či reklamní plochy. Pozemky se draží v řádu tisíců dolarů, posledním rekordem je prodej za 700 tisíc korun.

Dlouhodobou vizí týmu vedeného zakladatelem Arturem Sychovem je vytvoření virtuálního prostředí, které doplní naši realitu a bude plné nových zážitků nebo možností seberealizace. V kombinaci s blockchainovou ekonomikou je Somnium Space podle svých tvůrců prvním krokem k opravdovému „metaverse“, jak se označují virtuální sdílené prostory kombinující fyzickou realitu s virtuálními světy.

Realitní trh ve virtuální realitě pro masy

V posledních týdnech se přitom propojení se skutečným světem dostalo na ještě vyšší úroveň. Jedna z předních realitních kanceláří v Česku, Maxima Reality, navázala se Somnium Space oficiální partnerství a chce realitní trh ve virtuální realitě přiblížit široké veřejnosti a do virtuálního světa převést i zajeté obchodní modely.

„Poskytovat naše profesionální služby i ve virtuální realitě pro nás představuje velikou příležitost, kterou vnímám jako důležitý krok v našem rozvoji. Už delší dobu sleduji realitní dění v rámci Somnium Space, které nabírá na síle. Uskutečňují se zde obchody na vysoké úrovni se zajímavými transakcemi,“ uvádí pro CzechCrunch Vladimír Zuzák, šéf Maxima Reality.

annotation-2020-03-02-1126266-min

Foto: Somnium Space/Maxima Reality

Galerie umění ve virtuálním světě Somnium Space

Realitní společnost aktuálně ve virtuálním světě nakupuje digitální pozemky, kde si plánuje vybudovat svoji virtuální centrálu, ve které bude nabízet ukázky budov ve virtuální realitě. Dále svým klientům bude pronajímat parcely nebo poskytovat profesionální architektonické služby pro majitele pozemků a samozřejmě také poskytovat klasické makléřské služby.

Maxima zároveň uživatelům nabídne služby související s nákupem kryptoměn a převodem na krypto peněženky. Klientům tak chce co nejvíc usnadnit vstup do virtuálního světa, aby se mohli soustředit na svoji investici či obchodní model. Navázanou spoluprací se Somnium Space chce Maxima udržet svoji pozici přední pražské realitní kanceláře nabízením nových služeb i oslovením mladší generace přesouvající se do digitálního prostředí, sociálních sítí a virtuálních světů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Není náhoda, že Somnium Space sídlí v Praze, pozorujeme u nás poměrně velký zájem o virtuální realitu. Navíc skrze Somnium Space můžeme získat klienty z celého světa, jde o globální projekt. Svět Somnium Space sledujeme už delší dobu a považujeme za velice vzrušující, že jsme první realitní kancelář na světě, která do něj vstupuje se svými službami,“ vypráví Zuzák.

„Pro investory do virtuálních pozemků je důležité, že dokážou už v současné době na svém pozemku vydělávat reálné peníze. Ať jde o hudební klub, muzeum, galerii s digitálním uměním nebo obchod s rybářským zbožím, všechny tyto obchodní modely v Somnium Space už fungují a pro jejich vlastníky generují opakující se nebo jednorázový příjem, který pokrývá anebo už i převyšuje investici,“ pokračuje Zuzák.

„Kdysi bylo nepředstavitelné rozjíždět byznys přes internet, nyní se otevírají možnosti dělat totéž ve virtuální realitě.“

Jako jednu z dalších výhod virtuálního světa vidí majitel realitky ve skutečnosti, že díky technologii blockchainu i zde funguje decentralizovaná ekonomika a garance vlastnictví – když uživatel pozemek vlastní, nikdo mu jej nemůže vzít (ani vývojáři Somnium) a může s ním nakládat, jak uzná za vhodné.

Počet pozemků je navíc omezený na pět tisíc. Pokud tedy virtuální svět najde dostatek zájemců v reálném světě, je pravděpodobné, že ceny tamních nemovitostí porostou. Poptávka přitom funguje jako ve fyzickém prostoru – ceny pozemků jsou vyšší kolem zajímavých staveb a projektů. Skepticismu se přitom Zuzák neobává.

somnium-space

Foto: Somnium Space

I takto mohou vypadat pozemky v Somnium Space

„Podobně jako kdysi bylo nepředstavitelné komunikovat, nakupovat, bavit se, vzdělávat se nebo rozjíždět byznys přes internet, nyní se otevírají možnosti dělat totéž ve virtuální realitě. Jde samozřejmě o revoluci v tom, jak trávíme volný čas a jak podnikáme, ale svět virtuální reality je natolik atraktivní, že nepochybujeme o tom, že se do něj brzy ponoří čím dál víc lidí,“ myslí si majitel Maxima Reality.

Právě během současné „celosvětové“ karantény se ukázalo, že způsoby virtuálního setkávání bude i do budoucna využívat stále více lidí a virtuální svět jako Somnium dokáže nabídnout mnohem komplexnější zážitky nebo možnosti zábavy než třeba Skype nebo Zoom. Helmy a další zařízení pro virtuální realitu přitom začínají být cenově dostupnější a brzy se mohou stát samozřejmostí ve většině domácností.

Všichni se snaží prodat

Dvaadvacetiletá realitní kancelář tak vstupuje do neprobádaných vod virtuální reality. V Maxima Reality nejde o jedinou velkou novinku poslední doby, v létě loňského roku změnila majitele – Vladimír Zuzák ji koupil od developerské společnosti Finep a stal se jejím ředitelem (na této pozici působil již v letech 2014 a 2017). Letošní rok očekává navzdory koronaviru úspěšný s růstem firmy o 25 až 30 procent.

„Zájem o prodej nemovitostí je teď obrovský – všichni se snaží prodat, než přijde očekávaný pokles cen nemovitostí, nabídka se rozrostla také o byty dříve využívané ke krátkodobým pronájmům (Airbnb, Booking). Jen za posledních 14 dnů v Praze přibylo na Sreality 500 bytů k prodeji,“ popisuje Zuzák s tím, že najít kupujícího je však stále těžší, proto v Maximě pozorují větší zájem o služby realitek.

jakub-balada-min

Přečtěte si takéAby vám už neunikla nemovitost. Český datový startup Apify spouští Realitního psa a spočítá i návratnost investiceAby vám už neunikla nemovitost. Český datový startup Apify spouští Realitního psa a spočítá i návratnost investice

Nabídka na nemovitostním trhu aktuálně převyšuje poptávku a šéf Maximy tak v průběhu léta nebo podzimu očekává pokles cen nemovitostí o 15 až 20 procent, tedy na podobné úrovni jako během poslední velké krize v letech 2008 a 2009. Nejvíc se přitom podle Zuzákova odhadu propadnou ceny bytů, o něco méně budou zasaženy domy a nejstabilnější je cena pozemků.

„Ceny nájmů se propadly už teď, a to kvůli rychlému konci Airbnb a dalších krátkodobých pronájmů – část jejich majitelů tyto byty teď prodává, druhá část hledá dlouhodobější nájemníky. Klesat budou pravděpodobně i ceny za pronájmy kancelářských prostor, protože firmy během karantény zjistí, že mohou ušetřit, pokud převedou zaměstnance do režimu home office,“ shrnuje dění na trhu Zuzák.

Užitkové vozy na baterky dávají smysl. Číňanům mohou elektrické popelářské vozy otevřít cestu na Západ

Michal MarekMichal Marek

byd

Foto: BYD

Elektrický popelářský vůz BYD

0Zobrazit komentáře

Čínští výrobci již desetiletí dobývají svět a není příliš oblastí, ve kterých by se jim nedařilo válcovat západní konkurenci. Jednou z výjimek je automobilový průmysl, ve kterém se Číně dosud nedaří v Evropě či USA zaujmout. V jedné důležitém oblasti sektoru automotive se již ale Čína na západní trhy pomalu vkrádá, aniž jsme si toho všimli. Bránou do Evropy mohou pro Čínu být užitková elektrická vozidla.

Jedním z čínských výrobců, který má jednoznačné „západní ambice“, je automobilka BYD. Ta má na lokálním čínském trhu velmi silnou pozici a přirozeně tedy pokukuje i po expanzi do západních zemí. A ačkoli na Západě zatím příliš „osobáků“ této značky nepotkáváme, BYD začíná vítězit na jiné frontě – do Evropy a Ameriky dostává své elektrické autobusy, nákladní auta či třeba elektrické popelářské vozy.

Právě popelářské vozy jsou dobrou demonstrací toho, jak může elektromobilita pomoci příchodu čínské automobilky na západní trhy. Ačkoli je u nás mezi klasickými elektromobily silná konkurence, na produkci elektrických užitkových vozů se zatím žádná z velkých automobilek ve větším nezaměřila. A právě zde možná Číňané vidí příležitost k expanzi na západ a cestu k budování reputace relevantního globálního výrobce. Západní města na tom přitom mohou vydělat.

byd2

Elektrický popelářský vůz BYD sváží odpad například v kalifornském Palo Altu

Elektrický popelářský vůz BYD sváží odpad například v kalifornském Palo Altu

U těžkých vozidel, které stráví mnoho času ve městech, totiž může být přínos elektromotoru a nulových provozních emisí ještě mnohem viditelnější než u klasického osobního vozu. Například popelářský vůz nepotřebuje nijak zásadní dojezd na baterii a tedy ani nijak obrovský akumulátor. Provoz bez vyfukování plynů do ovzduší města ale lidé přirozeně velmi ocení.

Nízké emise přitom nejsou jedinou výhodou. Zvláště v husté zástavbě může být elektrický vůz odvážející odpad velmi výhodný také díky své tichosti. Stačí se ostatně podívat na video níže, kde je popelářský elektrovůz vidět v akci. Takřka bezhlučný motor může být o to větší výhodou v brzkých ranních a pozdních večerních hodinách.

Svůj elektrický popelářský vůz již nasadila společnost BYD například v kalifornském Palo Alto či v Seattlu a jedná se o dobrou ukázko toho, jak mohou Číňané pronikat na dosud neobsazené pole. Na šetření emisí totiž západní politici velmi slyší a Číňané zjišťují, že evropská konkurence na tomto poli není až tak silná. Čínští výrobci navíc dlouhodobě vynikají schopností vyrábět za nízkou cenu a právě dostupná pořizovací cena může být cestou, jak ke koupi přesvědčit i místní samosprávy.

Nejde ale jen o cenu, Číňané jsou na poli elektromobility často jediní, kdo dokáží ukojit poptávku po konkrétním typu vozidla. Evropským úspěchem automobilky BYD je ostatně například fakt, že elektrický dálkový autobus této značky využívá největší poskytovatel autobusové dopravy na světě, německý FlixBus. Ten přitom pořízení autobusu BYD objasňoval právě tím, že pouze čínská automobilka byla schopna dodat dálkový elektrický autobus odpovídajících parametrů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Možná právě díky vysoké přizpůsobivosti výrobce a příznivé ceně dodávaných vozů se společnosti BYD kromě zmíněného „zářezu“ u FlixBusu podařilo zaujmout i celou řadu evropských měst a automobilka své elektrické autobusy dodává do mnoha evropských metropolí v zemích jako Francie, Velké Británie, Norsko, Nizozemí či třeba Maďarsko.

first-electric-long-distance-bus-de_1

Foto: FlixBus

Dobíjení elektrické autobusu BYD C9 zabere 3 hodiny

byd_eletric_coach

Foto: BYD

Elektrický autobus BYD

Bude tedy zajímavé sledovat, zda se BYD a dalším čínským značkám podaří západní města ve větším obsadit. Elektrifikace různých městských vozidel, autobusů a užitkových vozů, které brázdí města, by totiž rozhodně neuškodila a vyšší aktivita na tomto poli by bezesporu slušela i evropským výrobcům.

Ještě zajímavější otázkou ale je, zda pronikání čínských značek do segmentu elektrických užitkových vozidel či autobusů významněji pomůže i expanzi „běžných“ elektromobilů BYD do Evropy. Automobilka chce totiž v evropských zemích prosadit například své luxusní SUV BYD Tang, které láká například na solidní dojezd 520 km na jedno nabití. Model má dorazit ještě letos, přičemž, jak informuje magazín InsideEVs, svou evropskou pouť začne v Norsku a odtud má expandovat i do dalších států.