Méně aut a více zeleně. Slavný pařížský bulvár Champs-Élysées se má proměnit na úžasnou zahradu
Paříž je jednou z hlavních evropských metropolí, která je světě známá díky romantické auře umění, luxusu a krásné architektury. Vedení města se nyní rozhodlo svou nejslavnější ulici Avenue des Champs-Élysées přetvořit na „úžasnou zahradu“. Záměrem je obnovit její slávu i mezi Pařížany, kteří o prostor sužovaný mnoha problémy moderních velkoměst nejeví moc velký zájem.
Ačkoliv necelé dva kilometry dlouhé Champs-Élysées bývá často připisován status nejkrásnějšího bulváru na světě, sami Francouzi na jeho současnou podobu zvlášť pyšní nejsou. Už v roce 2018 se proto objevily první návrhy na revitalizaci ulice, později vyčíslené na 225 milionů eur. Opraví se praskající chodníky, sníží znečištění z dopravy a přibude velké množství zeleně.
„Ve světě se mluví o jeho kráse, ale ti z nás, co zde každý den pracují, si jí nejsou vůbec jistí. Champs-Élysées má stále více a více návštěvníků a velké firmy se perou o místo, ale z pohledu Francouzů vypadá opotřebovaně,“ řekl Jean-Noëů Reinhardt, prezident komise pro předělání ikonického prostoru. Komise sdružuje lidi, pro které je pařížský bulvár místem života, práce a obchodu.
Podle Reinhardta a jeho spolusedících kolegů ztratila Champs-Élysées za 25 let od poslední renovace svůj lesk a Pařížané se mu postupně začali vyhýbat. Navíc ho zasáhlo několik po sobě jdoucích krizí, od násilných protestů hnutí žlutých vest v listopadu roku 2018 přes stávky až po zdravotní a ekonomické problémy.
Součástí kampaně komise pro obnovu bulváru, kterou nyní vedení města schválilo, byly i veřejné konzultace ohledně konkrétních návrhů na zlepšení. Současné plány zahrnují zredukování místa pro dopravní prostředky o polovinu a nahrazení silnice chodníky plnými zeleně. Několik metrů nad novým veřejným prostorem se mají tyčit koruny stromů po celé délce ulice, zlepšující kvalitu vzduchu a snižující teplotu v létě.
Jak zmiňuje The Guardian, prostor dnes známý jako Champs-Élysées byl původně kombinací mokřadních a zelinářských zahrad. V polovině 17. století ho pak zahradník Ludvíka XVI. přetvořil na širokou promenádu s dvojitými řadami stromů po stranách.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDnes bulvárem plným drahých kaváren, luxusních obchodů a automobilových prodejen projíždí průměrně tři tisíce dopravních prostředků každou hodinu. Osmiproudová silnice tak z původně romantické ulice činí jedno z nejznečištěnějších míst v Paříži. Naprostou většinu ze stovky tisíc návštěvníků denně mimo pandemii pak představují turisté.
Podle architekta Philippe Chiambaretty, jehož tým dal dohromady návrhy na přestavbu, Champs-Élysées sužuje většina problémů typických pro větší města po celém světě. Fenomény znečištění, přemíry aut, turismu a konzumerismu mají být rekonstrukcí potlačeny ve prospěch ekologie, inkluzivity a přitažlivosti.
Ačkoliv se v menší míře s takřka totožnými nesnázemi potýká i několik ulic kolem slavné Eiffelovy věže, vedení Paříže tamní prostory postupně proměňuje už od roku 2016. Jak jsme psali předloni, zásadní rekonstrukce snižující počet aut a podporující chodce mají začít v roce 2024. Výsledkem projektu má být impozantní, 1,5 kilometru dlouhý park.
S podobným časovým horizontem nyní operují také plány na rekonstrukci Champs-Élysées, v roce 2024 se totiž mají v Paříži konat letní olympijské hry. I když některé projekty na revitalizaci hlavního města Francie mají být dokončeny ještě před nimi, rozsáhlé zásahy kolem Eiffelovy věže a slavného bulváru by nešlo stihnout.
Pochopitelně by přitom bylo nepřijatelné, aby se olympionici a sportovní fanoušci z celého světa sjeli do rozkopaného města. Ještě před rokem 2024 má být nicméně dokončena přestavba Place de la Concorde na východním konci Champs-Élysées, které je vůbec největším náměstím v celé Paříži. Kompletní transformace bulváru by měla proběhnout do roku 2030.