Metro v Letňanech už nebude končit v poli. Praha zde chce vybudovat moderní a ekologickou čtvrť
V okolí stanice metra Letňany by mohla vyrůst ekologická čtvrť s velkým podílem městských nájemních bytů. Stavět se ale začne nejdříve za deset let.
Prodloužení metra linky C až do Letňan spousta Pražanů uvítala. O něco méně ale už fakt, že po výstupu z podzemí se cestující objeví na místě, kde kromě zastávek autobusů není vůbec nic. V průběhu patnácti let se situace nezměnila, nyní ale Magistrát hlavního města Prahy představil plán, jak s nevyužitými městskými a státními pozemky v okolí stanice metra naložit. Vzniknout by zde mohla rozsáhlá moderní čtvrť, která bude ekologická a v mnoha ohledech soběstačná. Vyrůst by měla podle územní studie, kterou zpracovává Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR).
Oblast Letňany–Kbely se dlouho řadí mezi jedno z významných rozvojových území Prahy, kde se nachází velký podíl městských a státních pozemků o rozloze přesahující třicet hektarů. Zároveň jde o lokalitu, která má díky stanici metra Letňany skvělé napojení na zbytek města. I vzhledem k tomu, s jakým nedostatkem bydlení se metropole v současnosti potýká, je zdejší nevyužitý potenciál o to více do očí bijící.
O využití volné plochy se přitom vedou debaty už od devadesátých let. Mezi nápady byla výstavba nového pražského výstavního areálu a na to navázané zakončení linky metra C či dočasná funkce pro případné letní olympijské hry, dokonce také vybudování nové vládní čtvrti. Řešení území se však dodnes zásadně neproměnilo, tedy kromě prodloužení linky C, která poněkud úsměvně končí v poli.
Magistrát hlavního města Prahy se tak rozhodl klíčové pozemky využít a chystá se zde vytvořit moderní a udržitelnou čtvrť, jejíž velkou přidanou hodnotou bude významný podíl městských nájemních bytů. IPR aktuálně připravuje územní studii, která určí přesné požadavky na to, jak by nová lokalita měla vypadat.
„Jedná se o pilotní projekt, který dosud nemá v Česku obdoby. Po vzoru úspěšných zahraničních příkladů chceme přijít s návrhem na progresivní městskou čtvrť, kde inovativnost rovná se odpovědnost, chápání potřeb obyvatel města a empatický přístup v ochraně zranitelných skupin lidí, zvířat a rostlin,“ říká Petr Hlaváček, náměstek primátora pro oblast územního rozvoje.
Mělo by jít o čtvrť krátkých vzdáleností, která bude mít minimální zátěž na životní prostředí. IPR chce jak během výstavby, tak během provozu dosáhnout uhlíkové neutrality, v plánu je také zařazení sítě vodních a zelených prvků či moderních technologií při nakládání s odpadem. Důraz bude také kladen na využití vlastních energetických zdrojů a nízkoemisní dopravu. Samozřejmostí je i vybudování veřejné vybavenosti, která nyní v území chybí.