Milionové pianino. Společnost Petrof představila nástroj, který spojuje hudbu s vizuálním uměním

Výrobce klavírů a pianin Petrof se nebojí zkoušet nové věci. Nyní uvedl na trh pianino, které je i uměleckým dílem – a to hned nadvakrát.

gemini-nahled

Foto: Petrof

Zuzana Ceralová Petrofová s bratry Havlíčkovými

0Zobrazit komentáře

Rodinná společnost Petrof z Hradce Králové je ve světě známá jako přední výrobce pianin a klavírů. Její vznik sahá až do roku 1864 a coby představitelka páté generace ji v současnosti vede Zuzana Ceralová Petrofová. Ta se rozhodla přinést na hudební trh nástroj, který propojuje hudbu s vizuálním uměním a designem. Oslovila kreativní bratry Maxima a Karla Havlíčkovy a společně vytvořili pianino Petrof Gemini, které bourá zažité stereotypy o tom, že se takový nástroj musí držet konzervativních parametrů.

Karel Havlíček je o pouhých pět minut starší než jeho bratr Maxim. Jsou totiž dvojčata. A kromě podobných rysů v obličeji spolu sdílí také umělecké nadání. Maxim je úspěšný malíř, který posledních 25 let žije v Los Angeles a zaměřuje se především na velkoformátová plátna, Karel působí jako světově uznávaný hudební skladatel a multiinstrumentalista. S tvorbou se mu podařilo prosadit na poli filmové hudby až v Hollywoodu.

„Jako dvojčata jsme vyrůstali vedle sebe a celý život jsme si hráli. A teď si vlastně pořád hrajeme. Já jako malíř, brácha jako skladatel. Po dlouhé době jsme se dali oba dohromady tady v Česku, dostali jsme příležitost vytvořit něco společně – a výsledkem je audiovizuální umělecký objekt Petrof Gemini,“ říká Maxim Havlíček při představování nového pianina.

Tvořit mohli začít po období delších námluv, které mezi nimi a společností Petrof probíhaly. Podle slov Zuzany Ceralovové Petrofové o spolupráci rozhodla především osobní energie. Po vymýšlení toho, jak by propojení tradiční značky se skladatelem a malířem mohlo vypadat, padlo rozhodnutí udělat pianino, které bude zároveň obrazem – vlastně dvěma obrazy. Maxim totiž dílo vytvoří na přední i zadní straně hudebního nástroje.

petrof-1

Foto: Petrof

Pianino společnost vyrábí pouze na zakázku

„Pianina si kupují lidé zejména, když nemají doma moc místa. Takže ho pak dají ke zdi. Proto jsme pro obraz umístěný na zadní straně vymysleli speciální přichycení na magnetické hroty. Obraz se tak dá sundat, je umístěný v krásném rámu a můžete si ho pověsit třeba nad pianino a vidět zároveň přední i zadní část,“ vysvětluje malíř.

Zadní odnímatelný obraz je zároveň akustickým panelem, který minimalizuje odezvy. Látka použitá na obraz totiž není klasické plátno, ale polyester s dobrými akustickými vlastnostmi. Zadní deskou pianina prochází zvuk, který však obraz nikterak nedeformuje. Další vychytávkou nástroje je technologie adsilent, která umožňuje poslouchat jeho zvuk ve sluchátkách.

„Stačí nasadit sluchátka a můžete hrát v tichu. Je to skvělé, když máte malé děti a potřebujete trénovat nebo když máte divné sousedy,“ směje se Karel Havlíček. „V pianinu je zároveň umístěna digitální krabička, která slouží jako kompoziční software,“ dodává s tím, že sám tento systém využívá při skládání hudby. Lze ho totiž propojit s počítačem a knihovnou, která obsahuje zvuky celkem 127 nástrojů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Společnost Petrof zatím vyrobila pianina Gemini pouze dvě. Pro první vytvořil Maxim Havlíček obraz v barvách moře, druhý má barvy zemitější s mírně zlatavými tóny. K procesu tvorby říká, že na začátku vůbec nevěděl, jakým směrem se vydá. U prvního pianina tak měl velkou svobodu, u dalších kousků bude celý proces už trochu více kalkulovaný. Pianina ale budou vznikat pouze na zakázku, každé tak bude úplně jiné. Jedno přijde na 990 tisíc korun.

„S každým zájemcem se osobně setkám, můžeme zajít třeba na večeři nebo do baru, případně si zavolat přes Zoom. Celý proces určitě nebude na jedno sezení, tak abychom si spolu mohli popovídat víckrát,“ říká Maxim a dodává, že když někdo bude chtít vytvořit obraz na klasické křídlo, nebude se bránit ani tomu.

Zuzana Ceralovová Petrofová dodává, že značka Petrof vždy platila za inovátora ve svém oboru. A že podobných výstředností je v její historii celá řada. Zmiňuje například pianolu, tedy elektro-pneumatický nástroj, který umožňuje přehrávat hudbu z děrovaného pásu. Nové pianino je co do technického pojetí tradiční, coby audiovizuální umělecký objekt se ale vymyká.

Levitující dívky a plačící mimina. Lubomír Typlt vystavuje své nejnovější obrazy ve Ville Pellé

Začala výstava českého malíře Lubomíra Typlta, která tři patra novorenesanční vily v Bubenči proměňuje na přehlídku barev a výrazných figur.

lubomir-typlt-nahled

Foto: Galerie Villa Pellé

Malíř Lubomír Typl s obrazem ze série Pláče

0Zobrazit komentáře

V prostorách Pelléovy vily od 7. června běží výstava Levitace představující díla předního českého malíře Lubomíra Typlta, jehož obrazy vynikají výraznou barevností a postavami, které v divácích probouzejí zvídavost a někdy i trochu znepokojivé emoce. Ústředním motivem výstavy, ze kterého vychází i její název, je skupina dívek levitujících nad zvláštní propastí. Napříč vilou ale tajuplné dívky doprovázejí i další figury, které hrají v Typltově tvorbě posledních let významnou roli, nebo také kolotoč poskládaný z různě pozměněných bicyklů.

Osobitý tvůrčí přístup si Typlt osvojil už během studií na düsseldorfské Kunstakademii, kde měl jako jeden z prvních československých posluchačů po roce 1989 možnost studovat. Je jím jednak vnímání všedních předmětů, které prostřednictvím své tvorby proměňuje – například zmíněný bicykl nebo zahradní náčiní –, jednak vztah k barvě jako významnému výrazovému prostředku. Především díky tomu lze Typltovy obrazy poznat na první pohled. Během společných výstav vždy vystupují svou výraznou barevností.

„Barevnost, se kterou pracuji, je výsledkem dlouhého hledání. Během studijního pobytu ve Švýcarsku jsem inovoval zaběhnutý malířský způsob, kdy si bílé plátno natřete například okrovou barvou, která následně prostupuje celým obrazem. Jednou jsem zkusil na plátno natřít barvy, které mi zbyly, což byl ultramarín, červená barva a smaragdová zeleň. A když jsem na ně začal malovat figuru ve žlutých barvách, zjistil jsem, že to dobře funguje jako celek,“ přibližuje svůj přístup Typlt.

typlt-1

Foto: Galerie Villa Pellé

Jedním z motivů výstavy jsou takzvané Velké matky

Malíř tak pracuje s přístupem komplementárních barev, pomocí nichž vytváří výrazné kontrasty. Využívá je i na pozadí, zároveň se na obraze stejné barevné odstíny často zrcadlí třeba diagonálně. Na výstavě Levitace se nejvýznamněji uplatňuje zejména kobaltová modř, růžová magenta a tmavě tyrkysová. Objevují se jak na obrazech takzvaných Levitantek, tak u Mladíků zabraných do živé debaty, u plačících miminek i Velkých matek, které mají až mytický charakter.

Levitující dívky neboli Levitantky vznášející se v kruhu nad propadajícím se prostorem jsou mimo jiné na obrazu, který návštěvníky vítá hned zkraje. Akt, který připomíná slet čarodějnic, působí poněkud znepokojivým dojmem, jelikož si dívky zakrývají obličeje vlasy. Divák tak nemá možnost podívat se jim do tváře. Naopak obrazy s Mladíky vyvolávají úplně jiný dojem, jelikož jsou jejich obličeje na první pohled patrné – působí zvídavě, živě diskutují a gestikulují.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Obrazy Mladíků skládám figuru po figuře a postupně je doplňuji barvami, skládám vnitřní svět daného plátna. Tyto obrazy mají zároveň svou vnitřní psychologii, jen nevíme, proč se celá scenérie na nich odehrává. Vidíme pouze to, jak jednotlivé figury reagují na danou situaci, díky čemuž působí celý výjev trochu tajemně,“ popisuje Typlt jeden z obrazů chlapců zabraných do hry, která zůstává divákovi skrytá.

Jednu celou místnost Villy Pellé zabírá série obrazů nazvaná Pláče. Jde o motiv křičících mimin, ke kterému se malíř vrátil po deseti letech. Divák se tak ocitá v prostoru, kde se zdánlivě střídá tentýž obraz, jen v jiném barevném provedení. Jenže při bližším prozkoumání je patrné, že každé dítě je jiné. Každé z děl totiž Typlt namaloval samostatně. Právě opakováním stejného motivu, ještě v tak výrazných barvách, má místnost s Pláči skutečně podmanivý efekt – repetitivnost totiž umocňuje sílu námětu.

„Pracuji s tím, že obraz se dá vyjádřit pokaždé v jiné barevné formě nebo kombinaci. A díky tomu vzniká jiné pojetí pláče. Hlavy totiž nikdy nejsou úplně stejné, což je ale můj záměr. Olejomalba se pokaždé proměňuje, na rozdíl od sítotisku. Držím se jen nějaké míry, abych nenarušil rytmus, ale mě samotného zajímá, jak se proces malby v detailech může odlišovat, ačkoliv v celku působí stejně,“ komentuje malíř.

typlt-2

Foto: Galerie Villa Pellé

Mladíci jsou na výstavě k vidění hned v několika podobách

Typlt je v Česku známý také jako textař kapely WWW Neurobeat, kterou založil na počátku 90. let společně se zpěvákem, skladatelem a hráčem na elektronické nástroje Ondřejem Anděrou jako jednu z prvních českých hiphopových skupin. Jejími členy v minulosti byli například i bubeník Pavel Fajt nebo výtvarnice Lela Geislerová. Výstava na kapelu částečně odkazuje, jelikož ji doprovází hudební podkres právě v jejím podání – nejpatrnější je u kolotoče z bicyklů. A v poslední části výstavy umístěné na půdě běží ve smyčce také klip skladby Stát.

Výstavu Levitace Lubomíra Typlta bude možné navštívit od 7. června do 13. srpna 2023. Doprovodný program zahrnuje komentované prohlídky za doprovodu Lubomíra Typlta nebo kurátora výstavy Karla Srpa, jakož i tvůrčí dílny pro děti.