Místo kopaček gamepad. Jak to vypadá, když tradiční české kluby vkročí do světa esportu
Publikum klasických sportů stárne a tradiční hokejové i fotbalové kluby si dobře uvědomují, že omlazení může přinést spojení s esportem.
Emerickson, profesionální hráč Sparta eSports týmu ve hře FIFA
AC Sparta Praha, Slavia, Sigma Olomouc, Viktoria Plzeň, HC Dynamo Pardubice, Bohemians Praha, Bílí Tygři Liberec. To je několik domácích fotbalových a hokejových prvoligových klubů, které se rozhodly ze světa offline sportu vkročit také do toho virtuálního. Sféra, v níž sportovci nemusí kvůli výkonu nasazovat kopačky ani brusle, je totiž s každým rokem atraktivnější i v segmentu klasického sportu, u kterého by člověk čekal, že zůstane věrný pouze propoceným dresům a bolavým svalům. V našem obsahovém speciálu Fenomén esportu se mimo jiné zabýváme tím, proč tomu tak je.
I když existují dva nesmiřitelné tábory, kdy jeden tvrdí, že esport se za sport považovat nedá, a druhý by ho uvítal jako kategorii na olympijských hrách, jedno je jasné – esport je v posledních letech na strmém vzestupu. A právě jeho popularita a rostoucí základna fanoušků vedly k tomu, že v posledních několika letech začal svět virtuálního sportu prosakovat také do offlinových klubů těch nejvyšších soutěží, Českou republiku nevyjímaje.
Ukázalo se totiž, že esportem se dá k profesionálnímu fotbalu nebo hokeji přitáhnout publikum jiného demografického rázu. Podle statistiky společnosti Nielsen Sports bylo v roce 2019 42 procentům fanoušků esportu méně než 29 let, kdežto fotbalových fanoušků bylo v této věkové kategorii pouhých 25 procent.
Esportové publikum je navíc podle stejné statistiky průměrně vzdělanější, má vyšší příjem a rovněž také vyšší procento zaměstnanosti. Údaje jsou ještě zajímavější s ohledem na to, jaká věková kategorie esport pravidelně sleduje. A jelikož publikum je základ pro zdravý ekosystém příjmů, jsou tyto údaje pro top kluby naprosto zásadní.
Na domácí půdě byla průkopníkem v oblasti proměny fanouškovské základny AC Sparta, která jako první český profesionální sportovní klub vstoupila do esportové sféry už v roce 2018, kdy založila herní sekci pro konzolovou hru FIFA. Následovaly kluby FC Viktoria Plzeň nebo Bohemians.
V Česku přitom většina klasických klubů nezaložila vlastní esportové organizace na zelené louce, ale využila k tomu již existující týmy. „Například pro Bohemians zajišťuje FIFA sekci klub Dark Tigers, FC Viktoria Plzeň je propojená s týmem Inaequalis,“ vysvětluje Lukáš Pleskot, výkonný ředitel esportové agentury PLAYzone, která se z původního herního portálu v průběhu let rozrostla i na pořadatele několika vlastních herních akcí včetně Mistrovství světa ČR v počítačových, mobilních i konzolových hrách.
Podle něj je pro týmy výhodnější spojit se s již existující značkou než zakládat svoji vlastní sekci od nuly. „Téměř za každým sportovním týmem, který je v esportu vidět, stojí nějaká esportová organizace. Ty nejznámější esportové týmy totiž existují i dvacet let, takže si vybudovaly obří fanouškovskou základnu,“ doplňuje.
Právě počítačové hry FIFA v případě fotbalu a NHL v případě hokeje představují nejpříhodnější oslí můstky pro propojení tradičního sportu s esportem. Pro kluby z nejvyšších soutěží je prodloužení pole působnosti do těchto titulů logickým krokem, jelikož jsou bližší jejich fanouškovské základně, kterou mohou organicky rozšířit o mladší publikum. A Pleskot dodává, že jde o přirozený vývoj všech sportovních klubů.
Hokejisté ve fantazijním světě
A i když sportovní hry FIFA a NHL pro zajeté sportovní kluby slouží jako nejpřímočařejší vstup do světa virtuálních klání, v segmentu esportu jde stále o minoritní tituly. Mezi nejpopulárnější hry se dlouhodobě řadí zejména League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO), Dota 2 a Fortnite.
Podle analýz nejpopulárnější streamovací služby Twitch, na které se streamuje právě hraní her, diváci v roce 2021 strávili 1,7 miliardy hodin sledováním League of Legends, na CS:GO se dívali 767 milionů hodin. Hru FIFA 2021 na Twitchi lidé sledovali 248 milionů hodin a hokejové virtuální NHL 2022 pak 4,4 milionů hodin.
Většina domácích klubů se přesto drží spíše při zemi a nevydavá se do herních vod, které by se příliš vychylovaly od jejich původního sportovního záběru. Existují ale výjimky, které zároveň ukazují, že rozšíření obzorů může nést ovoce v podobě gamingových úspěchů – například esportovní sekce hokejového klubu Dynamo Pardubice Dynamco Eclot a tým Sinners, majetkově propojený s hokejovými Bílými Tygry Liberec.