Milion a půl přečtených příběhů, přes dva miliony v tržbách. Pohádkové Readmio si v Česku byznys ověřilo, tak jde do Británie

Iva BrejlováIva Brejlová

readmio spoluzakladatelé

Foto: Readmio

Zakladatelé Readmia: Martin Bruncko, Radoslav Rajčan, Ilya Novodvorskiy a Jozef Šimko

0Zobrazit komentáře

Pravidelně každý den usedají čtyři tisíce Čechů a Slováků se svými dětmi, aby jim četli pohádku. Tedy – tyto čtyři tisíce k tomu mají v ruce mobil. Ne proto, aby po očku sledovali novinky ve světě. Čtou pohádky v aplikaci Readmio. Projekt, se kterým přišel stejnojmenný startup před rokem a půl, si za tu dobu vyzkoušelo skoro 200 tisíc lidí, kteří už stihli přečíst téměř 1,5 milionu příběhů pro děti.

„To je dost. Máme z toho radost. Představujeme si, kolik dětí jsme pozitivně ovlivnili,“ komentuje Jozef Šimko, jeden ze spoluzakladatelů Readmia. Aktivně aplikaci používá 35 tisíc lidí měsíčně. A prémiovou, placenou verzi celkem 4 200 lidí. To firmě za první rok, kdy je tato verze dostupná, už vygenerovalo tržby ve výši necelých 90 tisíc eur, tedy skoro 2,2 milionu korun.

Faktem nicméně je, že tržby ještě zdaleka nepokrývají náklady. A pokud vše půjde podle představ, změna tohoto stavu by mohla nastat na přelomu aktuálního a příštího roku. Přesto současná čísla zakladatelé startupu vidí jako úspěšná.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Je to za Česko a Slovensko, což považujeme za dobrý výsledek. Ověřili jsme si, že to celé dává smysl. Lidi jsou za obsah a funkce ochotní platit. Ale bylo nám od začátku jasné, že jen na česko-slovenském trhu se neuživíme. Takže teď pořádně zabereme na anglicky hovořících trzích,“ plánuje Šimko.

Tím myslí především odstartování kampaní, aby se další rodiče o aplikaci dozvěděli. Obsah pro ně již mají připravený. Expanzi do zahraničí mělo Readmio v plánu už pro minulý rok, ale nakonec se tvůrci rozhodli věnovat delší čas jeho vylepšování. „Chtěli jsme aplikaci v zahraničí opravdu vykopnout a zbytečně nepálit finanční prostředky. Aby byl hned první zážitek uživatele skvělý a nadchl ho. A to nám chvilku trvalo,“ shrnuje Šimko.

Prošlapat širší pěšinku

Nadchnout má poměrně tenká pěšinka, kterou si Readmio našlo a na které hodlá postupně přestat balancovat tím, že ji prostě rozšíří. Využívá totiž technologie pro děti – ale jen tolik, aby na sebe samotné přístroje nestrhávaly pozornost a příliš do interakce mezi dospělým a dítětem nezasahovaly.

Readmio je aplikace, která nabízí v mobilu pohádky ke čtení. U toho ale uživatele pečlivě poslouchá, a jakmile slyší to správné slovní spojení, doprovodí ho zvukem, který má podtrhovat pohádkovou atmosféru. Když si zrovna mají tři prasátka postavit své domečky, zachrochtají. Jakmile rodič přečte slova o tom, že císař vynesl před dav své nové šaty, onen dav začne jásat.

readmio-app

Foto: Readmio

Pohádka v aplikaci Readmio

Uživatelkami jsou nepřekvapivě především matky a v aplikaci stráví průměrně přes osm minut. Na začátku mají na výběr několik desítek pohádek, ty zdarma podle Šimka stále přibývají a nadále také mají. Pokud uživatelé chtějí víc, můžou si zřídit předplatné.

To pro Readmio znamená zmíněné tržby ve výši 90 tisíc eur, z nichž 55 procent pochází z Česka a naprostá většina zbytku ze Slovenska. „Ostatní země tvoří zatím nepodstatná čísla,“ dodává Šimko. Současná expanze do Británie a potom i dál má s podíly ovšem významně zahýbat. Zatím v Readmiu vylepšovali obsah v angličtině a připravovali marketing.

Ten zatím startup v tuzemsku testuje: zkusil si spolupráci s dětským časopisem Puntík i s Woltem, pro který připravil příběhy na míru. Pracuje také na několika příbězích, které mají děti vzdělávat například v recyklaci i přírodních vědách. Ještě na začátku roku mají přibýt nové, včetně těch zaměřených na takzvaný wellbeing.

Readmio intro box

Foto: Readmio

Offline aktivity projektu Readmio

Readmio se také pouští ještě o něco víc do offline světa. Tým vydal tištěnou knížku pohádek, které fungují s aplikací. Pokud si člověk telefonem načte QR kód z konkrétní stránky dané pohádky, přístroj už může odložit úplně a číst jen z knížky. Zvuky ho hned po vyřčení těch správných slov mobil doprovodí opět sám.

Knížka je zatím nicméně dostupná pouze na slovenském trhu. „Jsme zvědaví na efekt. Přemýšlíme o tom, že bychom dělali víc takových aktivit. A pro děti z toho vyplývá ještě méně času u obrazovky,“ doplňuje Šimko.

Podobně s QR kódy budou fungovat dětské kartičky, které už si Readmio nechalo vytisknout a jejichž funkčnost teď zkouší. Když si děti podle nich vyberou pohádku, stačí přiložit telefon ke kartičce a NFC čip, případně QR kód poté automaticky otevře daný příběh. U některých projektů pak odkazuje na úplně offline aktivity.

Zprofesionalizovali jsme se

„Byl to úspěšný, ale hektický rok. Hodně jsme se toho naučili. Aplikaci jsme vylepšili a několikrát jsme si vyměnili role a uvnitř se zprofesionalizovali,“ říká teď Šimko. Právě on převzal po Ilyovi Novodvorském pozici CEO, naopak Novodvorskiy cestuje po světě a domlouvá nová partnerství.

V Readmiu aktuálně pracuje desítka lidí na plný pracovní úvazek a další desítka externistů. Spoluzakladatelé jsou rovnou čtyři: kromě dvojice Šimko a Novodvorskiy to jsou Martin Bruncko a Radoslav Rajčan. Na konci roku 2020 do projektu poslal 13 milionů korun slovenský venture kapitálový fond ZAKA. V loňském dubnu pak slavil sto tisíc uživatelů a zvítězil v českém finále celosvětové soutěže Creative Business Cup 2021.

Český startup Deepnote chce být jako Google Dokumenty pro datové vědce. Hvězdní investoři mu posílají 440 milionů

Peter BrejčákPeter Brejčák

jakub-jurovych-deepnote-boxed-min

Foto: Deepnote

Jakub Jurových, zakladatel startupu Deepnote

0Zobrazit komentáře

Google Dokumenty přinesly malou revoluci v tom, jak většina z nás pracuje. A výrazně to, co děláme, zefektivnily. Česko-americký startupu Deepnote, za nímž stojí spoluzakladatelé Jakub Jurových, Jan Matas a Filip Stollar, se rozhodl to samé přenést i do světa datové vědy. Nyní na své cestě získal výraznou podporu – dvacet milionů dolarů, bezmála 440 milionů korun, do projektu vkládá skupina investorů vedených hvězdnými fondy Index Ventures a Accel s přispěním slavného akcelerátoru Y Combinator i tuzemských Credo Ventures.

Zpráva o takzvané Series A investici ze startupu přichází téměř dva roky poté, co oznámil uzavření prvního kola ve výši 3,8 milionu dolarů, v němž všichni jmenovaní investoři participovali také a nyní své investice zdvojnásobili. Britský Index Ventures historicky podpořil startupy jako Robinhood nebo české Resistant.AI, kalifornský fond Accel investoval například do Dropboxu, Slacku, Spotify či UiPath. Svou současnou valuaci Deepnote, který jsme zařadili do výběru 25 startupů, jenž se vyplatí sledovat, nekomentuje.

„Poslední dva roky se rostoucí tým Deepnote soustředil na vývoj nejlepšího kolaborativního notebooku na trhu. Série A spolu se silnou komunitou kolem Deepnote potvrzuje, že se toto úsilí vyplácí. Deepnote má dobrou pozici k tomu, aby změnil pracovní postupy datových analytiků a vědců, a my jsme rádi, že můžeme tento tým nadále podporovat,“ říká pro CzechCrunch Andrej Kiska, partner ve fondu Credo Ventures.

Deepnote si klade cíl vytvořit nejlepší platformu pro datovou vědu, která zahrnuje všechny aspekty pracovního postupu vědců. Jejím základem je notebook, v němž mohou uživatelé připojovat svá data, zkoumat a analyzovat je, vidět změny v reálném čase a spolupracovat při tom s kolegy či dalšími partnery.

deepnote-team

Foto: Deepnote

Tým startupu Deepnote

„Deepnote je již nyní standardem pro novou generaci datových vědců. Pokud se například chystáte na kurz datové vědy na Cambridge, Harvardu, MIT a podobně, bude se vyučovat právě v Deepnote,“ komentuje pro CzechCrunch Jakub Jurových.

„Zatímco univerzální význam dat stále roste, nástroje pro jejich zpracování zůstávají zaseknuté ve starém režimu. To, co Figma a Notion udělaly pro design a text, dělá Deepnote pro data,“ říká Bryan Offutt, ředitel Index Ventures.

Za posledních sedm let podle Deepnotu došlo ke stonásobnému nárůstu ve využívání notebooků pro datové vědce, což obecně odpovídá masivnímu růstu celého trhu. Konkurenční řešení však podle zakladatelů startupu nejsou vhodná pro méně technicky zdatné uživatele, což pak brání dalším členům týmu, aby svými znalostmi přispívali do datových projektů. Deepnote tyto rozdíly mezi datově znalými a ostatními vědci překlenuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Získali jsme počáteční kapitál na vytvoření nástroje, který umožní analytikům a datovým vědcům dělat jejich nejlepší práci. Vybudovali jsme produkt se silnou trakcí a komunitou a nyní nastal čas na škálování. Naší ambicí je spojit datové týmy, aby společně zkoumaly, analyzovaly a prezentovaly data a Series A nám pomůže to realizovat. Budujeme nový druh výpočetního média a k tomu potřebujeme na palubě nejlepší inženýry, nejlepší produktové manažery, nejlepší designéry a nejlepší marketéry,“ komentuje pro CzechCrunch Jakub Jurových.

Nejdůležitějším trhem startupu jsou Spojené státy, Evropa a Indie. Oficiálně Deepnote sídlí v San Francisku, kanceláře ale provozuje i v Praze. Tým startupu aktuálně čítá dvacet sedm lidí a je rozprostřen po Spojených státech, Kanadě, Velké Británii a Česku. V návaznosti na současnou investici a velké plány rozvoje chce počet lidí zdvojnásobit, a to v inženýrském, produktovém i designovém týmu, stejně tak v oblastech marketingu, komunity a obchodě.

Jak se startupu daří z byznysového hlediska, výši tržeb či ziskovost nekomentuje. „Čísla veřejně nesdělujeme, ale jsme si jisti naším produktem a týmem. Za několik let bude v naší kategorii pouze jeden vedoucí notebook pro datovou vědu a my jsme na dobré cestě stát se vítězem trhu,“ věří Jurových.

deepnote-team-2-min

Tým startupu Deepnote

Teprve osmadvacetiletý startupista a původem Slovák má za sebou už relativně bohatou kariéru. Vystudoval Masarykovu univerzitu a drží magisterský titul z britské univerzity Cambridge. Působil jako spoluzakladatel Hack Cambridge a při studiu spoluzakládal také startup Unite s cílem pomáhat hudebním studím s online marketingem.

Z hudební branže se následně přesunul do filmového světa, firma se přejmenovala na Operam s hlavním trhem v Hollywoodu, kde pro filmová studia sbírá dostupná data o zákaznících a cílí na ně reklamu. Samotný Jurových se i díky tomu ve velkém věnoval strojovému učení a umělé inteligenci, což se rozhodl využít v dalším perspektivním byznysu – startupu Deepnote.

Jurových s dalšími spoluzakladateli Janem Matasem a Filipem Stollarem naráželi na problémy související s kolaborací v reálném čase i s managementem infrastruktury pro datovou vědu. Zjistili, že ani zdaleka se s podobnými výzvami nepotýkají sami a rozhodli se tak vyvinout nástroj, který nabídne řešení. Svůj nápad si ověřili v jednom z globálně nejprestižnějších akcelerátorů Y Combinator, který do Deepnote také investoval, a následně začátkem roku 2020 startup získal první podporu širší skupiny investorů.

pruvodce_headline

Přečtěte si takéCzechCrunch představuje nový speciál Průvodce začínajícího investoraJe libo akcii, bitcoin nebo kus bytu? CzechCrunch spouští průvodce nejen pro začínající investory

bytovy-dum-od-studia-qarta-ve-vrsovicich-1

Přečtěte si takéPo karlínském Fragmentu navrhla Qarta bytový dům do VršovicPo karlínském Fragmentu míří studio Qarta do Vršovic. Vznikne tu bydlení na pomezí bytu a rodinného domu

„Myšlenka notebooků není nová, poprvé se objevila už v 50. letech 20. století během první vlny výzkumu umělé inteligence. Notebooky byly ideálním nástrojem pro průzkumné programování. Postupem času se používaly k různým účelům, ale teprve počátkem roku 2010 datoví vědci myšlenku průzkumného programování znovu objevili. První implementací notebooků byl Jupyter, open-source řešení, ale jak se notebooky stále rozšiřovaly a přijímala je vlna analytiků a datových vědců, bylo jasné, že moderní datové týmy potřebují produkt pro spolupráci, který poskytne všem místo u stolu. Proto vznikl Deepnote,“ vysvětluje Jurových.

„Většina lidí si neuvědomuje, co se s notebooky pro datovou vědu bude dít. Na tomto trhu budeme svědky stejné proměny, jakou jsme před několika lety viděli například v oboru designu a nástroje Figma. Deepnote je produkt, díky kterému se to stane, čemu věří šéf Figmy, který do nás investoval také,“ dodává Jurových.