Microsoft chce v Česku pomoci překonat mezeru v digitálních dovednostech a urychlit nábor lidí v IT

Zrychlená digitalizace by mohla Česku přinést vyšší růst produktivity. Microsoft u nás proto spouští vzdělávací programy pro stovky tisíc lidí.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

microsoft

Foto: Microsoft

Microsoft chce v Česku urychlit nábor lidí v IT

0Zobrazit komentáře

Největší vývojové centrum Microsoftu ve střední a východní Evropě je v Praze. Jedna z nejvýznamnějších technologických firem světa u nás zaměstnává přes tisíc lidí, mezi nimiž jsou vývojáři, datoví inženýři, designéři či produktoví manažeři. Velmi dobře si tak uvědomuje důležitost kvalitního vzdělání a perfektní znalosti jednotlivých oborů. Teď chce navíc se zrychlením digitalizace a rekvalifikací lidí v IT světě pomoci i celé České republice a Slovensku, kde rozšiřuje své vzdělávací programy. Ve spolupráci s partnery nabídne školení digitálních dovedností statisícům lidí.

Poradenská společnost McKinsey ve své analýze uvádí, že zrychlená digitalizace by mohla České republice přinést růst produktivity vyšší až o 70 procent. S tím souvisí i třeba vzestup hrubého domácího produktu. Aby se to povedlo, je třeba mít technologicky vzdělanou populaci, která bude digitalizaci tlačit kupředu. Už dnes přitom na českém trhu chybí přes třicet tisíc IT odborníků, jejichž potřeba bude napříč prakticky všemi obory jen narůstat. Microsoft ve svém průzkumu mezi českými a slovenskými firmami zjistil, že najít kvalifikované IT pracovníky má dnes problém většina z nich.

Proto se rozhodl rozšířit své vzdělávací programy, aby pomohl rychleji překonat tuzemskou mezeru v digitálních dovednostech napříč profesemi. Právě urychlení náboru, rekvalifikace lidí v IT a vytvoření nových pracovních míst byly hlavními tématy konference Microsoft Envision Czech Republic & Slovakia, jíž je CzechCrunch mediálním partnerem. Nejvyšší zástupci Microsoftu, Accenture, Škody Auto, České spořitelny a dalších firem na ní hovořili i o kyberbezpečnosti nebo inovacích v komerčních odvětvích. Kompletní záznam z akce si můžete stáhnout na tomto odkazu.

Kontinuální vzdělávání je nezbytné

Pro zlepšení digitálních dovedností chce Microsoft využít svůj partnerský a zákaznický ekosystém, přičemž jenom ten partnerský tvoří na pět tisíc firem napříč Českou republikou a Slovenskem. Ve spolupráci s partnery firma nabídne široce dostupné programy školení, v některých případech včetně žádaných profesních certifikací, za které se běžně platí, pro více než půl milionu zájemců z řad veřejnosti a firem, pro sto tisíc studentů a pedagogů a pro více než dvacet tisíc IT profesionálů, cloudových odborníků.

„Rozhodli jsme se výrazně rozšířit vzdělávací aktivity v oblasti digitálních dovedností, které poskytujeme individuálním zájemcům, firmám, veřejné správě a školám v České republice a na Slovensku. Jedná se o propracovaný a strukturovaný systém online i tradičních školení, studijních materiálů a certifikací od základních až po pokročilé digitální dovednosti,“ vysvětluje Martin Hruška, ředitel pro partnerský ekosystém Microsoftu, který má v jeho lokální pobočce na starosti programy určené na podporu zvyšování digitálních znalostí. Česko a Slovensko totiž potřebují urychlit rozvoj těchto dovedností napříč profesemi.

hruska-microsoft

Martin Hruška, ředitel pro partnerský ekosystém Microsoftu

Martin Hruška, ředitel pro partnerský ekosystém Microsoftu

Očekává se, že s pokračujícím trendem digitalizace by u nás mohlo do roku 2030 dojít až u 1,1 milionu pracovních míst k výraznému posunu směrem k robotizaci a automatizaci, což bude ve výsledku představovat značné změny a pohyby na pracovním trhu. Změny čekají doslova každého z nás. Je třeba chápat, že to nebude znamenat pouze každodenní práci s online aplikacemi nebo jinými technologickými nástroji.

I tyto základní znalosti však velké části populace chybí, přitom už dnes jsou digitální znalosti vyžadovány rovněž u manuálních zaměstnání jako skladník. Nutnost modernizace pracovní síly si uvědomují i samotné firmy. „Pracovní trh prochází mnoha strukturálními změnami,“ říká Milan Novák, zakladatel personální agentury GoodCall, který byl taktéž hostem konference Envision, kde o stavu tuzemského IT trhu debatoval se zástupci Škoda Auto, České spořitelny i Karlovy univerzity.

Právě GoodCall stojí za programy ITjede.cz a ITide.sk, které jsou otevřené všem, kdo mají zájem se vzdělávat a rekvalifikovat v oblasti digitálních dovedností a tím nastartovat kariéru v IT. „V Česku do roku 2023 v rámci digitalizace zmizí stovky tisíc pozic, ale také budou stovky tisíc nových pozic vytvořeny a pro ty potřebujeme kvalifikované uchazeče,“ říká Novák s tím, že rekvalifikací pro digitální svět bude muset projít přes dva miliony lidí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Od června platforma ITjede.cz registruje přes tři tisíce zájemců, kteří se vzdělávají v digitálních dovednostech a zejména s nástroji Microsoftu poznávají cloudové technologie, podnikové aplikace i základy kybernetické bezpečnosti. Iniciativa navíc nejen vzdělává, ale zároveň poskytuje v IT oboru pracovní příležitosti.

„Do konce roku očekáváme více než 100 otevřených pracovních příležitostí pro registrované uchazeče v ITjede.cz a toto číslo se výrazně zvýší v roce 2023. Máme radost, že rekvalifikace funguje. Z prvních padesáti umístěných kandidátů vidíme, že díky rekvalifikaci našli práci v IT lidé z netechnických oborů, například obchodníci, úředníci, administrativní pracovníci nebo dokonce fitness trenéři. Kontinuální vzdělávání je v dnešní době nevyhnutelné k dlouhodobé zaměstnatelnosti a každý z nás by se měl rozvíjet po osobní i profesní stránce,“ doplňuje Milan Novák.

goodcall

Foto: GoodCall

Milan Novák, zakladatel personální agentury GoodCall

Digitalizace navíc souvisí také s prosperitou, jak ukazuje Index digitální budoucnosti (Digital Futures Index). Ten na základě dat mapujících pokrok v zavádění digitálních technologií v Evropě sestavil Microsoft. Ukazuje, že země, kde mají lidé hlubší úroveň digitálních dovedností, jako jsou skandinávské státy, Holandsko či Estonsko, a aktivněji využívají digitální technologie i služby různého druhu, dosahují lepších výsledků v klíčových ukazatelích kvality života. A to včetně vyšší produktivity a výdělků, inovací podporujících růst ekonomiky a vytváření nových pracovních míst.

Právě tady vidí Microsoft příležitost i pro Českou republiku, kde dlouhé roky operuje a dál investuje do svého pražského vývojového centra. To za poslední dva roky vyrostlo v počtu zaměstnanců o více než 250 procent a patří k nejrychleji rostoucím IT firmám u nás. Spolu s ním se na zlepšení digitálních dovedností v české populaci podílí vedle již zmíněných také projekty a společnosti Digiskills, Gopas, Unicorn University, Czechitas, Aj Ty v IT a české i slovenské univerzity, mezi nimiž jsou například ČZU, Univerzita Pardubice, Univerzita Karlova, Univerzita J. A. Komenského Praha, Univerzita Komenského v Bratislavě nebo Žilinská univerzita v Žilině.

„Dříve jsme věděli, že student s diplomem bude na pracovním trhu relevantní na dalších deset až dvacet let. Teď se situace úplně změnila,“ říká rektorka Univerzity Karlovy Milena Králíčková, podle které univerzitám chybí větší interakce se soukromým sektorem, a proto aktivity Microsoftu vítá. „Všichni máme ambici rozšířit a propojit vzdělání v digitálních dovednostech od školy až po důchod. A to tak, aby bylo praktické, škálovatelné, připravilo firmám kvalitní pracovníky a lidem umožnilo kariérní růst i dlouhodobou perspektivu na trhu práce. IT znalosti už nemohou být pouze doménou IT profesionálů. Znalost technologií už musí patřit do základní znalostní výbavy jako abeceda a násobilka,“ doplňuje Martin Hruška, ředitel pro partnerský ekosystém ve společnosti Microsoft.

Google.org podpořil Čechy, kteří pomáhají lidem vyznat se v digitálním světě. Dá jim přes 7 milionů

Světový technologický gigant tak ocenil projekt Česko.Digital. Celkem do Česka pošle 81 milionů korun, aby podpořil přístup do digitálního prostředí.

Iva BrejlováIva Brejlová

cesko-digital1

Foto: Natalia Bubochkina

Radka Horáková, Eva Pavlíková a Jakub Nešetřil, spoluzakladatelé Česko.Digital

0Zobrazit komentáře

Jejich cíl je vznešený: budoucnost, ve které technologie slouží lidem, bez ohledu na čas, místo nebo sociální podmínky. Česko.Digital na něm pracuje už tři roky a za tu dobu sesbíralo tisíce odborníků nejen v IT oblastech, kteří na vizi často po večerech pracují. A vytvořili projekty, které už zasáhly přes čtyři miliony lidí. Práce tuzemské iniciativy se natolik zalíbila filantropické odnoži Googlu, že se rozhodla ji pro příští dva roky podpořit částkou 300 tisíc dolarů, tedy přibližně 7,3 milionu korun.

Česko.Digital je investuje do rozvoje komunity a cílených aktivit, které pomůžou zasypat digitální propast – tedy snížit dopady digitálních nerovností, které v tuzemsku ovlivňují životy lidí. Ani přes veškeré dobrovolnictví to totiž není jednoduché.

Z 10,7 milionu obyvatel Česka jsou celkem čtyři miliony takzvaně digitálně znevýhodněné. Jsou to především starší lidé, děti ze sociálně slabšího prostředí i další zranitelné skupiny obyvatel. A pokud se má Česko srovnat s okolními státy, čísla ukazují podobný směr: například ve výzkumu European Techsoup Survey z loňského roku se tuzemsko co do digitalizace veřejné správy a neziskového sektoru umístilo na 18. příčce ze sedmadvaceti států Evropské unie.

Chceme těmto skupinám ukazovat nové příklady využití digitálních nástrojů na dobře známých životních situacích, jako je návštěva lékaře, nalezení nové práce nebo komunikace s blízkými. Věříme, že tento přístup povede k rozvoji digitálního uvažování, pomůže překonat bariéry a vytvoří rovné příležitosti pro všechny,” říká Eva Pavlíková, výkonná ředitelka organizace. 

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Získané zkušenosti chce Česko.Digital nabídnout i dalším neziskovým organizacím, které se tématu věnují. Aktuální podpora pro Česko.Digital je součástí širšího závazku Googlu. Světový technologický gigant prostřednictvím Google.org, své filantropické odnože, během dvou let vyčlení celkem 3,3 milionu eur, tedy asi 81 milionů korun. Peníze mají směřovat na podporu české digitální ekonomiky a pomoct s tvorbou ekonomických příležitostí pro znevýhodněné komunity.

Česko.Digital vzniklo pod taktovkou Jakuba Nešetřila, který opustil místo viceprezidenta Oraclu, vrátil se do Česka a rozjel s Evou Pavlíkovou a Radkou Horákovou iniciativu dobrovolníků nejen v oblasti IT. Zapojilo se pět a půl tisíce odborníků, aby vytvořili lepší podmínky pro život v Česku za pomoci technologií.

strnad

Přečtěte si takéMichal Strnad prodal výrobce hodinek PrimMichal Strnad prodal výrobce hodinek Prim. Koupil jej podnikatel, který se o značku roky soudil

Za tři roky fungování iniciativa vdechla život osmnácti projektům, které podle jejích počtů zasáhly přes čtyři miliony lidí. Od kontroly obecních financí, přes pomoc s online vzděláváním, účast na aplikacích Zachraň jídlo, Nepanikař, až po několik projektů pomoci Ukrajině. 

Posledně zmiňované téma také přitáhlo významné množství nových dobrovolníků. Už v červnu se komunita mohla pochlubit tím, že se stala největším technologickým článkem v Code for All, tedy v mezinárodním společenství, ze kterého tyto iniciativy vycházejí. Počtem dobrovolníků přeskočila například Nizozemsko i Rumunsko, kde takové komunity fungovaly dříve.