Milionový byznys s miliardami přehrání. Přesto se dlouho nevědělo, kdo za dětskou YouTube senzací Cocomelon stojí
YouTube je fenomén, který nedávno oslavil své 15. narozeniny. Za tu dobu se proměnil z neznámé seznamky na největší platformu pro sdílení videoobsahu a obrovskou mašinu na peníze s 1,3 miliardy uživatelů. Denně zkonzumuje přibližně 30 milionů diváků na 5 miliard videí, mezi kterými nechybí ani obsah pro nejmenší.
Přestože se v celkem nedávné době YouTube rozhodlo spustit speciální sekci YouTube Kids, je hlavní platforma pro dětské diváky stále tou dominantní. Dokazuje to i nejoblíbenější dětský kanál jménem Cocomelon – Nursery Rhymes, který přináší animované klipy k jednoduchým říkankám v anglickém jazyce.
Vůbec nejpopulárnějším kanálem na YouTube je kanál indické hudební a filmové produkční společnosti T-Series, který momentálně odebírá 143 milionů uživatelů. Kanál vlastněný bratry Kumarovými, nabízející indickou a bollywoodskou popmusic, se dostal do čela žebříčku YouTube kanálů v minulém roce, kdy přeskočil největší hvězdu mezi youtubery Felixe Kjellberga, známého jako PewDiePie.
PewDiePie je synonymem klasického youtubera. Obsah jeho videí se od původního streamování videoher rozrostl v různorodá videa plná humoru a divácky přitažlivých šíleností, které odebírá 105 milionu uživatelů. Třetí příčka patří již zmiňovaným říkankám kanálu Cocomelon, který byl donedávna malou youtubovou záhadou, potvrzující problematiku vztahující se k obsahu, který YouTube přináší.
Kokosovomelounový gigant
Přestože je kanál Cocomelon až na třetí příčce v celkovém počtu odběratelů, minulý měsíc se mu podařilo jako prvnímu kanálu dosáhnout mety 1 miliardy zhlédnutí za jediný týden. V praxi to znamená, že si dětské říkanky, které vycházejí v pravidelném rytmu dvou nových videí týdně, pustilo během jediného dne 142,8 milionu uživatelů. Každou sekundu tak tento kanál sledovalo 1 653 diváků. Většina z nich přitom byla ze Spojených států, ve kterých je tento kanál vůbec nejpopulárnějším ze všech.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsObsah, který Cocomelon přináší, je určený pro dětské diváky. Přináší krátká dobrodružství malého nemluvněte JJe a jeho rodiny. JJ v klipech staví hrady z písku nebo se koupe ve vaně, což je doprovázeno jednoduchou říkankou s pomalou melodií. Právě video pojmenované Bath Song, které je variací na známou dětskou písničku Baby Shark, je s 2,7 miliardy zhlédnutí vůbec nejpopulárnějším videem celého kanálu.
Cocomelon je tedy věc velice populární, o to problematičtější byl fakt, že se dlouhou dobu nevědělo, kdo za ním stojí. Zatímco bratři Kumarové i Felix Kjellberg patří mezi světové celebrity, jméno Jay Jeon nyní možná slyšíte vůbec poprvé.
Zrod animovaného batolete
Původem jihokorejský filmař, nyní žijící v Kalifornii, je tím, kdo stál za založením kanálu ABCKidTV, který se v roce 2018 změnil právě na Cocomelon. Až do roku 2020 byl Jeon se svou ženou, která je spoluautorkou videí, v absolutní anonymitě a pravděpodobně ani jeho sousedé netušili, co dnes 55letému Jeonovi vydělává v průměru 11 milionů dolarů měsíčně, tedy přes 260 milionů korun.
A neví to možná dodnes, pokud si nepřečetli vůbec první rozhovor, který se pan Jeon rozhodl poskytnout v únoru tohoto roku pro Bloomberg. Nepřál si však zveřejnit svou tvář, ani jméno své manželky, která se na tvorbě videí taktéž podílí.
Jeon se dostal do Států v rámci svých studií filmařiny. Poté, co si zde našel ženu, se rozhodl usadit a věnovat se komerční režii reklamních spotů. K dětské tvorbě se dostal prostřednictvím svých malých synů, pro které se svou ženou, autorkou dětských knih, vymýšleli krátké animace doprovázené písničkami.
Tato dílka později začali dávat svým přátelům, díky čemuž už byli jen malý krůček od toho dostat se na YouTube. První video z produkce ABCKidTV se na YouTube ukázalo v roce 2006, měsíc předtím, než celou videoplatformu zakoupil Google.
Obsahu přinášejícím zpracování notoricky známých říkadel začalo časem přibývat a s tím rostly i počty zhlédnutí. Jeon si přesně nepamatuje, kdy nastal ten den, během kterého si uvědomil, že již nemusí chodit do práce, ale udělal to. Začal zaměstnávat animátory a tvorbu rozjel ve velkém.
Největší zlom přišel v roce 2017, kdy animátoři, kterým tvorba jednoho videa zabere přibližně dva měsíce, začali dobrodružství malého JJe vytvářet ve 3D animaci. Během dvou měsíců se počet zobrazení téměř zdvojnásobil. S tím také souvisí rozhodnutí přejmenovat kanál na dnešní Cocomelon.
Peníze z dětské radosti
Dětské kanály podobné Cocomelonu jsou malým youtobovým fenoménem, který dokazuje, že děti rozhodně nekonzumují videoobsah na YouTube Kids, ale dále zůstávají věrné platformě, jejíž obsah může být problematický
Valná většina videí pro děti totiž nepřináší žádnou vzdělávací hodnotu, ale stává se pouhým líbivým žroutem času. Mimo prázdných dětských říkanek u dětí bodují také dětské YouTube hvězdy. Těm vévodí malý Ryan Kaji z kanálu Ryan’s World s 25,5 miliony odběratelů. Sám Ryan byl v loňském roce díky výdělku 26 milionů dolarů vůbec nejlépe placenou YouTube hvězdou.
A to vzbuzuje velké diskuze nad etikou vydělávajících dětí, které se většinou stávají hlavními postavami scénářů psaných jejich rodiči. V nich často prezentují nové produkty výrobců hraček či cukrem našlapané laskominky.
Rodiče se naopak brání tím, že pro děti je tato tvorba pouze hrou, do které by se nemuselo pouštět, pokud by nechtělo. Že k tomu dobře vydělává Googlu i rodičům, je příjemný bonus, díky kterému jim jsou schopni dát to nejlepší. To dokazuje i případ malé Boram z Jižní Koreje, jejíž tvorba umožnila rodičům nákup luxusního domu v Soulu za 184 milionů korun.
Díky tomu, že je hlavní hrdina říkanek Cocomelonu animovaný, byl komerční propagace z větší části ušetřen, i když ne zcela. V nedávné době vyšlo první CD s písničkami Cocomelonu, v některých hračkářstvích ve Spojených státech lze zakoupit JJe a jeho kamarády v plyšové podobě a kanál Cocomelon si našel cestu i na Netflix.