Microsoft vyhrál zakázku pro americkou armádu za 480 milionů dolarů. Brýle HoloLens zamíří do reálného boje
Příběh globálních technologických lídrů typu Microsoft, Apple, Amazon a Google vypadá většinou velmi podobně. Všem těmto společnostem se totiž v začátcích podařilo vymyslet ojedinělou službu, software nebo hardware a ty následně dostat k milionům soukromých zákazníkům po celém světě. Ať už šlo o Windows od Microsoftu, iPhone od Applu nebo revoluční nakupování od Amazonu, základem bylo v těchto případech představení na svou dobu inovativního produktu, na kterém zmíněné firmy dokázaly pohádkově zbohatnout.
Tak trochu v ústraní zájmu existují ovšem i další významné zdroje příjmů, o kterých se ale z důvodu potenciální kontroverze příliš nemluví. Řeč je o státních zakázkách, které jsou díky obrovským rozpočtům jednotlivých států pro spoustu společností doslova zlatým dolem, zároveň však mohou být určitou trhlinou v jinak bezchybné image společnosti.
Speciálně viditelný je tento stav u armádních zakázek, které se díky stále přirozenějšímu prolínání technologií do všech sfér života včetně armády stávají pro technologické společnosti lukrativním lákadlem. A to samé platí i opačně od poptávajících států, které se účast v tendrech snaží technologickým firmám co nejvíce zjednodušit a nespoléhat se tak pouze na tradiční dodavatele armádního vybavení.
100 tisíc brýlí HoloLens pro ostrý boj
Tuto změnu směru v posledních letech potvrzuje také aktuální tendr americké armády na dodání prototypů headsetů pro rozšířenou realitu, které americká armáda plánuje využít jak ve výcviku, tak v boji. Vítězem tendru se totiž stal Microsoft, který armádě v tomto případě dodá 100 tisíc kusů svých inovativních brýlí HoloLens pro rozšířenou realitu.
Hololens zvládají například mapovat místnosti, rozumět gestům, pohybům, pohledům očím i hlasu, což umožňuje jejich využití v nejrůznějších situacích, samozřejmě včetně boje. Konkurentem Microsoftu byl v tomto případě mimo jiné i další technologický hráč, startup Magic Leap, který ale se svým headsetem Magic Leap One neuspěl.
„Rozšířená realita poskytne vojenským jednotkám více relevantních informací k tomu, aby mohly učinit ta správná rozhodnutí. Tento krok navíc bezpochyby rozšíří naši dlouhodobou a úzkou spolupráci s ministerstvem obrany v této oblasti,“ uvedli k výsledku zástupci Microsoftu.
Nutno podotknout, že Microsoft už americké armádě nějakou dobu své headsety dodává, vždy se však jednalo o zařízení určená pro výcvik. Nyní je to ovšem poprvé, kdy výrobky Microsoftu zamíří do reálného boje, a to se samozřejmě ne každému líbí.
Petice zaměstnanců Microsoftu
V minulých měsících například část zaměstnanců Microsoft sepsala petici protestující proti kontraktu mezi Microsoftem a Ministerstvem vnitřní bezpečnosti na dodání jistého softwaru s umělou inteligencí. Zaměstnanci Microsoftu v ní mimo jiné vyzvali své vedení, aby se podobných tendrů neúčastnilo a nepodporovalo válku.
Na petici o několik týdnů později zareagoval šéf právního oddělení Microsoftu Brad Smith, který prohlásil, že společnost i nadále bude pokračovat s dodávkami softwaru pro americkou armádu, a zaměstnanci, kteří mají s tímto rozhodnutím etický problém, budou samozřejmě na vlastní žádost přemístěni do jiného týmu, kde s těmito záležitostmi nepřijdou do styku.
Zdá se tedy, že je rozhodnuto, a vliv technologických gigantů na trhu s armádním vybavením bude v následujících letech jen růst. Ostatně, brýle Microsoftu pro rozšířenou realitu kromě americké armády nějaký čas testuje například také izraelská armáda nebo australské letectvo. Prozatím však pouze pro výcvikové účely.
Foto: U.S Army









