Megalopolis je velkolepý, krásný a přebujelý chaos. Nový film režiséra Kmotra rozděluje kritiky
Megalopolis je první film Francise Forda Coppoly od roku 2011. Recenze příběh o budování utopie označují za obdivuhodný i přeplácaný.
Francis Ford Coppola je jedním z deseti filmařů v historii, kteří mají na kontě dvě Zlaté palmy z festivalu v Cannes. První získal za paranoidní thriller Rozhovor, druhou za válečný film Apokalypsa. To bylo před 45 lety a v Cannes Coppola svoji tvorbu naposledy představil před patnácti lety. Teď se vrátil s jedním ze svých nejambicióznějších projektů – snímkem Megalopolis. Podle prvních recenzí je to velkolepý a unikátní, ale velice experimentální film, který rozdělil kritiky a nejspíš rozdělí i publikum.
První nápad na Megalopolis se v hlavě jeho scenáristy, režiséra i producenta objevil už koncem 70. let. Základ – tedy námět o opětovném vybudování velkoměsta jako New York po katastrofické události – od té doby zůstal prakticky beze změn, v průběhu dekád se k němu ale Coppola bezpočtukrát vracel, přepracovával, zakomponovával do něj nepřeberné množství myšlenek a vlivů. A čekal, až bude vhodná příležitost se do něčeho takového naostro pustit.
Tato příležitost konečně přišla před několika lety. Coppola, který režíroval například i Kmotra, prodal část svého vinařského byznysu a 120 milionů dolarů z výnosu vyhradil pro svůj film. Navázal spolupráci s některými z nejznámějších herců a hereček dneška jako Adam Driver, Giancarlo Esposito, Aubrey Plaza, Laurence Fishburne a Shia LaBeouf a natočil přesně takové dílo, jaké si představoval, bez kompromisů nebo ohledů na jeho prodejnost.
Megalopolis se odehrává po velké nehodě, která prakticky srovná se zemí jedno rozsáhlé město. Je to tragédie, ale zároveň nebývalá příležitost metropoli pojmenovanou New Rome (Nový Řím) vybudovat znovu, lépe. Právě o to se snaží idealistický architekt Cesar (Adam Driver), jenž chce z města učinit udržitelnou utopii. Čelí ale silné opozici ze strany konzervativního starosty Franka Cicera, který má výrazně jiné plány.
Tento základní konflikt mezi dvěma protichůdnými názory pohání vyprávění, to je ale plné celé řady motivů a velkých myšlenek, jako je nacházení styčných bodů mezi antickým Římem a současností, ptaní se po důvodech úspěchů a selhání impérií a podobně. Celek by snadno mohl působit velikášsky a směšně – a podle některých kritiků tak i působí. Například recenze magazínu Time Out snímek označuje za překombinovaný, příliš snaživý a sebedůležitý. „Vzhledem k ingrediencím je fér přemýšlet, proč je ten film nakonec za prvé tak málo zábavný, za druhé tak intelektuálně ubíjející,“ píše Dave Calhoun.