Miliardář Karel Janeček prodal podíl v RSJ Investments. Důvodem je jeho kandidatura na prezidenta

Janečkův podíl v investiční skupině RSJ Investments klesal postupně. Jeho motivace stát se prezidentem převládla nad byznysem.

Filip HouskaFilip Houska

karel-janecek_1

Foto: Archiv Karla Janečka

Český miliardář Karel Janeček

0Zobrazit komentáře

Už příští rok se uskuteční další prezidentské volby a jedním z kandidátů, který o pozici hlavy státu chce bojovat, je i český miliardář Karel Janeček. A právě to je důvod, proč se vystudovaný matematik, jehož jmění magazín Forbes odhaduje na 2,8 miliardy korun (což ho řadí na 84. místo v žebříčku nejbohatších Čechů), nyní vzdává veškerého podílu v investiční skupině RSJ Investments.

Svého podílu v RSJ Investments, které se zaměřuje na investice do realitních projektů, zemědělství, strojírenství, informačních technologií nebo biotechnologií, se Janeček zbavoval postupně. Ještě loni na jaře držel v investiční skupině téměř 24 procent akcií, letos v lednu ovšem Seznam Zprávy informovaly o tom, že jeho podíl klesl na sedm procent.

Zbylých akcií se pak výstřední osobnost tuzemského byznysu, která se mimo jiné angažuje také v profesionálním hraní počítačových her či kosmetice, zbavila krátce poté, co začátkem roku ohlásila záměr kandidovat příští rok na prezidenta. „Karel Janeček k březnu tohoto roku podíl odprodal, a to právě s ohledem na své zaměření na prezidentskou kampaň,“ řekla deníku E15 mluvčí RSJ Investments Vendula Dittrichová.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mírně nadpoloviční většinu akcií skupiny nově drží její spoluzakladatel a stávající šéf Libor Winkler. „Odkoupil části podílů většiny ostatních akcionářů a stal se jedinou ovládající osobou společnosti,“ potvrdila Dittrichová a dodala, že směřování investiční skupiny se nemění.

V sesterské společnosti RSJ, zaměřené na obchodování s finančními deriváty na burzách, Janeček i nadále zůstává, byť i tam jeho podíl postupně klesá. Čtyři pětiny akcií RSJ jsou momentálně v držení Libora Winklera a dalších pěti akcionářů, mezi kterými Janeček nefiguruje.

Finanční podmínky nového uspořádání podílů skupina nezveřejnila. Celková hodnota aktiv pod její správou k loňskému březnu dosahovala podle Dittrichové přibližně jednadvacet miliard korun.

S přispěním ČTK.

Rusové oživují přízraky z minulosti. V bývalé továrně Renaultu mají opět vznikat moskviče

Vlastnit Moskvič toužil v minulém století skoro každý socialistický řidič. Nyní by se mohlo toto jméno vrátit, třeba na přídi elektromobilu.

Rusko má v plánu oživit jméno automobilky Moskvič

0Zobrazit komentáře

Renault dává sbohem Rusku, čímž se uvolňuje prostor pro návrat legendy sovětských silnic. V jedné z bývalých továren, které francouzská automobilka v zemi využívala, by totiž opět měly z výrobních pásů začít sjíždět automobily značky Moskvič, po jejichž modelech toužil nejeden řidič v někdejším socialistickém Československu. Moskvič však chce jít s dobou a nabídnout například i elektromobil.

Podobně jako pro McDonald’s se i pro Renault stal vpád ruských vojsk na Ukrajinu důvodem, proč se společnost rozhodla ukončit v Rusku svou činnost. Francouzský výrobce zavřel v zemi své pobočky a zbavil se svého bezmála sedmdesátiprocentního podílu v automobilce Avtovaz, kterou odkoupil státní výzkumný institut NAMI ovládaný Moskvou.

Moskva měla podle britského deníku The Guardian převzít aktiva společnosti za symbolický jeden rubl – díky tomu se stal kompletně celý podnik státním majetkem. Zbytek podílu v automobilce totiž drží státní podnik Rostec, který působí v sektoru obranného průmyslu. Renault si však ponechal zadní vrátka, jelikož součástí dohody je možnost do šesti let odkoupit podíl v automobilce zpět.

Součástí dohody je i přenechání licence na výrobu vozů Lada, které Avtovaz vyrábí za využití některých komponentů dodávaných Renaultem. Jak rozvázání dosavadních partnerství ovlivní výrobu, která po pětačtyřiceti letech měla zahrnovat i nástupce ikonického modelu Lada Niva, je otázkou. Ruská strana se však nechala slyšet, že chce udržet kompletně celou výrobu.

Město Toljatti je klasickým průmyslovým městem plné zašlé šedi a betonu

Exit Renaultu z Ruska znamená i opuštění továrny ve městě Toljatti, ve které automobilka před lety vystřídala zkrachovalý Moskvič. Na místě, ze kterého v minulém století sjížděly vozy pro celý komunistický blok, začali Francouzi produkovat vozy jako Duster či Kaptur.

Vlastnická práva na tuto továrnu byla převedena přímo na samosprávu Moskvy, která má podle Sergeje Sobjanina, starosty ruské metropole, s automobilkou velké plány. Podle vyjádření na jeho osobním blogu chce město opět oživit jméno Moskvič, pod kterým by měly být na trh dodávány modely vybavené klasickými spalovacími jednotkami a časem i elektromobily.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Je otázkou, zda se Moskva pustí do nákladného vývoje zcela nových modelů postavených od základu, nebo bude stavět na dědictví Renaultu. Nicméně již bylo oznámeno možné partnerství mezi oživenou značkou a ruským producentem nákladních vozů a tanků Kamaz.

Kromě Renaultu se svou činnost v Rusku rozhodly ukončit (či na vymezený čas pozastavit) i další automobilky. Například Volkswagen, Audi, Suzuki, Toyota, Škoda Auto nebo Volvo. Znamená to tedy, že na ruském automobilovém trhu začíná vznikat prostor, který musí Rusové zaplnit. Právě oživování přízraků z dob minulých má být řešením.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.