Meče, kostky, Star Wars i Harry Potter. Ostravský obchod s fantasy a sci-fi vyrostl z kufru po dědovi na 100 milionů
Jiří Reiter v roce 2005 založil Fantasyobchod, dnes už jeho projekt nese jméno Imago
Od založení prodali tři tisíce map bájné Středozemě, v níž se odehrává Pán prstenů. Nebo přesně 9 811 desetistěnných kostek, které se používají při hraní Dračího doupěte. Seženete u nich (ne)létající koště z Harryho Pottera, knížky a komiksy o Zaklínači, deskové hry, ale i ponožky World of Warcraft nebo marvelovský merch s motivy Avengers. Záběr českého e-shopu Imago, donedávna známého jako Fantasyobchod, je doslova fantasticky široký. A že výlet do fantazie láká i zákazníky, dokazují více než stomilionové tržby.
Vedle zmiňovaných čísel a produktů – mimochodem, unikátních položek více i méně spojených se sci-fi, fantasy a popkulturou nabízí Imago, stylizované jako imago s malým i, přes osmnáct tisíc – stojí za zmínku i další číslo. A to šestnáct tisíc prodaných skleněných lahviček jako stvořených na kouzelné lektvary. Ty kupují ve velkém největší nadšenci jako doplněk ke kostýmům, ve kterých jezdí do přírody odehrávat fantastické příběhy „doopravdy“. Právě díky nim v roce 2005 Imago, tehdy ještě coby Fantasyobchod, vzniklo. Díky nim a kufru po dědečkovi.
Těmto aktivitám se říká jednoduše larp, z anglického live-action role-playing, tedy zhruba „hraní rolí naživo“. Místo toho, aby lidé hráli hru na hrdiny jako Dračí hlídku či Jeskyně a draky klasicky u stolu, tak se obléknou do středověkých šatů nebo zbrojí a různá dobrodružství i souboje prožívají třeba v lese s dřevěnými meči. (Ano, i ty Imago prodává.) Jedním z hrdinů, kteří se v mládí takto bavili, byl i zakladatel ostravského obchodu Jiří Reiter.
„Zlomový byl v mých asi deseti letech tábor na motivy Pána prstenů. Měl hrozně silnou atmosféru. Hobit a Pán prstenů pak byly naprosto zásadní milníky i jako knížky, které mě připoutaly k žánru. No a o nějaký ten rok později přišlo setkání s Dračím doupětem,“ vzpomíná Reiter v rozhovoru pro CzechCrunch. Od čtení o fantastických dobrodružstvích nebo jejich hraní v „dračáku“ to už byl jen krůček k jejich takřka skutečnému prožívání na larpech. A od nich k Fantasyobchodu, z něhož se před měsícem vyklubalo Imago.
„Pamatuju si to jako dnes, byli jsme v čajovně a řešili už z pozice organizátorů larpovou bitvu. V té době jsem byl v komunitě hodně aktivní právě jako pořadatel, navíc jsem se celkem zabýval tvorbou webů. Tak mě napadlo, co takhle si udělat e-shop? Všechno se tehdy na larp špatně shánělo, tak jsem se na to hned druhý den vrhnul,“ vzpomíná osmatřicetiletý podnikatel na rok 2005. Pokud byste mu tehdy řekli, že to není tak úplně skvělý byznysový plán, asi byste se zařadili do dlouhé fronty.
Jak totiž sám přiznává, lidé kolem něj si ťukali na čelo při představě, že by se něčím takovým mohl živit. „Ale moje rodina byla vždycky boží. I když jsem si vymyslel sebevětší šílenost, vždycky mě podpořili,“ říká Reiter. V kufru po dědovi tak začal na různé akce vozit a prodávat larpové doplňky. Fronta pochybovačů se každý rok významně zkracovala, až zmizela úplně. Naopak kufr dodnes zůstal jako memento prvních krůčků projektu.
Kufr se 114 miliony
Ze zděděného zavazadla obchod vyrostl na mnohamilionový byznys. Za loňský rok oněch milionů utržil dokonce 114. „Že by to mohlo vyrůst do současných rozměrů, samozřejmě nikdo nemohl čekat,“ přiznává Reiter. A dodává, že ani dnes z firmy peníze nevytahuje a prakticky veškerý zisk tak míří zpět do dalšího zboží a infrastruktury.
„Když jsem před patnácti lety oznámil tátovi, že končím se studiem a budu dál dělat e-shop, ukázal jsem mu nějaká čísla a prohlásil jsem, že mi stačí, když měsíčně vydělám aspoň pět tisíc. Že pak se ženou utáhneme domácnost a já u toho zůstanu,“ přidává úsměvnou vzpomínku Reiter. „Teď jsou ta čísla samozřejmě jiná, ale mám to podobně. Živím se hlavně nakladatelstvím Mytago, které je s Imagem spojené. Stačí mi, že uživím rodinu a dělám, co mě baví,“ říká.
A čísla skutečně jiná jsou. E-shop pravidelně meziročně roste, v posledních letech obvykle o dvacet procent. Loňský rok pro něj znamenal dokonce téměř dvojnásobný růst na zmiňovaný obrat 114 milionů korun. Pandemie totiž sice přinesla spoustu omezení, lidskou představivost a hravost však omezit nemohla. A to byla pro obchod s produkty, které jsou prakticky bez výjimky s těmito vlastnostmi úzce spojené, dobrá zpráva.
Při nedostatku možností venkovního vyžití se vcelku nepřekvapivě nadmíru dařilo například deskovým hrám. A i pokud se v jejich současné nabídce úplně neorientujete, to nejúspěšnější loňské jméno vás nejspíš zaujme. Raketově totiž podle Reitera vystřelily deskovky ze série Pandemic, v nichž hráči nesoutěží proti sobě, ale spolupracují v boji se zákeřnou chorobou.