Hlavní vývojářský tým má v Brně, v poslední době ale kyberbezpečnostní Safetica rozběhla přesun oficiálního sídla do kalifornského San José. Tam také dlouhodobě žije Mirek Kren, jenž přibližně před rokem usedl na židli ředitele firmy. Pod jeho vedením loni dokázala růst o čtvrtinu a její příjmy překonaly 400 milionů korun. Aby ještě rychleji oslovila další zákazníky, Safetica uzavřela další investiční kolo. Přinášíme souhrn nejdůležitějších informací.
Zainvestovaný startup: Safetica
Kdo investuje: Známý miliardář Ondřej Tomek jakožto soukromá osoba, zakladatel Jakub Mahdal a menší investoři Ondrej Smolar a Michael Rostock-Poplar
Kolik: Čtyři miliony dolarů, v přepočtu 96 milionů korun
Kolik již startup získal: V rámci šesti předešlých kol šlo dohromady o přibližně 200 milionů korun. Ondřej Tomek je většinovým vlastníkem, se zakladatelem Jakubem Mahdalem společně prý drží „pohodlnou většinu“ firmy.
Co Safetica dělá: Zjednodušeně řečeno s pomocí umělé inteligence chrání citlivá firemní data před krádeží a zneužitím. Podle ředitele firmy Mirka Krena tradiční konkurenční nástroje často v ochraně selhávají, protože nerozumí kontextu operací s jednotlivými daty, zatímco Safetica má umět zohledňovat to, kdo, co, kdy, kde a jak s nimi pracuje, aby identifikovala skutečná rizika.
„Technologie kombinuje bohatou směs kontextových signálů, jako jsou metadata, aplikace a chování uživatelů, aby přesně klasifikovala citlivá data, identifikovala rizikové chování a následně přizpůsobila obranná opatření pro zavedení proaktivní ochrany přesně tam, kde je potřeba,“ doplňuje Kren s tím, že letošní rok bude i nadále ovlivněn rychlým rozvojem umělé inteligence, automatizace a s tím spojených bezpečnostních výzev.
Sídlo startupu: Safetica přesouvá sídlo a část vedení společnosti z Česka do kalifornského San José. Spojené státy jsou největším trhem v oblasti kyberbezpečnosti a ochrany dat. V Česku stále zůstává vývoj produktu firmy – podle cílového stavu pro letošní rok chce mít 15 až 20 zaměstnanců za oceánem, 90 v Brně a dalších 15 v Praze.
Jak je startup velký: Podle vyjádření aktuálně Safetica chrání na 600 tisíc zařízení. Za uplynulý rok svůj růst zrychlila o 25 procent, přičemž příjmy od koncových uživatelů přesáhly hodnotu 400 milionů korun.
Na co plánuje využít investici: „Investice nám umožní výrazně urychlit vývoj umělé inteligence v produktu, globální zákaznickou podporu a posílit náš severoamerický tým. Chceme využít náš tradičně silný technologický tým v Česku a zkombinovat jej s obchodní a marketingovou zkušeností z USA,“ říká Mirek Kren.
První parodie na filmy točil v dětství na tátův mobil. Později obor vystudoval a kromě tvorby videí pro klienty ve volném čase vytvářel i virály, mimo jiné je sdílel i tehdy ještě kandidát na prezidenta Petr Pavel. Po čase ale Michal Orsava narazil na kreativní limity a chtěl svoji tvorbu posunout na novou úroveň – tam, kde by hlavní postavy ve videích hráli přímo jejich diváci. Právě na tom teď společně s Karlem Juřičkou staví nový startup Webout, který miliony korun podpořili také investoři, s cílem rozšířit se po celém světě.
Svou vášeň Orsava našel, když mu bylo dvanáct a jeho táta si pořídil mobil s kamerou. Díky němu mohl u babičky na zahradě společně se sestřenicemi a bratranci natáčet parodie na známé snímky, za zmínku stojí kousky jako Anakonda 11: Vesnická policie (odkaz na Kobru 11: Dálniční policii), která lidi stíhala za rychlou jízdu, nebo také Hvězdná branka (z originálu Hvězdná brána).
„Úplně mě to pohltilo,“ popisuje Orsava, který se rozhodl následovat svou vášeň i nadále a vystudoval multimediální fakultu na zlínské Univerzitě Tomáše Bati. „Tam jsem potkal třicet stejných bláznů, jako jsem byl já. Potvrdil jsem si, že je to můj obor,“ směje se, když vypráví svůj příběh pro CzechCrunch.
Po dokončení studia si dnes čtyřiatřicetiletý kreativec založil vlastní produkční firmu pod názvem Filmagix jako spojení slov film a magic, tedy magie. Pro klienty tvoří zejména reklamní kampaně a pracovala například pro značky Hyundai, Starbucks, Datart, Škoda či Czech Tourism. Podle poslední oficiální závěrky za rok 2023 firma dosáhla obratu 6,5 milionu korun se ziskem ve výši 180 tisíc.
Kromě toho se ale Orsava kreativě věnoval i ve volném čase. Začal dělat vtipná videa, kterými navázal na své studentské projekty, kdy například vytvořil snímek, jak popíjí pivo s Morganem Freemanem. Koncept ale obrátil a místo toho začal známé postavy zasazovat do českého kontextu. Jedno z prvních takových videí ukazuje Toma Hankse jako Roberta Langdona z filmu Šifra mistra Leonarda, který přijel až na Moravu, aby se přesvědčil, že Brno je město plné vzrušení.
Video se na YouTube stalo virální a nasbíralo milion zhlédnutí, další milion pak na Facebooku. Pokračoval tak v tvorbě dalších. Jako autorka se k Orsavovi navíc připojila jeho dlouholetá kamarádka a kreativní parťák Michaela Lovecká (která je aktuálně i ředitelkou zmiňované společnosti Filmagix).
Společně tak stojí i za ještě známějšími kousky jako Harry Potter a Kámen mudrců, kdy jde mladý kouzelník studovat do Prahavic a školu vede ředitel Bumbál ztvárněný bývalým prezidentem Milošem Zemanem. Ve videu, které má na YouTube a sociálních sítích dohromady přes deset milionů zhlédnutí, „vystupuje“ i Andrej Babiš či Karel Gott.
„Díky těmto kouskům jsme získávali pozornost, což nám pomáhalo a otevíralo dveře i v byznysu. Do Filmagixu se nám ozývali potenciální klienti,“ pochvaluje si Orsava a zdůrazňuje, že tato videa vznikala již před osmi lety, tedy výrazně před nástupem nástrojů využívajících umělou inteligenci pro jednoduchou úpravu obrazu. „Tehdy jsme byli unikátní, protože jsme filmové postavy jako Robert Langdon, Kevin McCallister či Harry Potter vyřezávali ručně frame by frame,což se nikomu jinému absolutně nechtělo dělat,“ říká.
Postupně ale narazili na určité kreativní limity. „Přišlo nám, že se začínáme opakovat, narazili jsme na strop. Udělali jsme si srandu i z nejvyšších politiků. Jako možná překvapivý úspěch také beru, že nás nikdo nezažaloval,“ směje se Orsava, který tak hledal další možnosti, jak tvorbu inovovat – nejen pro zábavu, ale i v rámci práce pro klienty.
Shodou náhod se přes známého seznámil s Karlem Juřičkou, vývojářem s pracovními zkušenostmi z vývoje internetové televize Kuki a později s podobnými projekty už pod hlavičkou Seznam.cz, respektive portálu Stream.cz. „Dali jsme se do řeči a zjistili, že máme hodně společného,“ popisuje Orsava. Sám měl „v šuplíku“ různé nápady, jakými by se dala videa z diváckého pohledu zatraktivnit, od vývojářů ale pořád slýchal, že to vůbec nejde.
„Karel byl první, co řekl, že to půjde. A do týdne bylo hotovo,“ říká Orsava a zmiňuje funkcionalitu, díky které uživatel kliknutím na video může změnit scénu ze dne na noc a opačně, nebo se třeba podívat, jak vypadá domácnost se střešními okny a jak bez nich. Orsava tuto možnost začal využívat ve Filmagixu v práci pro klienty. Společně s Juřičkou postupně realizovali další a další nápady.
Nejtěžším z nich pak byla personalizace videa, respektive přizpůsobení na míru danému uživateli. Ne, že by podobná řešení do té doby neexistovala, Orsava s Juřičkou ale věřili, že se video takovým způsobem může tvořit v reálném čase poté, co jej daný člověk otevře – a není tak předem vyrendrované, což jinak zvyšuje nároky na kapacitu softwaru i úložišť.
Poslední mise
„I když Karel nejdřív říkal, že to nepůjde, byl jsem neústupný a přesvědčil jsem jej,“ popisuje Orsava. Vývoj takové funkcionality nakonec zabral dva roky, během nichž na ní oba pracovali doslova každý víkend, zatímco přes týden se věnovali své klasické práci na plný úvazek. „Během této doby se z nás stali nejlepší kamarádi,“ usmívá se. Oba si zároveň uvědomili, že toto řešení má potenciál pro využití i v rámci samostatné firmy.
První testy dělali s kamarády a známými, po dokončení vývoje si ale chtěli ověřit, zda s personalizací dokážou oslovit masy. Koncem roku 2022 tak vytvořili nové virální video Poslední mise, v němž se hledá nový nástupce Jamese Bonda, což bylo kontextově zasazené do doby, kdy se hledala i náhrada za herce Daniela Craiga. Uživatel vyplní své jméno a fotku – a ve videu se právě ona či on stane tím pravým nástupcem.
„Byl to tahák. Publikovali jsme to před Vánoci, během svátků si to vyzkoušelo přes tři miliony lidí,“ pochvaluje si Orsava a jako jeden příklad za všechny zmiňuje tehdy ještě kandidáta na prezidenta Petra Pavla, který video sdílel na svých sociálních sítích během probíhající předvolební kampaně.
Díky tomu všemu si tvůrci ověřili, že uživatelé mají o takový typ videí zájem a založili startup Webout, kde klientům nabízí tvorbu kampaní s výraznou mírou personalizace. Prvním zákazníkem byl Zoot, jemuž dokázali zvýšit míru proklikovosti kampaně o čtyřnásobek. A následovali další.
Z nejvýraznějších kampaní šlo o video ke 130. výročí klubu AC Sparta Praha, Televize Prima jejich služby využila na videa pro novou sérii seriálu Zoo a například Ewa Farna připravila první personalizovaný a interaktivní videoklip k oslavě svých třicátých narozenin. Fanoušci se stali součástí klipu, vkládali své fotky, vybírali scény a sdíleli výsledek na sociálních sítích, nejlepší klip se stal oficiálním hudebním videem.
V týmu Weboutu aktuálně pracuje deset lidí, Orsava zasedl do role kreativního ředitele a vedoucího produktu, zatímco pozici CEO má na vizitce Karel Juřička jakožto hlavní technologický tvůrce firmy. Ta podle oficiální závěrky za rok 2023 utržila 2,8 milionu korun, ovšem další potenciál vnímá jako výrazný.
Zatím totiž Webout funguje jako agentura, tedy na zakázku podle přání klientů. V plánu ale má vyvinout vlastní produkt na bázi SaaS (software jako služba). Má jít o platformu, kde si personalizovaná videa budou moci vytvářet i sami uživatelé. „Takový model je již na rozdíl od agentury škálovatelný do celého světa,“ nastiňuje Orsava.
Aby tyto plány dokázal Webout naplnit, rozhodl se také pro podporu od investorů. V takzvaném pre-seed kole získal 8,5 milionu korun, čtvrtinu z toho od venture kapitálového fondu Depo Ventures a zbytek pak od trojice andělských investorů Miroslava Michalka ze startupu Zaslat.cz, Vladana Hejnice ze společnosti HFC&I a Radka Alenky z vývojářského studia Qest.
S investory v zádech je teď na celém týmu Weboutu, aby správně odvedl svou práci. „Máme nakreslenou roadmapu, která nás do konce letošního roku dostane k demo verzi. Pokud bude fungovat správně, příští rok budeme moct rychle šlápnout do expanze,“ predikuje Juřička. Velký boom technologií kolem tvorby videí umělou inteligencí přitom jako fanoušek sci-fi nevnímá dystopicky, nýbrž utopicky. „Všechno se hýbe hrozně rychle, díváme se na různé možnosti integrace do našeho produktu. AI není nepřítel, ale spojenec,“ uzavírá Orsava.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.