Milionový byznys s miliardami přehrání. Přesto se dlouho nevědělo, kdo za dětskou YouTube senzací Cocomelon stojí

cocomelon4

Foto: Cocomelon

Cocomelon je neojdebíranějším kanálem v USA

0Zobrazit komentáře

YouTube je fenomén, který nedávno oslavil své 15. narozeniny. Za tu dobu se proměnil z neznámé seznamky na největší platformu pro sdílení videoobsahu a obrovskou mašinu na peníze s 1,3 miliardy uživatelů. Denně zkonzumuje přibližně 30 milionů diváků na 5 miliard videí, mezi kterými nechybí ani obsah pro nejmenší.

Přestože se v celkem nedávné době YouTube rozhodlo spustit speciální sekci YouTube Kids, je hlavní platforma pro dětské diváky stále tou dominantní. Dokazuje to i nejoblíbenější dětský kanál jménem Cocomelon – Nursery Rhymes, který přináší animované klipy k jednoduchým říkankám v anglickém jazyce.

Vůbec nejpopulárnějším kanálem na YouTube je kanál indické hudební a filmové produkční společnosti T-Series, který momentálně odebírá 143 milionů uživatelů. Kanál vlastněný bratry Kumarovými, nabízející indickou a bollywoodskou popmusic, se dostal do čela žebříčku YouTube kanálů v minulém roce, kdy přeskočil největší hvězdu mezi youtubery Felixe Kjellberga, známého jako PewDiePie.

PewDiePie je synonymem klasického youtubera. Obsah jeho videí se od původního streamování videoher rozrostl v různorodá videa plná humoru a divácky přitažlivých šíleností, které odebírá 105 milionu uživatelů. Třetí příčka patří již zmiňovaným říkankám kanálu Cocomelon, který byl donedávna malou youtubovou záhadou, potvrzující problematiku vztahující se k obsahu, který YouTube přináší.

Kokosovomelounový gigant

Přestože je kanál Cocomelon až na třetí příčce v celkovém počtu odběratelů, minulý měsíc se mu podařilo jako prvnímu kanálu dosáhnout mety 1 miliardy zhlédnutí za jediný týden. V praxi to znamená, že si dětské říkanky, které vycházejí v pravidelném rytmu dvou nových videí týdně, pustilo během jediného dne 142,8 milionu uživatelů. Každou sekundu tak tento kanál sledovalo 1 653 diváků. Většina z nich přitom byla ze Spojených států, ve kterých je tento kanál vůbec nejpopulárnějším ze všech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Obsah, který Cocomelon přináší, je určený pro dětské diváky. Přináší krátká dobrodružství malého nemluvněte JJe a jeho rodiny. JJ v klipech staví hrady z písku nebo se koupe ve vaně, což je doprovázeno jednoduchou říkankou s pomalou melodií. Právě video pojmenované Bath Song, které je variací na známou dětskou písničku Baby Shark, je s 2,7 miliardy zhlédnutí vůbec nejpopulárnějším videem celého kanálu.

Cocomelon je tedy věc velice populární, o to problematičtější byl fakt, že se dlouhou dobu nevědělo, kdo za ním stojí. Zatímco bratři Kumarové i Felix Kjellberg patří mezi světové celebrity, jméno Jay Jeon nyní možná slyšíte vůbec poprvé.

Zrod animovaného batolete

Původem jihokorejský filmař, nyní žijící v Kalifornii, je tím, kdo stál za založením kanálu ABCKidTV, který se v roce 2018 změnil právě na Cocomelon. Až do roku 2020 byl Jeon se svou ženou, která je spoluautorkou videí, v absolutní anonymitě a pravděpodobně ani jeho sousedé netušili, co dnes 55letému Jeonovi vydělává v průměru 11 milionů dolarů měsíčně, tedy přes 260 milionů korun.

A neví to možná dodnes, pokud si nepřečetli vůbec první rozhovor, který se pan Jeon rozhodl poskytnout v únoru tohoto roku pro Bloomberg. Nepřál si však zveřejnit svou tvář, ani jméno své manželky, která se na tvorbě videí taktéž podílí.

cocomelon2

Foto: Cocomelon

Animovaná rodina Cocomelonu

Jeon se dostal do Států v rámci svých studií filmařiny. Poté, co si zde našel ženu, se rozhodl usadit a věnovat se komerční režii reklamních spotů. K dětské tvorbě se dostal prostřednictvím svých malých synů, pro které se svou ženou, autorkou dětských knih, vymýšleli krátké animace doprovázené písničkami.

Tato dílka později začali dávat svým přátelům, díky čemuž už byli jen malý krůček od toho dostat se na YouTube. První video z produkce ABCKidTV se na YouTube ukázalo v roce 2006, měsíc předtím, než celou videoplatformu zakoupil Google.

boataround

Přečtěte si takéČesko-slovenské duo buduje „Booking pro jachty“. Do globální platformy Boataround vkládá 15 milionů korun MitonČesko-slovenské duo buduje „Booking pro jachty“. Do globální platformy Boataround vkládá 15 milionů korun Miton

Obsahu přinášejícím zpracování notoricky známých říkadel začalo časem přibývat a s tím rostly i počty zhlédnutí. Jeon si přesně nepamatuje, kdy nastal ten den, během kterého si uvědomil, že již nemusí chodit do práce, ale udělal to. Začal zaměstnávat animátory a tvorbu rozjel ve velkém.

cocomelon3

Foto: Cocomelon

Úspěch Cocomelonu se dostavil až po spuštění 3D animovaných klipů

Největší zlom přišel v roce 2017, kdy animátoři, kterým tvorba jednoho videa zabere přibližně dva měsíce, začali dobrodružství malého JJe vytvářet ve 3D animaci. Během dvou měsíců se počet zobrazení téměř zdvojnásobil. S tím také souvisí rozhodnutí přejmenovat kanál na dnešní Cocomelon.

Peníze z dětské radosti

Dětské kanály podobné Cocomelonu jsou malým youtobovým fenoménem, který dokazuje, že děti rozhodně nekonzumují videoobsah na YouTube Kids, ale dále zůstávají věrné platformě, jejíž obsah může být problematický

Valná většina videí pro děti totiž nepřináší žádnou vzdělávací hodnotu, ale stává se pouhým líbivým žroutem času. Mimo prázdných dětských říkanek u dětí bodují také dětské YouTube hvězdy. Těm vévodí malý Ryan Kaji z kanálu Ryan’s World s 25,5 miliony odběratelů. Sám Ryan byl v loňském roce díky výdělku 26 milionů dolarů vůbec nejlépe placenou YouTube hvězdou.

A to vzbuzuje velké diskuze nad etikou vydělávajících dětí, které se většinou stávají hlavními postavami scénářů psaných jejich rodiči. V nich často prezentují nové produkty výrobců hraček či cukrem našlapané laskominky.

Rodiče se naopak brání tím, že pro děti je tato tvorba pouze hrou, do které by se nemuselo pouštět, pokud by nechtělo. Že k tomu dobře vydělává Googlu i rodičům, je příjemný bonus, díky kterému jim jsou schopni dát to nejlepší. To dokazuje i případ malé Boram z Jižní Koreje, jejíž tvorba umožnila rodičům nákup luxusního domu v Soulu za 184 milionů korun.

Díky tomu, že je hlavní hrdina říkanek Cocomelonu animovaný, byl komerční propagace z větší části ušetřen, i když ne zcela. V nedávné době vyšlo první CD s písničkami Cocomelonu, v některých hračkářstvích ve Spojených státech lze zakoupit JJe a jeho kamarády v plyšové podobě a kanál Cocomelon si našel cestu i na Netflix.

Krize posunula e-commerce o roky kupředu, vítězí ale větší a připravenější, říká majitel NetDirectu David Vychytil

Peter BrejčákPeter Brejčák

david-vychytil-1-min

Foto: NetDirect

David Vychytil, majitel a jednatel společnosti NetDirect

Pandemie koronaviru některé e-commerce hráče nakopla na vyšší než předvánoční úroveň, která bývá tradičně nejsilnější v roce, někteří naopak výrazně klesli a zároveň na trhu v posledních měsících vzniklo výrazně víc nových e-shopů. A i když e-commerce nepochybně roste, podle majitele a jednatele společnosti NetDirect Davida Vychytila není tento růst na trhu distribuován rovnoměrně.

V NetDirectu se zaměřují na vývoj e-shopových řešení a letos i navzdory krátkému zpomalení očekávají růst a nadále plánují dosáhnout plánovaný cíl, kterým je 80 milionů korun v tržbách. Koronavirová krize totiž potvrdila, že e-commerce platformy dnes jsou stěžejní prodejní kanály.

Dvaačtyřicetiletý David Vychytil v rozhovoru pro CzechCrunch popisuje, jak se e-commerce trh v reakci na poslední krizové měsíce mění, jaké trendy jsou na něm akcelerovány, ale i například to, jak se mění poptávka firem či spotřební chování.

Jak se během posledních měsíců změnil e-commerce trh z vašeho pohledu?
Podle našeho výzkumu pouze deset procent majitelů e-shopů navýšilo rozpočty do marketingu, více než polovina dotazovaných rozpočty snížila či úplně pozastavila. V mnoha případech proto, že nestačila odbavovat zákazníky, a tak byla donucena pozastavit veškeré kampaně.

david-vychytil-2-min

Foto: NetDirect

David Vychytil, majitel a jednatel společnosti NetDirect

Celkově tak trh roste?
Trh e-commerce nepochybně dynamicky roste, ale domnívám se, že nerovnoměrně. Vítězí větší, připravenější a také odvážnější společnosti. Koronavirus nás z pohledu e-commerce posunul prakticky o několik let kupředu. Vidíme to všude okolo sebe.

Ve kterých segmentech jsou tyto změny největší?
Nejmarkantněji změnu zaznamenáváme v segmentu potravin, dále v oblasti drogerie a zdravotních doplňků. Silně také posílila oblast dům a zahrada. Tyto oblasti jsou bezesporu vítězové současně situace. Hůře vycházejí segmenty s dražším a luxusnějším zbožím.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Změny tedy nejvíc souvisí se spotřebním chováním lidí. Myslíte, že jde o dlouhodobý posun?
Poté, co si spotřebitelé vyzkoušeli online nákupy, se dá očekávat, že velká část z nich u internetového nakupování zůstane. Na to úspěšně navázaly mnohé firmy, které začaly rozšiřovat služby i sortiment. Příkladem šla Alza, která rozšířila nabídku o kategorie, které byly na vzestupu, a přizpůsobovala se tak chování zákazníků, například začala prodávat potraviny. Velká část firem začala mimo jiné poskytovat rozvoz objednávek (i těch rozměrnějších) kvůli uzavřeným prodejnám.

Jak se bude podle vás trh vyvíjet dál?
Myslím, že celý online trh nadále poroste. Je však těžké předvídat jakým tempem, zejména s ohledem na začátek ekonomické recese. Budu rád, pokud budeme mít možnost společně zhodnotit tuto oblast v delším časovém úseku.

„Do online prostředí začala migrovat odvětví, která doposud těžila pouze z offlinu.“

Jaké další trendy na e-commerce trhu koronavirová krize akcelerovala?
Ukázalo se, že e-shopové řešení či e-commerce platforma jsou v dnešní době stěžejními prodejními kanály, což nám současná situace ještě více potvrdila. Do online prostředí začala migrovat odvětví, která doposud těžila pouze z offlinu, především B2B firmy.

V oblasti B2B zaznamenáváte výraznější poptávku?
Evidujeme velký zájem B2B firem, určitě ale není překvapení, že největší nárůst je ve zmiňovaném segmentu potravin. Pak také v poptávce po drogistickém zboží, sportovním vybavení a vybavení pro camping či turistiku.

Museli jste se těmto změnám v poptávce přizpůsobovat vy?
Pro nás je největší změnou tlak na rychlost spuštění nového projektu. U krabicového řešení to samozřejmě není problém, e-shop jsme schopni spustit za 48 hodin i s přípravou grafických prvků. Náročnější je to u větších řešení na míru s mnoha individuálními úpravami, pokud klienti očekávají spuštění v řádech týdnů. To je pak závod o čas.

Projevila se akcelerovaná poptávka firem i na vašem byznysu?
Stále zaznamenáváme zvýšený zájem o krabicové řešení FastCentrik, za poslední čtvrtrok jsme získali více než 500 nových klientů. Daří se i řešením na míru, ⁠v portfoliu máme nové top hráče z různých odvětví. S očekávanou ekonomickou recesí pociťujeme tlak na koncové ceny, ale jsem rád, že s klienty nacházíme win-win řešení.

netdirect_kancelar

Foto: NetDirect

Ostravské kanceláře NetDirectu

Jaké nové projekty jste v posledních měsících získali?
Každý den zprovozníme několik krabicových řešení a souběžně pracujeme na čtyřech až pěti velkých implementacích na míru. Proto bych nerad zmiňoval konkrétní projekty, ať na některého z důležitých partnerů nezapomenu. Dovolím si však prozradit spolupráci se společností OEZ ze skupiny Siemens.

Pomohlo vám během pandemie koronaviru vaše loňské rozhodnutí zaměřit se víc na efektivitu?
Začali jsme používat řadu dalších nástrojů, které nám pomáhají s efektivitou, což se nám osvědčilo.

Zpomalila vás v tomhle ohledu práce z domova?
Jsme digitální společnost, takže jsme zvyklí v případě potřeby pracovat vzdáleně a potkávat se přes videokonference. Snažili jsme se být maximálně v kontaktu, pravidelně pořádat celofiremní online „setkání“, zlepšovat kolektivní náladu formou her a kvízů. Zpočátku jsme dokonce vykazovali ještě vyšší míru produktivity. Měl jsem trochu obavy, jak náš výkon ovlivní pěkné počasí na začátku května, ale vše jsme ustáli, za což patří celému našemu týmu velké díky. Teď už cítím vděčnost za možnost vrátit se do kanceláře a s kolegy se opět setkávat osobně.

lupinski

Přečtěte si takéNetDirect loni vyrostl na 70 milionů korun a rozšiřuje záběr. Chystá hybridní řešení jako krok před e-shopem na míruNetDirect loni vyrostl na 70 milionů korun a rozšiřuje záběr. Chystá hybridní řešení jako krok před e-shopem na míru

Letos jste měli v plánu překonat v obratu 80 milionů korun, platí to i nadále, nebo jste museli očekávání změnit?
Situace kolem COVID-19 nás trochu zpomalila, ale máme před sebou ještě půl roku a věřím, že plánovaného cíle dosáhneme, nebo se mu minimálně přiblížíme.

V plánu jste měli také akvizici, můžete už o ní říct více detailů?
Stejně jako se vyvíjí trh v online obchodování, kdy velcí hráči sílí rychleji, se dle mého předpokladu bude vyvíjet i trh poskytovatelů e-shopových řešení. My se řadíme do skupiny větších, proto akvizice vnímáme jako přirozenou součást našeho růstu. Bohužel situace kolem COVID-19 námi plánovanou akvizici zpomalila. Věřím však, že se k její dokončení během měsíce či dvou vrátíme. Ostatně kontinuálně zvažujeme i další akvizice.

Museli jste kvůli změnám v poptávce či fungování týmu měnit i vaši plánovanou rozvojovou strategii?
Krátkodobě jsme část kapacit z oddělení vývoje směřovali jako pomoc týmu, který se zabývá implementací nových zakázek. Věřím, že pro obě oddělení byla tato změna poučná a přínosná, ale bez většího dopadu na naši dlouhodobou strategii.

„Nebyli jsme schopni uspokojit klienty s rozpočtem 100 až 400 tisíc korun, nyní jsme tuto díru zaplnili.“

Vaše dlouhodobá strategie se zaměřuje na rozvoj produktu FastCentrik Hybrid, kterým cílíte na segment malých nebo středních e-shopů. Jak se aktuálně vyvíjí zájem o podobná řešení?
Posílení našeho postavení v tomto rostoucím segmentu je jedním z našich důležitých cílů. NetDirect je na trhu vnímán jako přední hráč v poskytování krabicového řešení FastCentrik a současně ve tvorbě B2B i B2C e-shopů na míru. Na posílení našeho postavení v segmentu středních e-commerce řešení, kde existuje obrovská konkurence menších firem, usilovně pracujeme, a to zejména investicemi do vývoje a rozšířením nabídky služeb.

Nedávno podobný produkt na pomezí krabicového řešení a řešení na míru představil také Shoptet. Neobáváte se konkurence?
Pokud se bavíme o našem řešení FastCentrik Hybrid, což je řešení na míru, které vychází z jádra krabicového řešení FastCentrik, tak se konkurence nebojíme. Ba naopak, jsme rádi, že se o podobné kroky snaží konkurence. Tímto nám potvrzuje, že jsme se již dříve vydali správným směrem. Byl to pro nás zásadní strategický krok, protože jsme v minulosti nebyli schopni uspokojit klienty s rozpočtem 100 až 400 tisíc korun, a nyní jsme tuto díru zaplnili.

dawnwalker

Přečtěte si takéBývalí vývojáři Zaklínače chystají upíří fantasy. Ukázka hry bere dechBývalí vývojáři Zaklínače chystají upíří fantasy. První ukázka ze hry láká na krvavý středověk

Hybridní řešení u nás v současné době využívají desítky klientů a díky tomu jsme schopni pokrýt celý e-commerce trh. Když k nám přijde klient s požadavkem, že chce řešení na míru, jsme schopni mu nabídnout buď vývoj na míru, nebo modulové řešení s možností individuálních úprav. Vyplývá z toho 90% šance na úspěšné získání klienta. Naše filozofie je jasně daná –⁠ jsme schopni uspokojit začínající e-shopaře až po nadnárodní korporace, a to je naše síla.

Jaké výhody nabízí vaše řešení oproti těm konkurenčním, například od Shoptetu?
Na srovnávání je zatím brzy. Náš trh má určitou velikost a ten, kdo chce v oblasti e-commerce růst, musí stále přicházet s něčím novým. Za mě je krok Shoptetu logický. Dříve poskytovali pouze krabicové řešení, což je muselo limitovat.