Měl to být jen dárek pro partnerku. Teď internetový hit Wordle kupuje za miliony dolarů deník The New York Times

Jiří SvobodaJiří Svoboda

screenzy-1643701317694

Foto: CzechCrunch

Populární hra Wordle

0Zobrazit komentáře

Šest pokusů a každý den nové slovo na pět písmen. Jednoduchá internetová hra Wordle, která se v posledních týdnech stala virálním hitem, vstupuje do další fáze svého vývoje. Za nižší miliony dolarů, tedy vyšší desítky milionů korun, ji kupuje americký deník The New York Times. Za hrou přitom stojí jediný developer, Josh Wardle, který ji původně vytvořil jako dárek pro svou partnerku.

Wardle, který hru pojmenoval tak trochu po sobě, byl dříve vývojářem pro sociální síť Reddit a vytvořil několik slavných experimentů, například subreddit /r/place. Má ale v oblibě i slovní hříčky a jednu se rozhodl vytvořit jako dárek pro svoji partnerku Palak Shahovou. Ta si během pandemické nudy prý oblíbila například každodenní křížovku nebo hru Spelling Bee, kterou vydává právě The New York Times.

Jednoduchý princip se ukázal jako nadmíru návykový, a tak hru tvůrce ukázal několika svým přátelům. V říjnu ji zveřejnil a prvního listopadu loňského roku počítal 90 pravidelných hráčů. S přelomem roku už jich ale byly statisíce. V posledních dnech už celosvětově miliony.

Na webu Wordle přitom nenajdete žádné reklamy, přihlašování, nebudou vám vyskakovat žádné notifikace ani otravné bannery. Je to zkrátka jen hra. Když písmeno trefíte na správné místo, ukáže se zelené pole. Když trefíte písmeno, ovšem na jiné pozici, ukáže se žluté. Když se dané písmeno vůbec ve slově daného dne nenachází, tak šedé.

Jedním z klíčových faktorů úspěchu byl podle Joshe Wardla fakt, že je možné hádat pouze jedno slovo za den. To v lidech vyvolává pocit, že chtějí více, rádi se vracejí a z běžné hry se tak stává zvyk – což je marketingová výhoda. „Je to věc, které věnujete tři minuty denně. A to je vše. Nechce to od vás víc vašeho času,“ uvedl Wardle pro The New York Times.

„Bylo skvělé pozorovat, jak hra přináší tolik radosti tolika lidem. (…) Na druhou stranu to bylo trochu zahlcující. Koneckonců jsem jen jeden člověk a je pro mě důležité, aby Wordle s tím, jak roste, nadále přinášel všem skvělé zážitky,“ odůvodnil Wardle prodej. Doplnil, že vzhledem k tomu, že ostatní hry od The New York Times měly v celém příběhu důležitou pozici, tento krok mu připadal logický.

Za Wordle autor získá nižší miliony dolarů. Z nevinné hříčky se tak počínaje dneškem stává komerční nástroj, což však nový majitel nijak nezastírá. „Nákup odráží rostoucí význam her, jako jsou křížovky a Spelling Bee, ve snaze společnosti zvýšit počet digitálních předplatných na deset milionů do roku 2025,“ zmiňuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Deník na konci loňského třetího čtvrtletí reportoval 7,6 milionu digitálních předplatitelů a jeho další čtvrtletní výsledky vyjdou ve středu. Není tak zcela vyloučeno, že Wordle bude nově přístupné například jen s předplatným . Společnost totiž doslova uvedla, že „hra bude zpočátku zdarma pro nové i stávající hráče“.

Na popularitě začal Wordle růst rapidně v prosinci, kdy vznikla možnost sdílet výsledky pomocí barevných emoji. Bez toho, aby hráč zkazil hádanku ostatním, se tak může pochlubit se svým výsledkem třeba na Twitteru.

Původní verze hry, kterou hrála jen Shahová, obsahovala asi 12 tisíc slov. Mnohá z nich ale byla natolik obskurní, že by je stěží uhádli i rodilí mluvčí. Wardle tak limitoval počet asi na 2 500 slov, což by ovšem i tak mělo stačit přibližně na sedm let kontinuální zábavy. Postupem času začaly vznikat i jazykové mutace, výjimkou není ani česká verze na webu hadejslova.cz.

Po Microsoftu tasí zbraně i Sony. Za 78 miliard kupuje tvůrce slavné herní střílečky Destiny a autory Halo

Filip HouskaFilip Houska

halo

Foto: 343 Industries

Hra Halo: Infinite ze slavné střílečkové franšízy

0Zobrazit komentáře

Pokud bychom si mohli pro popis současné situace v herním světě půjčit název jednoho z nejslavnějších dílů filmové ságy Star Wars, napsali bychom Game Wars: Sony vrací úder. Jen nedlouho poté, co úhlavní konkurent Sony na herním poli, Microsoft, sjednal s Activision Blizzard obchod astronomických rozměrů, přichází tvůrce PlayStationu s odvetným útokem. Za miliardy dolarů kupuje studio Bungie, které stvořilo oblíbené střílečkové série Halo a Destiny.

Změnu majitele oznámilo americké herní studio Bungie na svém blogu, kde napsalo, že Sony celou firmu pojme pod svá křídla v transakci za 3,6 miliardy dolarů, tedy bezmála 78 miliard korun. Oproti obchodu Microsoftu, který hodlá koupit Activision Blizzard (tvůrce her Call of Duty, Diablo, Overwatch a další) za v přepočtu 1,5 bilionu korun, je to sice výrazně méně, i tak ale může jít o velkou věc.

„V Sony Interactive Entertainment jsme našli partnera, který nás bezvýhradně podporuje ve všem, čím jsme, a který chce urychlit naši vizi vytvářet zábavu pro celé generace, a to vše při zachování tvůrčí nezávislosti, která bije v srdci Bungie,“ zmínil šéf studia Pete Parsons a dodává, že Bungie bude i nadále vyvíjet hry pro různé platformy, nikoliv jen pro PlayStation, vlajkový herní systém od Sony.

Právě takzvaná multiplatformnost, tedy možnost hrát konkrétní titul na různých zařízeních, se hojně řešila, když Microsoft oznámil akvizici Activison Blizzard. I tam ale nakonec šéf divize Microsoft Gaming jasně zdůraznil, že firma nemá v plánu jedny z nejslavnějších her studia vydávat exkluzivně pro Xbox, potažmo PC – a prakticky tak schoval eso, kterým mohl výrazně zavařit právě Sony, zpět do rukávu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak uvádí prezident a šéf Sony Interactive Entertainment (SIE) Jim Ryan, tým z Bungie bude působit po boku herních vývojářů z divize PlayStation Studios a do budoucna společně vytvářet nové hry. Střílečky ze série Destiny, která patří mezi vlajkové tituly Bungie, budou nadále dostupné i na Xboxu. Stejně tak jako legendární sága Halo, která má mimo jiné minulost spojenou také s Microsoftem.

V roce 2000 totiž Microsoft studio Bungie koupil, aby posílil svou tehdejší divizi Microsoft Game Division. Právě pod ním Bungie vytvořilo hry značky Halo, které se staly masivně populární. V roce 2007 se obě firmy oddělily a Bungie se tak znovu stalo nezávislým vývojářem. Práva na franšízu Halo ale Microsoftu zůstala, proto už Halo 4 vyšlo čistě pod tvůrci Xboxu, respektive interním herním studiem 343 Industries.

V roce 2010 pak Bungie oznámilo několikaletou spolupráci s vydavatelstvím Activision Blizzard (které – pokud to schválí regulatorní úřady – koupí příští rok Microsoft), v roce 2019 se ale jejich cesty rozešly. A Bungie se tak znovu stalo nezávislou firmou. Teď její „formální nezávislost“ opět končí.