Místo papíru digitální vizitky. Startup z Brna je dodává i České spořitelně nebo Porsche
Přiložíte kartičku k mobilu a je to. Digitální vizitky od Swopi, které kombinují QR kódy a NFC čipy, využívají stovky firem v Česku či na Slovensku.
Jsou to vizitky, ale přesunuté do digitální doby, kdy kromě sdílení kontaktních a dalších informací je dokážou také sbírat. A navíc umožňují dělat analytiku a hromadnou správu kontaktů. Tak se dá zjednodušeně přiblížit služba brněnského startupu Swopi, který mezi své klienty řadí i Českou spořitelnu nebo Porsche. Po pár letech na trhu jde zatím o relativně malý byznys v jednotkách milionů korun. Zakladatel Ondřej Malík má ale plány velké.
Nápad na založení Swopi dostal Ondřej Malík před pěti roky, kdy po letech práce pro značky jako Business Factory, Madmonq či Skinners začal podnikat coby manažer sociálních sítí na volné noze. Chodil na networkingové akce, a proto si vyrobil papírové vizitky. Myslel si, že mu přinesou hodně zakázek a nových kontaktů.
„Po několika rozdaných vizitkách, na které nikdo nereagoval, jsem si uvědomil, jak neefektivní tento způsob sdílení kontaktních informací je,“ vypráví pro CzechCrunch. Dnes osmadvacetiletý podnikatel tehdy přemýšlel nad tím, že podobný problém pravděpodobně řeší i další lidé, kteří potenciálně přicházejí o zajímavé kontakty jen proto, že nemají k dispozici správné nástroje.
Začal zkoumat dostupné technologie k okamžitému přenosu informací. „QR kódy jsou již roky zažitým standardem, který si každý v telefonu načte bez problémů, a na NFC čipy si lidé velmi rychle zvykli i díky placení,“ přibližuje Malík obrysy, jak začala vznikat myšlenka digitálních vizitek propojených s mobilní aplikací, které by umožňovaly prezentaci s rychlou aktualizací a správou údajů.
Swopi se tak specializuje na sdílení informací v reálném životě například na obchodních schůzkách, výstavách nebo při setkáních s klienty. Podle Malíka se však odlišuje od platforem jako Linktree, které se primárně zaměřují na jednoduché online profily a funkci známou jako „link in bio“. Ale také například od sítí jako LinkedIn, kde si lidé „jen“ vymění své profily. „Tam to ale končí, spojení nemáte nikde vedené,“ vysvětluje.
Swopi nabízí komplexnější profil – jednak online stránku, která podobně jako Linktree obsahuje informace a odkazy, dále pak kartu se všemi kontaktními údaji včetně možnosti uložit si je přímo do telefonu, a také například portfolio, dokumenty, prezentace, mapy či videa. „Vždy aktuální digitální vizitka, která obsahuje přehled o vás a vašem profesním životě,“ shrnuje Malík.
Nadstavbou Swopi je pak možnost kromě sdílení také sbírání kontaktů, tedy leadů a potenciálních zákazníků. „Obchodní týmy používají CRM platformy, kde si vedou seznam potenciálních klientů, se kterými můžou uzavřít byznys, a toho bohužel s LinkedIn QR kódem nedosáhnete. Určitě je to super metoda pro jednotlivce, stejně tak je tomu například s NameDrop, který je ale zase omezen jen na sdílení kontaktní karty a pouze pro uživatele Applu,“ dodává Malík.