Michelangelo, hokej a žirafa v Benátkách. Národní galerie představila program pro letošní rok

Loni do Národní galerie Praha přišlo přes 400 tisíc lidí. Letos návštěvníky naláká Michelangelo a další staří mistři, umění pařížské školy nebo hokej.

umeni-kolaz

Foto: CzechCrunch

Co všechno na vás čeká v Národní galerii?

0Zobrazit komentáře

Národní galerie Praha (NGP) představila plán výstav pro nadcházející rok, který nabídne pestrý průřez uměleckou tvorbou, od velkých mistrů včetně Michelangela přes výtvarně ztvárněný hokej až po pařížskou uměleckou scénu či projekt, kterým bude letos prezentovat Českou republiku umělkyně Eva Koťátková na 60. bienále umění v Benátkách. Důležitou součástí letošní dramaturgie bude také prostor, který se národní instituce snaží dávat ženám v dějinách umění a tématům současných globálních krizí.

V průběhu loňského roku zavítalo do sbírkových expozic a krátkodobých výstav Národní galerie Praha téměř 434 000 návštěvníků, což je o 15 procent více než v roce 2022. Roste i počet členů Klubu přátel, který dosáhl téměř pěti tisíc. Letošní výstavní plán si tak dává za cíl pokračovat v koncepci rozvoje, kterou vedení galerie spustilo minulý rok.

„Naše dramaturgie do roku 2026 se zaměřuje na témata solidarity, české exilové umění, zastoupení žen v dějinách umění nebo otázky environmentální krize. Kromě toho probíhá digitalizace našich sbírek a věnujeme se strategickým investicím, jako je vybudování nového depozitáře v Jinonicích, který NGP naléhavě potřebuje,“ nastiňuje generální ředitelka galerie Alicja Knast.

První projekt je pro letošní rok naplánován na březen, kdy se představí skupinová výstava „Žádný pocit netrvá věčně. Sbírka solidarity ve Skopji“, která vychází ze sbírky Muzea současného umění ve Skopji. Diváky vtáhne do dějin poválečného moderního umění, zároveň jim ukáže, jakou roli hrají solidarita a umění v době poznamenané konfliktem a nejistotou – což jsou témata, která jsou v současné době bohužel velmi aktuální.

hokej

Foto: Jan Brueghel / NGP

K vidění bude například výstava věnovaná hokeji

V dubnu si na své přijdou milovníci hokeje, kteří si tyto sportovní radovánky budou moci poněkud netradičně užít v paláci Kinských, ovšem jen prostřednictvím výstavy „Na led! Hokej a bruslení ve výtvarném umění“. Ta představí historii bruslení 17. a 18. století v Nizozemsku a jeho postupný přesun i do českého kontextu. Mapuje také vývoj hokeje a jeho význam v české národní identitě.

Polovina května přinese do NGP mistra Michelangela Buonarrotiho. Jeho dílo bude totiž součástí výstavy „Od Michelangela po Callota. Umění grafiky manýrismu“, která zmapuje vývoj manýristické grafiky. Grafické práce představí i další mistři ryteckého umění, například Parmigianino, Schiavone, Cornelis Cort, Hendrick Goltzius či Jacques Callot a další. Díky spolupráci s Musée du Louvre se podařilo zapůjčit unikátních díla včetně Michelangelovy kresby, jež u nás zatím nebyla veřejně vystavena.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Letos zároveň proběhne jubilejní 60. ročník bienále umění v Benátkách, které potrvá od 20. dubna do 24. listopadu 2024 a kde bude Česko reprezentovat umělkyně Eva Koťátková a její projekt „Srdce žirafy v zajetí je o dvanáct kilogramů lehčí“. Odborná porota se rozhodla pro tento výběr díky tomu, že se Koťákové podařilo vytvořit aktuální počin, který má schopnost zarezonovat i v globálním kontextu, zároveň nahlíží na československou historii z perspektivy ekologie a dekolonizace.

Valdštejnská jízdárna se pak na podzim promění pod taktovkou pařížské umělecké scény. „Výstava École de Paris: Umělci z Čech a meziválečná pařížská škola“ totiž představí jména jako Georges Kars, Othon Coubine a François Maurice Eberl a nabídne i dosud neznámá díla a práce jiných světoznámých umělců včetně Modiglianiho a Soutina. Kromě výstavních projektů se ale bude NGP věnovat i vědeckým projektům, digitalizaci sbírek či rozvoji investičních projektů, jako je zmíněné Centrum péče o sbírky v Jinonicích, budoucí nový depozitář, jehož stavba by měla začít v roce 2026.

V Itálii byl objeven vzácný objekt od Kaplického. Devítimetrová kapka vody bude letos k vidění v Praze

Donedávna se obří kapka z oceli ukrývala u italského Comského jezera. Po dvaceti letech se dostala do rodného města tvůrce.

kaplicky-nahled

Foto: Nadační fond Kaplicky Centre

V Česku bude k vidění objekt, který Jan Kaplický vytvořil před dvaceti lety

0Zobrazit komentáře

Před dvaceti lety známý neofoturistický architekt Jan Kaplický vytvořil objekt z ušlechtilé oceli, který byl vystaven v muzeu Triennale di Milano. A i když nešlo o architektonický návrh, vetkl mu svůj typický rukopis, díky čemuž vypadal tak trochu jako kosmický koráb, který se na Zemi snesl z vesmíru. Jenže poté, co byl objekt vystaven na festivalu a následně na devátém ročníku benátského bienále, se ukryl před zraky veřejnosti. Podařilo se ho objevit díky slavnému architektovi Normanu Fosterovi a letos v červnu bude po dvou dekádách opět k vidění, tentokrát už v Praze.

Vzácný objekt s názvem Acquae vytvořil Jan Kaplický před dvaceti lety pro milánskou výstavu s názvem Dining Street Design. Desítka vybraných architektů na ní měla představit své designové návrhy street food kiosků ve spolupráci s předními světovými značkami. A protože partnery projektu Jana Kaplického byly společnosti San Pellegrino a Acqua Panna, pojal svůj objekt jako obří kapku vody, která měla sloužit jako zásobní pult pro lahve s dřezem na led.

Objekt měří devět metrů na délku a pět metrů na šířku a je vytvořen z ušlechtilé oceli. Po milánské výstavě kapka putovala do Benátek a z nich se přesunula k Lago di Como, do sídla společnosti, která stála za realizací návrhu Jana Kaplického. Zde dvacet let čekala na to, až ji někdo objeví, což se podařilo architektovi Normanu Fosterovi, jehož studio navrhlo například sídlo společnosti Apple či londýnský mrakodrap 30 St Mary Axe, známý též jako „okurka“. Spustil se tím řetězec, který vedl až do Česka k Ondřeji Škarkovi, zakladateli kulturní instituce Art Lines.

„Norman Foster si objektu všiml během své návštěvy Itálie. Poté zkontaktoval přímo Elišku Kaplický Fuchsovou, neboť s Janem Kaplickým jej pojila nejenom profese, ale především přátelství. Eliška se následně obrátila na mě. V tu dobu jsem byl pracovně ve Španělsku, proto jsem si při návratu do Česka udělal ještě mezipřistání v Itálii, abych se na objekt podíval. A tak začala příprava na převoz do České republiky,“ vysvětluje Škarka.

Společnost Art Lines pak zařídila odkup, kapku svěřila sochaři Lukášovi Raisovi, aby ji zrestauroval, a nyní plánuje, že ji nejpozději v červnu letošního roku vystaví na pražském Bastionu v rámci desátého ročníku festivalu Sculpture Line. „Objev je o to úžasnější a vzácnější, že Jan Kaplický a jeho studio Future Systems se věnovali především architektuře budov, podobným objektům jen výjimečně. Když jsme se o nálezu dozvěděli poprvé, věděli jsme, že ho musíme přivézt do architektovy rodné Prahy,“ doplňuje Škarka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

tomas_mraz

Přečtěte si takéMiton spojuje svých osm gastro projektů pod novou značkuMiton spojuje svých osm gastroprojektů pod novou značku. Letos cílí na čtvrtmiliardové tržby

Výtvor je to vskutku unikátní a podle Ondřeje Škarky druhý podobný v Česku nenalezneme. Na světě se od Kaplického nachází maximálně jednotky podobných děl. „Záchrana“ toho italského byla spuštěna poté, co v roce 2021 vyšla monografická kniha o Janu Kaplickém, kde je o kapce také zmínka.

„Záchrana byla spuštěna poté, co jsme vydali s nakladatelstvím Albatros monografickou knihu o Janu Kaplickém obsahující tuto pasáž lorda Normana Fostera, který dílo znovu objevil: Vypadalo to jako něco, co spadlo z vesmíru. Bylo to meziplanetární plavidlo? Stroj? Socha? Bylo to vyrobeno z ušlechtilé oceli a zjizveno časem a působením živlů. Bylo to dvojsmyslné, futuristické, prostopášné, krásné a bylo to sexy. Můj popis objektu ležícího v trávě by mohl být popisem kterékoli z jeho staveb,“ říká k objevu Eliška Kaplický Fuchsová, zakladatelka Nadačního fondu Kaplicky Centre.