Mezi agenturou a technologickým startupem. Behavio po letech výzkumu představilo produkt, jde do USA

Česká agentura klientům pomáhá zlepšovat marketingové kampaně díky behaviorálnímu výzkumu. Loni na vývoj vlastního produktu získala desítky milionů.

Peter BrejčákPeter Brejčák

behavio_tym_1-minStory

Foto: Behavio

Tým Behavio

0Zobrazit komentáře

Jiří Boudal, Libor Mořkovský, Marek Nebesář, Vojtěch Prokeš a Lukáš Tóth. Pětici partnerů, která sedm let buduje vlastní firmu na pomezí agentury a startupu, spojily lavice gymnázia v Českých Budějovicích. Již na střední škole společně neustále vymýšleli různé projekty, například pro lokální kavárnu vydávali literární měsíčník, zároveň se ve svém rodném městě zasadili o znovuobnovení tradice studentského festivalu Majáles.

„Některé projekty měly smysl, často jsme ale spíš dělali různé vylomeniny,“ směje se Nebesář, když podnikatelský příběh vypráví pro CzechCrunch. „Někdy jsme tak dostali pochvalu od ředitele, jindy pak důtku od třídní,“ doplňuje Prokeš. I když pětici kamarádů po střední škole rozdělilo studium různých vysokých škol i následná kariéra, v roce 2014 se začal rodit nový nápad.

Vojtěch Prokeš a Jiří Boudal měli vystudovanou sociologii a profesně se uplatnili v marketingu, kde pro různé klienty od neziskových organizací po největší korporace připravovali reklamní kampaně. Uvědomovali si tak nedostatky u jejich tvorby i u následného měření, přičemž právě díky studijnímu oboru viděli potenciál na zlepšení.

Na pivu během vánočního období roku 2014 se pětice opět dala dohromady a začala s budováním nového byznysu. S firmou Behavio balancují na hraně výzkumné agentury a technologického startupu, kdy se soustředí na měření, analytiku a doporučují klientům, jak mají vylepšovat své kampaně (Behavio jako takové kampaně nedělá).

95 procent rozhodování probíhá v podvědomí

Behavio se opírá o tři nohy – behaviorální, marketingovou a technologickou. Prostřednictvím sociologicko-marketingových výzkumů zjišťuje, jak se zákazníci chovají nebo jaké kampaně na ně nejvíc fungují. Právě behaviorální aspekt je pro ně stěžejní – 95 procent rozhodování lidí ve skutečnosti probíhá v podvědomí a není racionální. A díky výzkumu sociálních a ekonomických věd v posledních dekádách se tyto poznatky dají využít přímo v praxi.

Pro řadu klientů takovým způsobem poznávají zákazníky a cílovou skupinu, což umožňuje tvorbu marketingové strategie, ale také zkoumají vnímání značky, což pomáhá určovat její směřování a odlišení se od konkurence. Ve třetím kroku tyto dvě oblasti spojují dohromady, což přináší prostor pro tvorbu „taktiky“, tedy budování samotných kampaní na základě dat a ne jenom domněnek, jak bývá v marketingu pořád zvykem.

„Klíčem pro úspěch marketingové kampaně je správné pochopení a spojení zákaznické potřeby, vnímání značky a emoce. Většina nástrojů a jiných agentur se zaměřuje jen na jednu z těchto částí, spojit všechny tři dohromady je totiž hodně náročné,“ vysvětluje Nebesář. Teorii pak přibližuje na obecných příkladech. Zákaznických potřeb existuje nekonečné množství – od kvalitního bankovního produktu navrženého pro specifické účely přes snahu neusnout za volantem až po situace, při nichž krotíme svůj hlad.

Už při čtení těchto příkladů vám pravděpodobně v podvědomí naskočily myšlenky – jméno vaší banky, oblíbený energetický nápoj či káva nebo zamilované jídlo či nedaleká restaurace. Behaviorálně-sociologický výzkum, který dělá Behavio, pak zkoumá, proč vás napadla zrovna tato konkrétní jména, což souvisí se zmiňovaným naplňováním potřeb i spontánní znalostí značek. A na základě výzkumů klientům říká, jak toto vnímání mohou podpořit.

behavio_skupinovazakladatele_behaviotalks

Foto: Behavio

Zakladatelé firmy Behavio

Protože jde o poměrně nový typ výzkumu, Behavio v prvních letech na trhu muselo nejprve nasbírat ohromné množství dat z různých kampaní, které ověřovalo s jinými daty. „Jsme vědci, proto se musíme spoléhat na kontrolu a validaci výsledků. Abychom naše modely měření vyladili, museli jsme udělat stovky kampaní, což nám zabralo roky. Chceme být přesní, výsledná data mohou zkazit i nejmenší drobnosti,“ popisuje Prokeš.

Firma má nyní přibližně 300 klientů, kteří se dělí na polovinu mezi marketingové agentury, jež výzkumy využívají při tvorbě kampaní, druhou polovinu pak tvoří velké společnosti s interními týmy. Mezi konkrétní jména patří Škoda, McDonald’s, Heineken, Raiffeisenbank, Red Bull, síť drogerií dm, ale i český Úřad vlády.

Behavio díky tomu v loňském roce utržilo přibližně pětadvacet milionů korun a udržuje se v zisku, letos i kvůli částečnému ochlazení poptávky na trhu a vysokým investicím očekává hospodářské výsledky na podobné úrovni. Doteď přitom firma fungovala spíš jako klasická agentura.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Její klienti mají k dispozici webový nástroj Behavio Platform, kam si mohou nahrát plánovanou kampaň. Tu pak Behavio ukazuje reprezentativnímu panelu lidí, který vybírá ze vzorku asi 30 tisíc osob podle zacílení kampaně. Následně probíhá analýza dat, formulování doporučení, jak se dá kampaň připravit efektivněji, a reporting, jaké přinese výsledky. To vše přitom netrvá více než jednotky dnů.

Díky velkému množství kampaní a realizovaných výzkumů Behavio nasbíralo dostatek dat, aby mohlo pozorovat opakující se vzory chování a část z doporučení a analýz – zejména v „taktické“ části tvorby kampaní – automatizovat. Díky tomu se tak agentura pustila do vývoje technologického produktu, který již samostatně funguje a má představovat další byznysovou nohu firmy – což ji zařazuje do startupového světa. A dokazuje to i financování.

Zatímco do agentury žádný venture kapitálový investor kapitál nevloží, protože agenturní byznys model lze pořádně škálovat jen stěží, softwarový produkt takový potenciál nabízí. Přesvědčeni jsou o tom také české fondy Presto Ventures a J&T Ventures, které vývoj tohoto produktu před rokem podpořily desítkami milionů korun.

presto-team

Foto: Presto Ventures

Eduard Kučera, Přemysl Rubeš, Roman Nováček a Vojta Roček z Presto Ventures

„Jen těžko bychom hledali sehranější tým pěti nadaných expertů na řízení marketingu a vyhodnocování lidského chování v komerčním prostoru. Díky zkušenostem se stovkami projektů pro velké zákazníky Behavio moc dobře zná jak problém, tak především jeho řešení, které se jim podařilo přetvořit na produkt s globálním potenciálem. První feedback z USA signalizuje masivní zájem a ukazuje, že jejich nový produkt má šanci zamíchat trhem, na kterém posledních 30 let úřadovala zajetá jména,“ říká pro CzechCrunch Vojta Roček z Presto Ventures.

„Věříme, že díky unikátnosti metody výzkumu, rychlosti dodání výsledků klientům a konkrétním doporučením je společnost Behavio připravena disruptovat trh marketingového výzkumu. V této rané fázi si ceníme týmu zakladatelů, kteří se skvěle doplňují z hlediska kompetencí a nastavení firmy, což jako investoři považujeme za mimořádnou výhodu pro budování rostoucí firmy,“ komentuje Zuzana Ondrejová z J&T Ventures.

Hlavní výzvou je naučit se produkt správně prodávat. USA nabízí ohromný potenciál, úkolem je neztratit se v moři.

Produkt je již několik týdnů oficiálně spuštěný po ukončení fáze beta testování a sbírá první uživatele z řad současných klientů Behavia v Česku. Zároveň k tomu Marek Nebesář poslední měsíce neustále pendluje mezi Prahou a Spojenými státy, kde sbírá první americké zákazníky.

Právě tam firma vidí největší potenciál na rozšíření svého nového produktu, americký trh totiž stojí za celou polovinou všech globálních výdajů do marketingu. „Hlavní výzvou je teď naučit se produkt správně prodávat. Spojené státy nabízí ohromný potenciál, ale zatímco v Česku nás už trh zná, tam nemáme vybudované jméno vůbec a existuje hodně konkurence. Úkolem je neztratit se v moři,“ říká Nebesář.

Aby své cíle dokázalo Behavio naplnit, aktuálně otevírá také další investiční kolo, v němž hledá asi kolem 75 milionů korun na podporu dalšího škálování, vybudování amerického obchodního týmu a akvizici tamních zákazníků.

„Výzkum je pro mnoho markeťáků a branďáků složitá a drahá služba, ze které ne vždy dostanou něco srozumitelného. A přesně to jsme chtěli změnit. Věříme, že Behavio Platform přináší jasné výsledky a praktické tipy, co v dané kreativě zlepšit. Je daleko jednodušší vytvářet účinné kampaně, když máte po ruce nástroj, který se opírá o data namísto domněnek,“ dodává Prokeš.

Rohlík má nový sklad a sází v něm na roboty. Nákup se z něj k zákazníkům dostane i do hodiny

Investicemi do automatizace a robotizace online supermarket bojuje s nedostatkem lidí. Vyšší efektivita skladů zkracuje i dobu dodání nákupů.

Peter BrejčákPeter Brejčák

rohlik-chrastany

Foto: Rohlík

Rohlík se v novém skladu výrazně více spoléhá na roboty

0Zobrazit komentáře

Vypadá to jako organizované mraveniště. Na vrchu kovové konstrukce ladně kmitají desítky vozíků, které jsou schopné dosáhnout rychlosti i sedmdesát kilometrů za hodinu, při zrychlování nebo brždění přitom ani nepřevrhnou naplněnou sklenici na víno. Na první pohled se jejich pohyby zdají zcela náhodné, ovšem každý z těchto robotů má přesný cíl a úkol. Když dorazí na požadované místo, podobně jako pracovití mravenci zvedají náklad, jejž pak přesunou jinam. A že je v nově otevřeném skladu Rohlíku co nosit!

Nacházíme se v nově otevřeném distribučním centru Rohlíku v Chrášťanech na západním okraji Prahy. Právě zde největší český online supermarket do provozu nasadil automatizovaný systém AutoStore, který výrazně zvyšuje efektivitu skladu – oproti třem dalším, které v tuzemsku firma provozuje, umožňuje snížit podíl lidské síly téměř o polovinu, zároveň snižuje chybovost dodaných objednávek, trojnásobně zvyšuje produktivitu chystání sortimentu a o třetinu lépe využívá samotný skladovací prostor.

Systém v novém skladu Rohlíku, který loni utržil 12 miliard korun, využívá celkem 44 tisíc zásobníků ve tvaru bedýnek, 265 robotů a 50 portů pro příjem a chystání zboží, expedovat dokáže až tisíc objednávek za hodinu. Samotné bedýnky, které obsahují jednotlivé položky, jsou uloženy v několika patrech, na vrchu konstrukce kmitají roboti, kteří je přesouvají k okénku, kde objednávku dokončuje a do tašek plní lidský zaměstnanec.

Sklad je rozdělený na několik částí – největší tvoří základní „suchá“, kde jsou za běžné pokojové teploty skladovány obyčejné potraviny a zboží. V další části se nachází pekárna, dále pak potraviny vyžadující chlad a prostory ke konci doplňuje mrazák o velikosti čtyř set metrů čtverečních. Právě kvůli nutnosti uchovávat různé druhy zboží v jiných prostorách zákazníci dostávají nákupy rozdělené do jednotlivých tašek.

rohlik-chrastany-2

Foto: Rohlík

Systém AutoStore výrazně zvyšuje efektivitu skladu

Pro Rohlík jsou investice do automatizace a robotizace nejenom skladů stěžejní z několika důvodů. Jedním z hlavních je dlouhodobý nedostatek zaměstnanců, kteří by ve skladech pracovali ručně, na výši nákladů pak tlačí rostoucí mzdy. Díky investicím do technologií, které mají v období několika let přesáhnout miliardu korun, se závislost online supermarketu na lidském faktoru snižuje.

Podobnou situaci Rohlík neřeší jako jediný, shodou náhod v přímém sousedství jeho nového skladu v Chrášťanech se ke stejnému kroku rozhodla také jednička tuzemského e-commerce trhu Alza, jež v něm nasadila stejný systém AutoStore. Podobně se ale zachovali například také Zásilkovna, prodejce elektroniky Datart a spousta dalších hráčů.

Snížené náklady a zvýšenou efektivitu skladu Rohlíku by měli pocítit také jeho zákazníci. Protože jde o jeho již čtvrtý sklad v Česku (zatím běží v testovacím provozu), supermarket expandoval a začal doručení potravin nabízet i v dalších lokalitách – od začátku listopadu na jihu Čech. Zároveň díky automatizaci v některých lokalitách v Praze zkrátil dobu doručení z devadesáti na šedesát minut. S tím, že má v nabídce přes 20 tisíc různých produktů, jde minimálně o evropský unikát.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Vývoj na trhu jasně ukazuje, že úspěšní prodejci musí pružně reagovat na potřeby zákazníků, a to jak z hlediska širokého sortimentu, tak z hlediska efektivního systému expedice objednávek. V Rohlíku jsme nadšení, že jsme prvním online prodejcem potravin v Česku s vysoce automatizovaným systémem plnění. Zefektivnění logistiky nám totiž umožní v budoucnu jednat ještě rychleji a pružněji, což ještě akceleruje růst,“ říká Pavel Todt, provozní ředitel Rohlíku.

Online supermarket zakladatele Tomáše Čupra v letošním roce uzavřel historicky největší investici do českého startupu přesahující pět miliard korun. Prostředky kromě automatizace směřuje hlavně do mezinárodní expanze – poté, co Rohlik Group expandovala do Budapešti, Vídně, německého Mnichova a Frankfurtu, plánuje otevřít pobočky v Hamburku, Miláně, Bukurešti a Madridu.

Své první automatizované řešení spustil Rohlik Group v Mnichově, Praha přišla na řadu jako druhá, následovat mají sklady v Hamburku a ve Vídni. V první fázi do automatizace investuje přibližně miliardu korun a mezi lety 2022 až 2025 chce modernizovat deset dalších distribučních center po celé Evropě. Firma věří, že i díky tomu naplní svůj cíl stát se největší a preferovanou evropskou službou elektronického doručování zboží.