Místní z Indonésie byli poprvé ve filmu, říká režisér Dan Svátek. Se svojí novinkou procestoval svět
Do kin dnes vstupuje český film Dvě slova jako klíč, který se natáčel na několika kontinentech. O vzniku jsme si povídali s režisérem Danem Svátkem.
Záběry z natáčení filmu Dvě slova jako klíč na Siberutu
Když do kin v roce 2018 zamířilo drama o alkoholismu Úsměvy smutných mužů, jeho režisér Dan Svátek kvůli těžkému tématu příliš neočekával, že bude úspěšný. Mýlil se. Dnes na velká plátna vstupuje jeho novinka Dvě slova jako klíč, která je volným pokračováním, a Svátek opět nepočítá se závratnou návštěvností. I tentokrát ovšem může být vše jinak, snímek totiž představuje rozsáhlý děj odehrávající se v různých místech po celém světě. A na všechna z nich se s malým, semknutým štábem vydal natáčet.
Dvě slova jako klíč jsou adaptací stejnojmenné knihy Josefa Formánka a vrací se v nich hned několik postav Úsměvů, řešících nové životní problémy. Tvůrci ale o detailech zápletky, pojednávající o rodinných vztazích nebo smrti, příliš mnoho mluvit nechtějí. Místo toho se snaží zaujmout nemalými ambicemi projektu. Jeho příběh totiž sleduje několik dějových linií, z nichž každá se odehrává nejen na jiném místě, ale i v jiné zemi a na jiném kontinentu – v Česku, Polsku, Spojených státech, Japonsku, Indii a na malém indonéském ostrově Siberut.
Několik z vyjmenovaných se také stalo koproducenty filmu, který tak má na domácí poměry ojedinělý mezinárodní přesah a chce se dostat na plátna i v místech, kde se česká tvorba prakticky neobjevuje. V rozhovoru se Svátkem jsme si povídali o tom, jak se mu natáčelo bez signálu a elektřiny mezi domorodci nebo jak se v posledních letech proměnilo filmové publikum.
Odehrává se film na stejných místech jako kniha?
Z většiny ano. Například Váránasí (indické město ležící na břehu řeky Gangy a na úpatí Himálajského pohoří – pozn. red.) je velice specifické místo a byla by škoda se tam nevydat, takže nám bylo jasné, že tam chceme přímo i natáčet – Himálaje jsou Himálaje. Jen polské scény nakonec vznikly v Dánsku, protože jsme tam našli lepší lokaci. Pak se ještě část scén z Central Parku v New Yorku, v nichž se objevuje postava Pierra Richarda, točily ve Francii u Paříže. Ve svém věku už nechce moc cestovat.
Kterou z lokací bylo nejnáročnější zajistit?
Určitě Siberut, ostrov v Indonésii jihozápadně od Sumatry. Výhodou bylo, že tam Josef Formánek jezdí už několik desítek let a mluví mentavajsky. Mentavajci, což jsou tamní obyvatelé ostrova, jsou jeho přátelé a díky tomu mohl do určité míry domluvit, že tam budeme natáčet.
Jenom cesta tam trvala tři dny v kuse, letecky s mezipřistáními, pak 120 kilometrů lodí přes moře a pak pěšky až do malé vesničky. Tam jsme samozřejmě byli odříznuti od signálu a elektřiny, takže bylo vše jen na nás, a kdyby se stalo něco s technikou nebo snad s někým ze štábu, bylo by to komplikované. Naštěstí vše proběhlo hladce.
Kvůli rozpočtu, který přes mezinárodní rozsah odpovídá průměrné české produkci, jste točili v malém štábu. Jaké bylo tak pracovat?
Po Evropě jsme natáčeli většinou v patnácti lidech, což je vcelku bez problémů. Na Siberutu to ale bylo jen osm: kameraman, zvukař, mikrofonista, člověk starající se o data (DIT), osvětlovač, produkční, režisér a Josef Formánek. To je opravdu minimum lidí a pochopitelně jsme nemohli využít spolupráci s místními.
Jak se to projevilo na vašem stylu práce oproti tomu, když máte plnohodnotný štáb?
Všichni z nás zastupovali více funkcí. Byla to výzva třeba už pro přepravu kamerové techniky, která má standardně celou svoji skupinu. Tentokrát se o to musel postarat sám kameraman a DIT. Jinak jsme se starali jeden o druhého, ať už šlo o jídlo nebo podobné běžné věci, co jsou v tradiční produkci zajištěné.