Milion básní ze 120 zemí světa. Český Poetizer má už 100 tisíc uživatelů a dokazuje, že veršování neumírá

lukas-sedlacek-boxed

Foto: ELAI

Lukáš Sedláček, spoluzakladatel sociální sítě Poetizer

0Zobrazit komentáře

Tradiční sociální sítě, jako je Facebook či Twitter, již nejsou tak žádaným zbožím. Stále více mileniálů totiž začíná vyhledávat mnohem méně konvenční způsoby, jak komunikovat se svým virtuálním okolím. Svědčí o tom například úspěch sítě TikTok, která je velice populární i v Česku. Zcela novou a velmi netradiční kapitolu ze světa sociálních sítí píše také český Poetizer. Síť, ve které se komunikuje ve verších, má již 100 tisíc uživatelů ze 120 zemí světa a jeden milion básní.

„Byl pozdní večer – první máj – večerní máj – byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj. O lásce šeptal tichý mech; květoucí strom lhal lásky žel, svou lásku slavík růži pěl, růžinu jevil vonný vzdech.“ Asi každý zná verše, ve kterých Karel Hynek Mácha navždy uchoval příběh o Vilému, Hynkovi a Jarmile.  

Jak by ale tyto verše zněly, kdyby báseň vyšla o 184 let později? Na místo hrdličky by možná ku lásce zval Twitter a lásky žel by lhaly spíše příspěvky na Instagramu. Dost možná by celá lyrickoepická skladba ani nebyla zaznamenána na list papíru, ale stala by se součástí některého ze slam poetry výstupů či součástí české platformy Poetizer Lukáše a Johany Sedláčkových, kteří jejím prostřednictvím dokazují, že poezie rozhodně není mrtvý žánr.

lukas-sedlacek1

Foto: ELAI

Lukáš Sedláček

O smrti veršů ještě v roce 2015 psal například The Washington Post. Ovšem o rok později se ukázalo, že tyto předpovědi byly mylné. Poezie začala být velice vyhledávanou komoditou, a to i u mladých generací. Básnické sbírky se opět začaly prodávat ve velkém, jen ve Velké Británii to bylo například přes milion výtisků, a trh začal rychle růst například i ve Spojených státech, kde se poezii momentálně věnuje přibližně 40 milionů osob.

Důvod? Za vzkříšením poezie zřejmě stojí sociální sítě. Ty vytvořily zcela nový prostor pro publikaci drobných kompozic, které se někdy staly i virální, čímž oslovovaly stále větší počty osob. Moderní básníky, známé jako instabásníky, lze najít především na Instagramu, ale také Facebooku i Twitteru. A chybět v našem výčtu samozřejmě nesmí ani český Poetizer, který se na osoby s básnickým střevem vyloženě soustředí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Básně si píšu od deseti let a moje láska k nim vedla k nápadu vytvořit Poetizer. Jsem nesmírně rád, že se tahle moje vášeň propojila s tak velkým zájmem o poezii a že se naše sociální síť těší takové oblibě,“ říká Lukáš Sedláček.

Za rok a půl se komunita uživatelů Poetizeru rozrostla na 100 tisíc členů, přičemž v dubnu minulého roku bylo uživatelů přibližně jen zhruba 40 tisíc. Vůbec největší nárůst od spuštění přišel za poslední měsíc, ve kterém přibylo 10 tisíc nových uživatelů.

Z původně fanouškovského projektu, na kterém dodnes nenajdeme žádné reklamy, se tak stává stále silnější platforma, jež se pomalu ale jistě chystá spustit svůj monetizační model. Jak bude vypadat, však Lukáš Sedláček prozatím nechce prozradit. Vše by mělo být spuštěno po dalším investičním kole, které bude probíhat během tohoto roku.

poetizer

Česká sociální síť Poetizer

Komunitu uživatelů Poetizeru ve velkém tvoří nejen čeští, ale i zahraniční básníci. Vůbec nejvíce uživatelů platformy, hned 38 % pochází z USA, kam Poetizer ve velkém nastoupil v roce 2018. Dalších 12 % je z Indie, 9 % z České republiky, 8 % z Velké Británie a 4 % z Kanady. Celkově jsou ale na Poetizeru k dohledání básně ze 120 zemí světa a jejich počet překonává hranici jednoho milionu.

jaroslav-beck-boxed1

Přečtěte si takéZ virtuální reality jsem nadšený, protože zásadně urychlí práci, říká Jaroslav Beck na CzechCrunch OnlajnuZ virtuální reality jsem nadšený, protože zásadně urychlí práci, říká Jaroslav Beck na CzechCrunch Onlajnu

„Na konci roku 2018 jsme platformu uvedli v USA a od té doby se nám podařilo etablovat se na americkém trhu do takové míry, že převážná většina našich uživatelů jsou nyní Američané. To je pro nás skvělá zpráva, protože USA představují největší trh v oblasti nakladatelství na světě. Naše plány na monetizaci a další růst tak mají velice dobré vyhlídky,“ vysvětluje pro CzechCrunch Lukáš Sedláček.

Básně umí léčit

Poezie má své kořeny hluboko ve starověku a byla by škoda, kdybychom na ni zcela zanevřeli. Důvodem je i její schopnost hojit rány na lidské duši. Jak poezie působí na lidskou psychiku, dokazuje například studie, během které náhodný vzorek íránských studentek pocítil příznivý vliv poezie na snižování příznaků deprese, úzkosti a stresu.

Schopnosti poetoterapie se ale zkoumaly již dříve v řadě jiných studií. V letech 1994 až 1995 probíhala ve Velké Británii studie, jež zkoumala, jakým způsobem vlastně poezie psychice pomáhá. Celkem 42 % respondentů tehdy uvedlo, že na ně působí pozitivně rytmus a intenzita hlasitosti u předčítané poezie. Stejnému procentu z nich také pomohla identifikace s obsahem básní a 56 % dotázaných uvedlo přínos poezie v možnosti vyventilovat své emoce během tvorby vlastních básní.

johana-sedlackova-vamberska

Johana Sedláčková Vamberská

„Je jasné, že se poezie v dnešní době stává aktuální nejen pro mladé, ale obecně pro všechny lidi. A stále víc se také ukazuje, že ti, kdo trpí úzkostmi, jsou rádi, když své stavy mohou sdílet s ostatními, což má na ně prokazatelně terapeutické účinky. Proto jsem přesvědčen, že poezie může být jedním z nástrojů, které nám v současné krizi pomohou zvýšit naši psychickou odolnost,“ dodává Sedláček.

Poezii bychom tedy z našeho života rozhodně vyhánět neměli. Některým z nás možná zhořkla kvůli tlaku učit se zpaměti řádky některých děl, mezi kterými nechyběl ani výše citovaný Máj, ovšem poezie má tisíc podob, mezi kterými si tu svou může nalézt opravdu každý.

Seznamky v karaténě přitahují. Tinder lámal rekordy a chystá se do aplikace přidat videohovory

Jiří SvobodaJiří Svoboda

tinder3

Foto: Tinder/CzechCrunch

Aplikace Tinder na iOS

0Zobrazit komentáře

Když už se lidé nemohou s novými lidmi vzhledem k aktuální situaci potkávat osobně, obracejí se ke svým telefonům a patrně více než kdy jindy věnují svůj čas online seznamkám, jako je Tinder. Rekordní čísla potvrdil jeho vlastník Match Group při vyhlašování finančních výsledků za poslední čtvrtletí a dál reaguje tím, že do světa doposud textového seznamování přidá videohovory.

Match Group vlastní kromě Tinderu i seznamky jako OkCupid, Hinge nebo Match. V dopisu pro investory uvádí, že ve věkové skupině pod třicet let zaznamenala celá skupina výrazný růst, nezávisle na lokaci nebo konkrétní platformě.

„Lidé se spojují častěji, posílají více zpráv a jejich konverzace jsou delší,“ shrnuje Match Group. Celkový počet poslaných zpráv se ve skupině pod 30 let zvýšil během dubna oproti poslednímu týdnu v únoru o 35 %. Absolutních rekordů dosáhly i počty lidí, které si uživatelé v aplikaci prohlédli.

strvtinder

Webová verze Tinderu

Čísla ukazují i to, že Match Group se podařilo částečně eliminovat problém, kdy na síti mnohem víc působí muži než ženy. Ve věkové skupině do třiceti let se totiž počet ženami prohlédnutých lidí zvýšil za stejnou dobu o 37 %.

V porovnání s prvním čtvrtletím letošního roku vzrostly celé skupině tržby o 17 % ze 465 na 545 milionů dolarů. Čistý zisk se přitom zvýšil o 30 %, ze 123 na 160 milionů dolarů. Tržní hodnota skupiny se aktuálně pohybuje nad 23 miliardami dolarů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na stranu druhou ale všechny aplikace ve skupině zaznamenaly dočasný pokles v počtu platících uživatelů. Tinder samotných zároveň zpomalil svůj růst, ale zůstává ve svém segmentu jedničkou.

Videohovory jako duch doby

Jedničkou už ovšem nechce být jen ve spojování lidí přes textové konverzace, což bylo doposud jediné médium, které povoloval. Současná krize totiž jasně ukázala, jak je v online prostředí důležitá konverzace prostřednictvím videa. Na popularitě výrazně nabral například Zoom, video řeší Facebook i Telegram, a tak chce také Tinder přijít s vlastním řešením pro videohovory.

Mělo by jít o videohovory pouze ve formátu jeden na jednoho a do aplikace by mohly zamířit ještě v tomto čtvrtletí. Pro Tinder, který byla doteď založen na asynchronní textové komunikaci, by se mohlo jednat o významnou změnu. Za předpokladu, že novou funkci lidé budou chtít používat.

zoom-call

Přečtěte si takéZoom to myslí s napravením reputace vážně. Kupuje startup, který mu pomůže s koncovým šifrováním videohovorůZoom to myslí s napravením reputace vážně. Kupuje startup, který mu pomůže s koncovým šifrováním videohovorů

„Úspěch těchto aplikací je postavený na dostatečném počtu uživatelů a říká se, že každé město musí mít tisíce aktivních uživatelů, aby služba fungovala. Toto se Tinderu podařilo nejlíp na světě, a proto si mohou dovolit spustit video,“ říká pro CzechCrunch k nové funkci Lubo Smid z vývojářského studia STRV, které pro Tinder vyvíjelo aplikaci na Apple TV a má na svědomí například i gay seznamku Surge.

Tinder není rozhodně první aplikací svého druhu, která se snaží video implementovat. Ačkoliv výsledkem možná budou lepší spojení a konverzace, video přináší i velkou výzvu v podobě složitější moderace obsahu. Zatímco nevhodné textové zprávy lze poměrně snadno detekovat a závadné účty mazat, s explicitním obrazovým materiálem je to horší.

„Aplikace jako Tinder jsou plné falešných profilů, a tak může video přinést ještě větší požadavky na verifikaci účtů a reportování nevhodného obsahu,“ doplňuje Smid. Své o tom ví už například konkurenční aplikace Badoo a Bumble, které videohovory nabízejí. Zatímco na Badoo si nejdříve musí dva propojení lidé vyměnit textovou zprávu, na Bumble může žena volat hned.

Obě aplikace se musely v minulosti potýkat s pornografií nebo jinak explicitními materiály, Tinder ale chce pro rozpoznávání obsahu používat pokročilou umělou inteligenci a je tak otázka, zda dokáže tento problém vymýtit, nebo alespoň snížit jeho množství.

Aplikace ze skupiny Match se pokusily zvýšit svůj vliv i během pandemické situace. Tinder samotný například zdarma zpřístupnil prémiovou funkci Passport, která dovoluje „cestovat“ po světě a spojovat se s lidmi i mimo svou fyzickou lokaci.