Místo kopaček gamepad. Jak to vypadá, když tradiční české kluby vkročí do světa esportu

Publikum klasických sportů stárne a tradiční hokejové i fotbalové kluby si dobře uvědomují, že omlazení může přinést spojení s esportem.

emerickson spartaSpeciál

Foto: Sparta Praha

Emerickson, profesionální hráč Sparta eSports týmu ve hře FIFA

0Zobrazit komentáře

AC Sparta Praha, Slavia, Sigma Olomouc, Viktoria Plzeň, HC Dynamo Pardubice, Bohemians Praha, Bílí Tygři Liberec. To je několik domácích fotbalových a hokejových prvoligových klubů, které se rozhodly ze světa offline sportu vkročit také do toho virtuálního. Sféra, v níž sportovci nemusí kvůli výkonu nasazovat kopačky ani brusle, je totiž s každým rokem atraktivnější i v segmentu klasického sportu, u kterého by člověk čekal, že zůstane věrný pouze propoceným dresům a bolavým svalům. V našem obsahovém speciálu Fenomén esportu se mimo jiné zabýváme tím, proč tomu tak je.

I když existují dva nesmiřitelné tábory, kdy jeden tvrdí, že esport se za sport považovat nedá, a druhý by ho uvítal jako kategorii na olympijských hrách, jedno je jasné – esport je v posledních letech na strmém vzestupu. A právě jeho popularita a rostoucí základna fanoušků vedly k tomu, že v posledních několika letech začal svět virtuálního sportu prosakovat také do offlinových klubů těch nejvyšších soutěží, Českou republiku nevyjímaje.

Ukázalo se totiž, že esportem se dá k profesionálnímu fotbalu nebo hokeji přitáhnout publikum jiného demografického rázu. Podle statistiky společnosti Nielsen Sports bylo v roce 2019 42 procentům fanoušků esportu méně než 29 let, kdežto fotbalových fanoušků bylo v této věkové kategorii pouhých 25 procent.

Esportové publikum je navíc podle stejné statistiky průměrně vzdělanější, má vyšší příjem a rovněž také vyšší procento zaměstnanosti. Údaje jsou ještě zajímavější s ohledem na to, jaká věková kategorie esport pravidelně sleduje. A jelikož publikum je základ pro zdravý ekosystém příjmů, jsou tyto údaje pro top kluby naprosto zásadní.

Sport vs esport

Foto: Jeshoots

Esport je v posledních letech na strmém vzestupu

Na domácí půdě byla průkopníkem v oblasti proměny fanouškovské základny AC Sparta, která jako první český profesionální sportovní klub vstoupila do esportové sféry už v roce 2018, kdy založila herní sekci pro konzolovou hru FIFA. Následovaly kluby FC Viktoria Plzeň nebo Bohemians.

V Česku přitom většina klasických klubů nezaložila vlastní esportové organizace na zelené louce, ale využila k tomu již existující týmy. „Například pro Bohemians zajišťuje FIFA sekci klub Dark Tigers, FC Viktoria Plzeň je propojená s týmem Inaequalis,“ vysvětluje Lukáš Pleskot, výkonný ředitel esportové agentury PLAYzone, která se z původního herního portálu v průběhu let rozrostla i na pořadatele několika vlastních herních akcí včetně Mistrovství světa ČR v počítačových, mobilních i konzolových hrách.

Podle něj je pro týmy výhodnější spojit se s již existující značkou než zakládat svoji vlastní sekci od nuly. „Téměř za každým sportovním týmem, který je v esportu vidět, stojí nějaká esportová organizace. Ty nejznámější esportové týmy totiž existují i dvacet let, takže si vybudovaly obří fanouškovskou základnu,“ doplňuje.

Právě počítačové hry FIFA v případě fotbalu a NHL v případě hokeje představují nejpříhodnější oslí můstky pro propojení tradičního sportu s esportem. Pro kluby z nejvyšších soutěží je prodloužení pole působnosti do těchto titulů logickým krokem, jelikož jsou bližší jejich fanouškovské základně, kterou mohou organicky rozšířit o mladší publikum. A Pleskot dodává, že jde o přirozený vývoj všech sportovních klubů.

Hokejisté ve fantazijním světě

A i když sportovní hry FIFA a NHL pro zajeté sportovní kluby slouží jako nejpřímočařejší vstup do světa virtuálních klání, v segmentu esportu jde stále o minoritní tituly. Mezi nejpopulárnější hry se dlouhodobě řadí zejména League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO), Dota 2 a Fortnite.

Podle analýz nejpopulárnější streamovací služby Twitch, na které se streamuje právě hraní her, diváci v roce 2021 strávili 1,7 miliardy hodin sledováním League of Legends, na CS:GO se dívali 767 milionů hodin. Hru FIFA 2021 na Twitchi lidé sledovali 248 milionů hodin a hokejové virtuální NHL 2022 pak 4,4 milionů hodin.

Většina domácích klubů se přesto drží spíše při zemi a nevydavá se do herních vod, které by se příliš vychylovaly od jejich původního sportovního záběru. Existují ale výjimky, které zároveň ukazují, že rozšíření obzorů může nést ovoce v podobě gamingových úspěchů – například esportovní sekce hokejového klubu Dynamo Pardubice Dynamco Eclot a tým Sinners, majetkově propojený s hokejovými Bílými Tygry Liberec.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Zmíněné týmy u nás patří mezi absolutní klubovou špičku. Hrají ty nejvyšší soutěže, jako je Mistrovství ČR v počítačových hrách ve hře CS:GO nebo Hitpoint Masters v League of Legends,“ vysvětluje Pleskot.

Dynamo Eclot vzniklo z původního týmu Eclot, který vlastnil Martin Novotný, současný CEO esportového týmu. Pardubické Dynamo se snažilo jako první prvoligový klub v Česku prosadit na poli esportu kromě NHL také ve hře League of Legends. Ta má přitom s hokejem pramálo společného – jde o strategickou týmovou hru zasazenou do fantaskního světa plného příšer a šampionů se speciálními schopnostmi.

„Uvědomovali si, že prostředí esportu je progresivní a velmi dobrý marketingový nástroj pro oslovení mladých lidí. A že má potenciál stále růst, že se v blízké budoucnosti stane důležitou součástí sportovního světa,“ říká ke spojení s Dynamem Novotný.

Sinners

Foto: Sinners

Tým Sinners je majetkově propojený s hokejovými Bílými Tygry Liberec

V Dynamo Eclot se tak od začátku rozhodli cílit právě na takzvané áčkové esportové tituly, jelikož jsou mezi fanoušky esportu nejsledovanější. „Jsou v nich největší turnaje, díky čemuž se v nich točí také nejvíce peněz. Pokud bychom zůstali pouze u NHL nebo fotbalové hry FIFA, nejednalo by se reálně o vstup do světa esportu, ale jen o přidruženou aktivitu v propagaci hokejového klubu.“

Zakladatel týmu Sinners Petr Syrovátko dodává ještě trochu jiný úhel pohledu: „Na CS:GO jsme se zaměřili hlavně proto, že v tomto esportu máme největší šanci dostat se na světovou špičku. Jako tým totiž potřebujete jedině obrovské talenty a čas. A před vznikem Sinners jsme zaznamenali, že v Česku i na Slovensku existuje opravdu hodně talentů, kteří mají šanci dostat se až na vrchol.“

Dynamo Eclot aktuálně hraje svou druhou sezónu a už nyní je co do výsledků mezi třemi nejúspěšnějšími organizacemi v Česku. Stejně tak i liberečtí Sinners, kteří svou expertízu pilují zejména v herních titulech CS:GO a League of Legends, ukazují, že se tento tah vyplácí. V roce 2021 se jako první český tým dostali do esportové soutěže ESL Pro League, nejprestižnějšího turnaje ve hře CS:GO, a po celý rok 2021 se drželi v žebříčku HLTV mezi 30 nejlepšími týmy, což znamená, že byli jedním z 30 nejlepších týmů na světě (žebříček HLTV udává pořadí nejlepších světových CS:GO týmů na základě jejich výkonů – pozn. red.).

Dynamo Eclot a Sinners u nás patří mezi absolutní klubovou špičku. Hrají ty nejvyšší soutěže.

Novotný navíc dodává, že se hokejový tým Dynamo skutečně podařilo přiblížit mladšímu publiku: „Sledujeme to jak na sociálních sítích, tak během akcí přímo v hale během hokejových zápasů, kterých bude přibývat. V nové hokejové sezóně už máme naplánované čtyři večery v Enteria areně, které budou propojené s esportem.“

Investice v první etapě působení týmu Eclot činily řádově vyšší jednotky milionů korun. Na vyhodnocování výnosnosti nebo jejich návratnosti je však podle Novotného ještě brzy, jeho týmu se ale daří kráčet ekonomicky udržitelnou cestou. Do týmu Eclot navíc loni investoval blíže nespecifikovanou částku v řádech milionů korun miliardář Petr Dědek, který už dřív ekonomicky zachránil celý hokejový klub Dynamo, když se v červnu 2020 stal jeho majoritním vlastníkem. Právě jeho investice Eclot výrazně zprofesionalizovala, nalákala nové hráče a zároveň ukázala relevanci, kterou ve sportovním prostředí esportové kluby mají.

petr-dedek

Přečtěte si takéMiliardář Dědek investuje do esportu, spojí hokejové Dynamo a tým EclotMiliardář Petr Dědek investuje do esportu. Majitel hokejových Pardubic posílá miliony do týmu Eclot

Sinners v loňském roce usilovali o investici pro svůj další rozvoj – mluvilo se o 40 milionech korun. Nakonec se ale podařilo potřebné prostředky dát dohromady interně v současném rozložení investorů. Většina klubů se navíc ve svých vyjádřeních shoduje v tom, že spíše než o výnosnost jim jde především o marketing, šíření povědomí o jejich značce, sdílení know-how ohledně vedení týmu a nalákání nových partnerů. Tým Slavia esports takto navázal partnerství se společností CZC, týmy Sinners a Dynamo Eclot podpořila sázková kancelář Fortuna, která se v esportovém odvětví angažuje již několik let.

„Mimo spolupráce s esportovým týmem Dynamo Eclot, kde jsme partnery od letošního roku, jsme se během roku 2021 stali také partnery týmu eSuba, což je jedna z nejtradičnějších esportových organizací, která působí na tuzemské scéně. Každopádně naším nejdelším esportovým partnerství je spolupráce s influencerem Davidem Lacinou alias Kaparzem,“ doplňuje za Fortunu Ondřej Šnaidauf, její Brand & Sponsoring Manager.

Stávající esportové týmy, které mají své zázemí v prvoligových klubech, tak ukazují, jaký potenciál tento segment v České republice má. Zejména tedy ty, jimž se podařilo vystoupit z ryze fotbalového nebo hokejového zaměření a vstoupily do světa válčení a strategií. Propojení tradičních klubů s esportem by navíc mohlo přispět ke změně vnímání pro mnohé stále kontroverzní online disciplíny jako takové. A nakonec třeba i k jejímu zařazení na olympijské hry.

Jak vychovat esportovce? Bez dřiny to nepůjde, ukazují čeští profesionální hráči

K cíli stát se špičkovým esportovcem vede dlouhá cesta. Hraní je jen jedna část, kterou musí doprovodit i fyzická a psychická příprava.

Iva BrejlováIva Brejlová

Výchova esportovce začíná brzy

0Zobrazit komentáře

Být špičkovým esportovcem není samo sebou. A určitě k tomu nestačí pařit a pařit. Stejně jako v jiných oborech i tady je nutná disciplína, vzdělávání, fyzická a psychická příprava. Cesty ke špičkové úrovni jsou různé, žádná ale není snadná, jak by se mohlo zdát. A i těmito cestami se zabýváme v našem obsahovém speciálu Fenomén esportu.

Kdyby si profesionální hráč mohl vysnít svého rodiče, byl by jím někdo jako Lucie Zitterbartová. Okolo osmi let synova věku mu dovolila hrát počítačové hry a sama s ním touto aktivitou trávila čas. Pořádal si domácí turnaje. Poté, co přesedlal na titul League of Legends a začal porážet všechny okolo, našla mu kurz s profesionálním trenérem. A když ten v něm našel talent, uvěřila, že její Tomáš může být opravdu esportovcem. Teď už mají oba jasný plán a cílí na to, aby se z něj progamer, jak říkají, opravdu stal.

„Syn má našlápnuto k tomu, že se příští léto podívá do nějakého týmu v profesionálním týmu první ligy Hitpoint Masters nebo nižší ligy v zahraničí. Pokud mu vydrží nadšení a přístup, protože jenom talent nestačí,“ říká Zitterbartová. Ve skutečnosti je to z mnoha důvodů dřina, která zahrnuje fyzické tréninky, herní tréninky, rozebírání logiky, chyb a strategie i týmového ducha. A stejně jako u klasických sportovců také zástup profesionálů, kteří s tím vším pomáhají.

Mít správně nastavenou hlavu

Tomáš je členem týmu Inside Games vystupujícího pod zkratkou ING, který má bohatou herní historii. Jsou to ve všech smyslech sportovci, a tak se k nim tady také chovají. Tým má hlavního kouče, asistenta kouče, analytika, který sleduje hru a pak ji rozebírá a dopodrobna probírá individuální chyby hráčů. A také manažera, který se stará o chod týmu.

„Často to vnímají jako sezení za počítačem. Sednu, hraju. Tak to ale není. V esportovém prostředí se hraje s nějakým cílem, s účelem zdokonalovat se,“ říká Vojtěch Klapuch, ředitel a spoluzakladatel tohoto českého esportového uskupení. Jejich profesionální tým se dokázal probojovat mezi nejpopulárnější a nejúspěšnější týmy v České republice – a výše zmíněné role jsou toho důvodem.

S talenty tu pomáhá i Adam „Kizuro“ Pokorný. Kizuro je jméno, pod kterým je známý v online světě her, ale které se mu už propsalo i do života mimo něj. „Profesionální esportovec by měl mít správně nastavenou hlavu, vědět, jaký je jeho cíl a proč se chce zlepšovat, a mít pevně určené priority. Další důležitou dovedností je i být pokorný a umět přijmout kritiku,“ naznačuje.

kemp

Foto: Inside Games

Esportovci se musí připravovat a trénovat jako jiní profesionální sportovci

Věnuje se hře League of Legends, kterou v tomto prostředí všichni nazývají jako LoL či LoLko. Je jednou z vůbec nejoblíbenějších online her a je to ta, kterou Tomáš hraje a Adam trénuje. Zejména v ní se tréninky totiž skládají z teoretické a praktické části.

Ta teoretická zahrnuje herní zkušenosti, mentální přípravu i rozbor her oponentů. V té praktické si ovšem hráči při individuálních trénincích musí vyslechnout vlastní chyby. Nebo trénovat jednotlivé dovednosti podle své role v týmu. Ten je tu velmi důležitý a společné tréninky se soustředí na různé herní situace a učení se hrát lépe právě jako tým.

„U nás v týmu se aktuálně během sezony věnujeme trénování okolo 20 až 30 hodin týdně. Plus do toho máme i ligové zápasy,“ popisuje Kizuro. Mimo sezonu je režim volnější. Tedy ten s trenéry – denní režim zůstává poměrně náročný.

Alkohol? Raději počítač

Není toho málo a většina z těch požadavků překvapí. Tomáš má povinně alespoň dvakrát týdně fyzickou aktivitu, takže chodí do fitka, jezdí na skejtu a věnuje se i protahovacím cvikům. To aby vykompenzoval sezení na židli u počítače. Řeší i stravu, jíst se má jen to, co je hodnotné, zdravé a samozřejmě neškodí tělu.

Režim je daný částečně jeho věkem, zhruba 16 let ale není pro začátky profesionálních gamerů nic výjimečného. Po škole jsou na řadě domácí povinnosti. Následují dvou- až čtyřhodinové tréninkové bloky. „Teď hraje v rámci individuálního tréninku takzvané soloQ – podle zadání trenéra zkouší hrát postavy, trénují taktiky, domlouvají se,“ přibližuje Zitterbartová. Do excelovských tabulek si pak zapisují výsledky svých her.

Pokud chce hráč uspět, musí plnit tréninkový plán. Tomáš se jednou až dvakrát týdně setkává na dvě hodiny se svým trenérem. Probírají, co má v rámci individuální přípravy dělat, a povídají si o tom, jak vše probíhá. „Myslím, že to není standardní. To jsem si vydupala jako poučený rodič,“ říká Zitterbartová s tím, že některé týmy takovou službu neumí poskytnout a často to kvůli časovým omezením trenérům není ani možné.

Z dětské zábavy se může stát profesionální hraní počítačových her

Musí si hlídat, aby se takzvaně nepřehřál – aby to stejně jako klasičtí sportovci nepřehnal s tréninky, takže by se na jeho výsledcích projevila únava a přepětí. A pak je tu každý týden jeden speciální den, kdy na počítač nesmí vůbec. Je třeba, aby si odpočinuly oči, hlava i ruce. A tím se mimo jiné hráči vyhnuli problémům s karpálními tunely, na které nepřekvapivě občas trpí.

Nakonec je tu spánek, extrémně důležitá součást fyzické i psychické kondice. Zároveň je to jedna z věcí, kterou samotné turnaje občas narušují. Poslední zápas může končit i před půlnocí a následují rozhovory a rozebírání hry s ostatními hráči i trenérem. Takže do postele se pak účastníci dostávají třeba v jednu hodinu ráno.

Až na tuto výjimku ovšem pro životosprávu takového budoucího profesionála vypadá esport jako samá výhoda. Profihráči potřebují být soustředění a mít perfektní reflexy. „Většina nepije a nekouří a řekla bych, že ani trávu,“ doplňuje Zitterbartová.

Rodiče standardní a nestandardní

„Nebudu lhát. Byla jsem většinu té doby matka samoživitelka. Hraní u počítače byla jedna z alternativ, jak mohl syn trávit čas, když jsem pracovala a neměla jsem hlídání,“ popisuje začátky Zitterbartová. Není úplně standardní rodič.

Kariéru svého syna vidí pragmaticky – nejspíš k tomu přispívá skutečnost, že buduje svůj vlastní byznys, říká. V rámci vlastní firmy Lucky Citron se věnuje copywritingu a digitálnímu marketingu. Své zkušenosti s herním světem popisuje v Deníčku matky progamera. Důležitý je pak její přístup k počítačovým hrám. Sama je kdysi aktivně hrála. Přesto v začátcích svého syna od pokusu o profesionální dráhu zrazovala.

Ale když z více stran slyšela, že by mohl něco dokázat, připravila pro něj naopak strategii a trvá na režimu. Ne výhradně tom herním – bez výsledků ve škole by se prý stavidla její podpory velmi rychle zavřela. „Hra sama o sobě ale není pro hlupáky. Nemůže vyhrávat někdo, kdo ve škole propadá,“ popisuje.

Rodičům říkáme, ať si představí své dítě jako fotbalistu. Určitě by si nedovolili během zápasu vběhnout na hřiště a chtít po něm, aby uklidil prádlo.

Rodiče hrají velkou roli. Vlastně nejde začínat jinak než od dětí. „Jde o reflexy. Stárne nám mozek. Děcka mají rychlejší reakce na podněty kolem sebe. Tělo je připravené na to, aby oči, mozek a ruce byly v maximálním souladu. I to je jeden z důvodů, že u profesionálních týmů má být hráč v perfektní fyzické a psychické kondici. Pokud jim nebude fungovat hlava a tělo, neuklikají to,“ vysvětluje Zitterbartová. Konec kariéry tak nastává klidně kolem 25 let.

Není to jediný rodič, který se k tréninkům staví pozitivně a hráče podporuje. Ale jiní jim hraní zakazují, dělají naschvály nebo neumožní plnohodnotně na sobě pracovat, vnímá Kizuro. „My to rádi přirovnáváme k tomu, že rodičům říkáme, ať si představí své dítě jako fotbalistu, který má trénink nebo zápas. Určitě by si nedovolili mu během zápasu vběhnout na hřiště a chtít po něm, aby uklidil prádlo,“ vysvětluje.

Divnolidi, nebo šampioni?

Poslední dobou se prostředí esportu mění. Zatímco dřív bylo hraní s cílem a výkony hodně okrajovou záležitostí, teď se k němu obrací pozornost. „Dřív nás, hráče počítačových her, považovali za divnolidi,“ shrnuje se smíchem Zitterbartová. „Posledních pět let je to jinak,“ zvážní pak.

K esportu se váže pozornost. Velké firmy do něj vkládají peníze a staví vlastní týmy. Třeba sázková kancelář Fortuna se stala partnerem týmu eSuba, historicky nejúspěšnějšího českého herního týmu, ale i partnerem esportové ligy vysokých škol. Ondřej Šnaidauf, který má ve Fortuně na starosti značky a partnerství, říká, že se firma hodlá i dál spojovat mimo jiné s tradičními značkami či s mladými ambiciózními týmy.

„Dobře si uvědomujeme, že esportové odvětví má velký potenciál a do budoucna se bude jeho důležitost zvyšovat. I proto se prostřednictvím našich aktivit snažíme celé esportové prostředí podporovat,“ popisuje Šnaidauf. Fortuna přitom není sama. Vedle toho specializované vzdělávací instituce nabízejí velmi vážně míněné kurzy. A další otevírají příležitosti kroužků pro ty, kteří si k nervům, ukázněnosti a cílevědomosti chtějí aspoň přičichnout.

Esport je vedle kroužků Minecraftu téma, o které je největší zájem v takzvaném Techáku – Technické akademii dětí a mládeže. Hlásí se jim sem děti už od osmi let. Nemají tu ambici vychovávat esportovce, ale nabídnout jim zajímavou volnočasovou aktivitu. Přesto mají co je učit.

Jde o reflexy. Stárne nám mozek. Děcka mají rychlejší reakce na podněty kolem sebe. Tělo je připravené na to, aby oči, mozek a ruce byly v maximálním souladu.

„Esport je v hodně případech týmový sport. Člověk musí být tedy týmový hráč a musí dodržovat role v týmu. Výhodou je strategické myšlení a intuice i četba protihráče. Při akčních hrách je výhodou postřeh a umění rychle a precizně ovládat počítač,“ popisuje Radek Vrňák, který za Techákem stojí.

I přes vlny zájmu nejsou všechny cesty, kterými esport v tuzemsku roste, úplně prošlapané. Kurzy pro esportovce nabízela i vzdělávací platforma zaměřená na technologie makeITtoday, ale posléze od nich upustila. S tím, že to obchodně ještě nedávaly smysl.

„Zájem nebyl dostatečný. Byli to řádově jedinci a my bychom to chtěli dělat ve velkém. Jít by to mohlo ve chvíli, až se koncept esportu v Čechách alespoň trochu přiblíží tomu, jak je to v zahraničí, kde je vnímaný jako regulérní disciplína a sportovci mohou díky němu získávat například stipendia na prestižní školy,“ říká Barbora Stibor, provozní ředitelka makeITtoday.

V zahraničí je to skutečně úplně o něčem jiném, dává jí za pravdu Zitterbartová. Už kvůli penězům. Když tuzemský tým dostane podíl z výhry v turnaji, jde prakticky o kapesné. Tak třeba na jednom z posledních velkých turnajů si vítězné uskupení odneslo sto tisíc korun. „Ty si rozdělilo pět hráčů, minimálně dva trenéři, manažer týmu i majitel týmu. A pořád je to zisková organizace, něco tedy muselo jít i do ní,“ vypočítává.

esport-special-min

Přečtěte si takéFenomén esport. Herní svět v Česku láká sportovce, byznysmeny i sázkyPoznejte fenomén zvaný esport. Stamilionový herní svět láká české sportovce, byznysmeny i sázkaře

V některých zemích se přitom i druholigoví hráči dostávají do fáze, že jejich hraní je klasické zaměstnání s běžným platem. V Česku můžou aspoň trochu znatelné odměny počítat skutečně jen ti nejlepší. „I syn už teď něco dostává. Je to na úrovni kapesného. Ty peníze nepokryjí vůbec nic,“ říká Zitterbartová.

Ale do ciziny existuje v gamingu vlastně celkem jednoduchá zkratka. Prostředí je mezinárodní. Minimálně anglicky se hráči tak jako tak baví. Komunikační dovednosti se naučili. Není tedy problém, aby hráli třeba za španělský nebo francouzský tým – tedy ze zemí, které Zitterbartová vyjmenovává jako ty, které se těší z velkého trhu profesionálního gamingu.

„A není čeho se bát. Je to svět bez hranic. Když bude ve španělské lize, neznamená to, že bude žít ve Španělsku. Ale že tam občas pojede – třeba jednou za čtvrt roku,“ říká.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.