Milion básní ze 120 zemí světa. Český Poetizer má už 100 tisíc uživatelů a dokazuje, že veršování neumírá
Tradiční sociální sítě, jako je Facebook či Twitter, již nejsou tak žádaným zbožím. Stále více mileniálů totiž začíná vyhledávat mnohem méně konvenční způsoby, jak komunikovat se svým virtuálním okolím. Svědčí o tom například úspěch sítě TikTok, která je velice populární i v Česku. Zcela novou a velmi netradiční kapitolu ze světa sociálních sítí píše také český Poetizer. Síť, ve které se komunikuje ve verších, má již 100 tisíc uživatelů ze 120 zemí světa a jeden milion básní.
„Byl pozdní večer – první máj – večerní máj – byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj. O lásce šeptal tichý mech; květoucí strom lhal lásky žel, svou lásku slavík růži pěl, růžinu jevil vonný vzdech.“ Asi každý zná verše, ve kterých Karel Hynek Mácha navždy uchoval příběh o Vilému, Hynkovi a Jarmile.
Jak by ale tyto verše zněly, kdyby báseň vyšla o 184 let později? Na místo hrdličky by možná ku lásce zval Twitter a lásky žel by lhaly spíše příspěvky na Instagramu. Dost možná by celá lyrickoepická skladba ani nebyla zaznamenána na list papíru, ale stala by se součástí některého ze slam poetry výstupů či součástí české platformy Poetizer Lukáše a Johany Sedláčkových, kteří jejím prostřednictvím dokazují, že poezie rozhodně není mrtvý žánr.
O smrti veršů ještě v roce 2015 psal například The Washington Post. Ovšem o rok později se ukázalo, že tyto předpovědi byly mylné. Poezie začala být velice vyhledávanou komoditou, a to i u mladých generací. Básnické sbírky se opět začaly prodávat ve velkém, jen ve Velké Británii to bylo například přes milion výtisků, a trh začal rychle růst například i ve Spojených státech, kde se poezii momentálně věnuje přibližně 40 milionů osob.
Důvod? Za vzkříšením poezie zřejmě stojí sociální sítě. Ty vytvořily zcela nový prostor pro publikaci drobných kompozic, které se někdy staly i virální, čímž oslovovaly stále větší počty osob. Moderní básníky, známé jako instabásníky, lze najít především na Instagramu, ale také Facebooku i Twitteru. A chybět v našem výčtu samozřejmě nesmí ani český Poetizer, který se na osoby s básnickým střevem vyloženě soustředí.