Milionové pianino. Společnost Petrof představila nástroj, který spojuje hudbu s vizuálním uměním

Výrobce klavírů a pianin Petrof se nebojí zkoušet nové věci. Nyní uvedl na trh pianino, které je i uměleckým dílem – a to hned nadvakrát.

gemini-nahled

Foto: Petrof

Zuzana Ceralová Petrofová s bratry Havlíčkovými

0Zobrazit komentáře

Rodinná společnost Petrof z Hradce Králové je ve světě známá jako přední výrobce pianin a klavírů. Její vznik sahá až do roku 1864 a coby představitelka páté generace ji v současnosti vede Zuzana Ceralová Petrofová. Ta se rozhodla přinést na hudební trh nástroj, který propojuje hudbu s vizuálním uměním a designem. Oslovila kreativní bratry Maxima a Karla Havlíčkovy a společně vytvořili pianino Petrof Gemini, které bourá zažité stereotypy o tom, že se takový nástroj musí držet konzervativních parametrů.

Karel Havlíček je o pouhých pět minut starší než jeho bratr Maxim. Jsou totiž dvojčata. A kromě podobných rysů v obličeji spolu sdílí také umělecké nadání. Maxim je úspěšný malíř, který posledních 25 let žije v Los Angeles a zaměřuje se především na velkoformátová plátna, Karel působí jako světově uznávaný hudební skladatel a multiinstrumentalista. S tvorbou se mu podařilo prosadit na poli filmové hudby až v Hollywoodu.

„Jako dvojčata jsme vyrůstali vedle sebe a celý život jsme si hráli. A teď si vlastně pořád hrajeme. Já jako malíř, brácha jako skladatel. Po dlouhé době jsme se dali oba dohromady tady v Česku, dostali jsme příležitost vytvořit něco společně – a výsledkem je audiovizuální umělecký objekt Petrof Gemini,“ říká Maxim Havlíček při představování nového pianina.

Tvořit mohli začít po období delších námluv, které mezi nimi a společností Petrof probíhaly. Podle slov Zuzany Ceralovové Petrofové o spolupráci rozhodla především osobní energie. Po vymýšlení toho, jak by propojení tradiční značky se skladatelem a malířem mohlo vypadat, padlo rozhodnutí udělat pianino, které bude zároveň obrazem – vlastně dvěma obrazy. Maxim totiž dílo vytvoří na přední i zadní straně hudebního nástroje.

petrof-1

Foto: Petrof

Pianino společnost vyrábí pouze na zakázku

„Pianina si kupují lidé zejména, když nemají doma moc místa. Takže ho pak dají ke zdi. Proto jsme pro obraz umístěný na zadní straně vymysleli speciální přichycení na magnetické hroty. Obraz se tak dá sundat, je umístěný v krásném rámu a můžete si ho pověsit třeba nad pianino a vidět zároveň přední i zadní část,“ vysvětluje malíř.

Zadní odnímatelný obraz je zároveň akustickým panelem, který minimalizuje odezvy. Látka použitá na obraz totiž není klasické plátno, ale polyester s dobrými akustickými vlastnostmi. Zadní deskou pianina prochází zvuk, který však obraz nikterak nedeformuje. Další vychytávkou nástroje je technologie adsilent, která umožňuje poslouchat jeho zvuk ve sluchátkách.

„Stačí nasadit sluchátka a můžete hrát v tichu. Je to skvělé, když máte malé děti a potřebujete trénovat nebo když máte divné sousedy,“ směje se Karel Havlíček. „V pianinu je zároveň umístěna digitální krabička, která slouží jako kompoziční software,“ dodává s tím, že sám tento systém využívá při skládání hudby. Lze ho totiž propojit s počítačem a knihovnou, která obsahuje zvuky celkem 127 nástrojů.

Společnost Petrof zatím vyrobila pianina Gemini pouze dvě. Pro první vytvořil Maxim Havlíček obraz v barvách moře, druhý má barvy zemitější s mírně zlatavými tóny. K procesu tvorby říká, že na začátku vůbec nevěděl, jakým směrem se vydá. U prvního pianina tak měl velkou svobodu, u dalších kousků bude celý proces už trochu více kalkulovaný. Pianina ale budou vznikat pouze na zakázku, každé tak bude úplně jiné. Jedno přijde na 990 tisíc korun.

„S každým zájemcem se osobně setkám, můžeme zajít třeba na večeři nebo do baru, případně si zavolat přes Zoom. Celý proces určitě nebude na jedno sezení, tak abychom si spolu mohli popovídat víckrát,“ říká Maxim a dodává, že když někdo bude chtít vytvořit obraz na klasické křídlo, nebude se bránit ani tomu.

Zuzana Ceralovová Petrofová dodává, že značka Petrof vždy platila za inovátora ve svém oboru. A že podobných výstředností je v její historii celá řada. Zmiňuje například pianolu, tedy elektro-pneumatický nástroj, který umožňuje přehrávat hudbu z děrovaného pásu. Nové pianino je co do technického pojetí tradiční, coby audiovizuální umělecký objekt se ale vymyká.