Místo papíru digitální vizitky. Startup z Brna je dodává i České spořitelně nebo Porsche

Přiložíte kartičku k mobilu a je to. Digitální vizitky od Swopi, které kombinují QR kódy a NFC čipy, využívají stovky firem v Česku či na Slovensku.

Peter BrejčákPeter Brejčák

full-res-ondrej_m_swopi-135-cz-horizontal-copy

Foto: Swopi

Zakladatel Swopi Ondřej Malík

0Zobrazit komentáře

Jsou to vizitky, ale přesunuté do digitální doby, kdy kromě sdílení kontaktních a dalších informací je dokážou také sbírat. A navíc umožňují dělat analytiku a hromadnou správu kontaktů. Tak se dá zjednodušeně přiblížit služba brněnského startupu Swopi, který mezi své klienty řadí i Českou spořitelnu nebo Porsche. Po pár letech na trhu jde zatím o relativně malý byznys v jednotkách milionů korun. Zakladatel Ondřej Malík má ale plány velké.

Nápad na založení Swopi dostal Ondřej Malík před pěti roky, kdy po letech práce pro značky jako Business Factory, Madmonq či Skinners začal podnikat coby manažer sociálních sítí na volné noze. Chodil na networkingové akce, a proto si vyrobil papírové vizitky. Myslel si, že mu přinesou hodně zakázek a nových kontaktů.

„Po několika rozdaných vizitkách, na které nikdo nereagoval, jsem si uvědomil, jak neefektivní tento způsob sdílení kontaktních informací je,“ vypráví pro CzechCrunch. Dnes osmadvacetiletý podnikatel tehdy přemýšlel nad tím, že podobný problém pravděpodobně řeší i další lidé, kteří potenciálně přicházejí o zajímavé kontakty jen proto, že nemají k dispozici správné nástroje.

Začal zkoumat dostupné technologie k okamžitému přenosu informací. „QR kódy jsou již roky zažitým standardem, který si každý v telefonu načte bez problémů, a na NFC čipy si lidé velmi rychle zvykli i díky placení,“ přibližuje Malík obrysy, jak začala vznikat myšlenka digitálních vizitek propojených s mobilní aplikací, které by umožňovaly prezentaci s rychlou aktualizací a správou údajů.

ondrej_m_swopi-143

Foto: Swopi

Digitální vizitka Swopi

Swopi se tak specializuje na sdílení informací v reálném životě například na obchodních schůzkách, výstavách nebo při setkáních s klienty. Podle Malíka se však odlišuje od platforem jako Linktree, které se primárně zaměřují na jednoduché online profily a funkci známou jako „link in bio“. Ale také například od sítí jako LinkedIn, kde si lidé „jen“ vymění své profily. „Tam to ale končí, spojení nemáte nikde vedené,“ vysvětluje.

Swopi nabízí komplexnější profil – jednak online stránku, která podobně jako Linktree obsahuje informace a odkazy, dále pak kartu se všemi kontaktními údaji včetně možnosti uložit si je přímo do telefonu, a také například portfolio, dokumenty, prezentace, mapy či videa. „Vždy aktuální digitální vizitka, která obsahuje přehled o vás a vašem profesním životě,“ shrnuje Malík.

Nadstavbou Swopi je pak možnost kromě sdílení také sbírání kontaktů, tedy leadů a potenciálních zákazníků. „Obchodní týmy používají CRM platformy, kde si vedou seznam potenciálních klientů, se kterými můžou uzavřít byznys, a toho bohužel s LinkedIn QR kódem nedosáhnete. Určitě je to super metoda pro jednotlivce, stejně tak je tomu například s NameDrop, který je ale zase omezen jen na sdílení kontaktní karty a pouze pro uživatele Applu,“ dodává Malík.

Swopi vyvíjí i platformu pro hromadnou správu uživatelů a jejich zařízení včetně sledování nových leadů a možnosti exportovat kontakty do CRM systému, sledování výkonnosti zaměstnanců i výkonnosti jednotlivých odkazů na profilech. Zakladatel startupu věří, že jeho přínosem je i zjednodušení procesů pro HR a snížení administrativy spojené s náborem lidí a vydáváním vizitek.

Službu totiž kombinuje s fyzickým zařízením, což jsou nejčastěji vizitky s NFC čipem, které obsahují QR kód propojený s aplikací. Díky tomu je možné sdílet informace přiložením k něčímu telefonu. Protože jde o jednu kartičku, kterou si uživatel nechává a nerozdává ji, šetří tím i papír. A v případě odchodu z firmy ji HR oddělení může předat jinému majiteli.

Cílovými zákazníky startupu jsou primárně firmy, organizace a podnikatelé, respektive jejich pracovníci z oblasti sales, manažeři z pojišťoven, financí či třeba právníci. Jako své reference Swopi uvádí Generali Českou pojišťovnu, Českou spořitelnu nebo Porsche. Aktuálně působí v Česku a na Slovensku, kde má 350 klientů a asi pět tisíc uživatelů mobilní aplikace. Před jejím spuštěním v prosinci Swopi registrovalo asi 14 tisíc uživatelů na webovém rozhraní.

sa-1

Přečtěte si takéStartup Awards jsou tady. Hlasujte pro svůj oblíbený startupStartup Awards jsou tady. Hlasujte pro svůj oblíbený startup a pomozte mu vyhrát Cenu čtenářů

Růst by měl i samotný byznys, kdy Malík popisuje, že zatímco obrat v roce 2021 byl na úrovni jednoho milionu korun, loni už se vyšplhal na 3,3 milionu. „Cílem je ztrojnásobit obrat do konce příštího roku na deset milionů korun,“ doplňuje. Po celou dobu se přitom financuje z vlastních zdrojů, tedy z prodeje produktů a příjmů z předplatného.

Časem má dojít také na expanzi do dalších evropských zemí podle toho, jak postupně přidává podporu pro jednotlivé jazyky. „Chci vybudovat silnou značku na našich trzích, kde máme dominantní postavení, a následně expandovat na trhy, kde je po digitálních vizitkách a CRM systémech velká poptávka, zejména na západě,“ přibližuje Malík. „Dále se chceme zaměřit i na sportovní organizace, kde vidíme obrovský přínos pro kluby a organizace v několika oblastech – komunikace s fanoušky na stadionech, modernizace týmů obchodních zástupců, v marketingu a celofiremní správě leadů.“

Rubriku Startupy podporujíjt-retina