McDonald’s v Česku utržil téměř 7 miliard. A mohl vydělat více, kdyby lidé nekupovali tolik burgerů s sebou
Po burgerech z McDonald’s byla v Česku vždy vcelku vysoká poptávka a je to vidět i na číslech. Americký řetězec rychlého občerstvení v loňském roce zužitkoval návrat hostů do restaurací, z nichž je předtím vyhnala pandemie a četná omezení, a meziročně vyrostl v hrubých tržbách o 19 procent na rekordních 6,9 miliardy korun. Tahounem příjmů byl tradičně prodej hovězích burgerů, stále zásadnější je také rozvoz a obecně prodej jídla s sebou. Právě ten však zároveň připravil firmu o část příjmů.
Jako zákazník v McDonald’s neřešíte, zda si kupujete jídlo s sebou, nebo pro konzumaci v dané restauraci. Burger, hranolky a cola nebo cokoliv jiného z nabídky totiž stojí vždy stejně. Jinak to ovšem vidí účetní ve fastfoodovém řetězci, protože jídlo s sebou podléhá vyšší sazbě DPH, konkrétně ve výši 15 procent, zatímco u občerstvení na místě platí od května 2002 sazba 10 procent.
„I přes patrný návrat zákazníků do restaurací stále převažují prodeje jídla s sebou, které tvoří 82 procent z celku. Tento růst má však negativní dopad na naše tržby,“ uvedl McDonald’s. Ten dle svého vyjádření kvůli této praxi přišel v loňském roce o 100 milionů korun, přesto se jedná o nejlepší výsledky firmy za dobu působení v Česku. Zisk nicméně společnost nekomentuje.
Celkově navštívilo restaurace McDonald’s v loňském roce 55,5 milionu zákazníků. Firma uvádí, že lidé stále více využívají objednávání prostřednictvím samoobslužných kiosků. Značný růst ale zaznamenala také rozvážková služba. McDonald’s v ní doručuje prostřednictvím partnerských firem Wolt, Dáme jídlo a Bolt Food a proti roku 2020 vyrostla o 40 procent. Na celkových prodejích firmy má rozvážka podíl 13 procent, což je zhruba miliarda korun.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Příklon k objednávání jídla prostřednictvím dovážkových služeb vnímáme dlouhodobě. Právě proto se jej snažíme více podpořit, ať už zvyšováním kapacit a dostupnosti těchto služeb, nebo produktovou nabídkou. V lednu 2021 jsme do nabídky zařadili také snídaňovou řadu, čímž zároveň podporujeme tento byznys, na který měla pandemie velký dopad,“ říká Jitka Pajurková, ředitelka komunikace a PR českého a slovenského McDonald‘s.
Samotné snídaně si loni v prodejích meziročně polepšily o 15 procent. Nejprodávanějšího artiklu, hovězích burgerů, se prodalo o osm procent více. Druhým nejoblíbenějším produktem byly pokrmy s kuřecím masem. Loni zároveň McDonald’s do své nabídky zařadil vegetariánskou variantu svého burgeru, když plátky masa nahradil zeleninovou placičkou.
Přestože v celkových prodejích představuje řada Veggie stále malou část, celkově zaznamenala nárůst o 150 procent a je o ni podle zástupců McDonald’s větší zájem, než sami čekali. Do budoucna lze očekávat další rozšiřování nabídky cílící na zákazníky, kteří hledají alternativy masa. V jiných zemích McDonald’s například testuje i maso rostlinné.