Mladá umělkyně založila v Česku první online školu letteringu a kaligrafie. Výuka probíhá i na iPadu

Nela VítováNela Vítová

tatiana Nemna1

Tatiana Nemna od malička milovala umění a už jako dítě toužila po tom, že se bude svou zálibou jednou i živit. I navzdory tomu, že vystudovala úplně jiný obor, si nakonec za svým snem šla a dnes provozuje vůbec první online školu letteringu a kaligrafie v Česku LetterArt.cz, díky které se lze učit uměleckému psaní a krasopisu z pohodlí domova.

Narodila se v Bělorusku, po studiích se však přestěhovala do České republiky. Ačkoliv to není zcela běžné, už jako dítě Tatiana velmi ráda a navíc čitelně a pěkně psala. Kromě toho ji bavilo i malování a již v té době snila o tom, že jednou se právě jako umělec bude živit. Přesto se ale tenkrát rozhodla pro studium pedagogiky, kde získala titul na univerzitě v Bělorusku.

Návrat ke koníčku z dětství

Po škole se ke svému koníčku opět částečně vrátila, když začala pracovat jako webový designér. Brzy poté se ale přestěhovala do Česka a práci na webech vystřídala pozice hned v několika reklamních agenturách. Na tomto typu práce ji ale přeci jen nic naplno neuspokojovalo, a tak se Tatiana rozhodla začít znovu věnovat své zálibě z dětství, kterým bylo právě umělecké psaní, neboli tzv. kaligrafie.

Tatiana Nemna

Zakladatelka první online školy letteringu a kaligrafie v Česku Tatiana Nemna

Po práci v Praze pravidelně navštěvovala kurzy krasopisného psaní a letteringu a doma po večerech pracovala na svých vlastních výtvorech. „Chodila jsem na různé kurzy a chtěla jsem se naučit něco nového. Jedním z nich byl právě kurz moderní kaligrafie a letteringu v jednom pražském ateliéru. Tak mě to bavilo, že jsem každý večer po práci další tři až čtyři hodiny ještě sama psala,“ popisuje Tatiana své začátky.

Po ukončení kurzu jí ve stejné škole vedení nabídlo, aby vedla jeden z kurzů jako záskok. I díky tomu, že byla vystudovanou učitelkou, v tom byla dobrá natolik, že po čtyřech měsících získala možnost vést vlastní kurz. K těm se brzy začaly přidávat další, a tak se Tatiana rozhodla svému koníčku věnovat seriózněji a neustále se zlepšovat.

Snímek obrazovky 2018-12-19 v 11.48.35

Rozhodla se jít do toho naplno, aby získala co nejvíce zkušenosti. I proto se začala učit od těch nejlepších v oboru. „Pokračovala jsem v brushletteringu a letteringu a neustále jsem se učila u těch nejlepších, jako je třeba Anna Rolskaya z Portugalska nebo Švýcar Stefan Kunz,“ popisuje.

Vlastní podnikání

Určitý impuls pro změnu přišel ve chvíli, kdy Tatianě její manžel poradil, aby si založila vlastní online kurz. „Tenkrát mi řekl, že offline mi to šlo dobře, tak se malování nesmím vzdát. Chvíli jsem nad tím přemýšlela, protože je to přece jen velká zodpovědnost, nakonec jsem se ale rozhodla do toho jít,“ vzpomíná Tatiana. Při přípravě samotného kurzu se ve svém rozhodnutí ještě utvrdila, když si uvědomila, že naučit toho může opravdu spoustu a výsledkem může být několik různých kurzů, z nichž se každý bude zaměřovat na něco jiného. Tak také vznikla škola LetterArt.cz.

V této chvíli LetterArt.cz nabízí tři hlavní online kurzy. Kurz brushletteringu (neboli kaligrafie), kurz digitálního letteringu na iPadu v programu Procreate a tím největším a nejobsáhlejším je kurz letteringu s názvem Letter Artist, který bude spuštěn v lednu. Kromě toho je v nabídce také krátký seznamovací kurz určený pro ty, kteří si nejsou jistí, že je lettering bude bavit.

Ke stažení jsou také pracovní sešity, novinkou jsou například dárkové poukazy, které lze zakoupit a darovat. Dosud má LetterArt více než 500 zákazníků, kteří si zakoupili již 300 online kurzů i pracovních sešitů. „Momentálně máme přes 300 prodaných kurzů, a to od malých rychlokurzů až po velké šestitýdenní,“ doplňuje Tatiana.

Obraty českých e-shopů v roce 2018 vzrostly na 135 miliard korun. Podíl na maloobchodě překonal 11 %

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

alza-showroom
0Zobrazit komentáře

Česká e-commerce scéna má za sebou další rekordní rok. Růst tržeb tuzemských e-shopů byl ještě větší, než se původně předpokládalo, meziročně se jednalo o 17 procent. České internetové obchody tak za loňský rok vygenerovaly celkem obrat ve výši 135 miliard korun. Celkově se prodej po internetu podílí na celém českém maloobchodě již z 11,4 %, informuje Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Původně se předpokládal růst na 133 miliard korun proti 115 miliardám z roku 2017, ale silná vánoční sezona a také celoroční pravidelné nakupování online nakonec celkové tržby vyhnaly až na 135 miliard korun. „Zákazníci stále častěji objednávají on-line zboží z kategorií, které se v minulosti na internetu prodávaly podstatně méně. Věříme, že růst podobným tempem bude pokračovat i v roce 2019,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška na základě dat získaných ve spolupráci s nákupním rádcem Heureka.cz.

Čtvrtina zákazníků nakupuje více než jednou za měsíc

Internetové nakupování v České republice získává stále více zákazníků. Alespoň jednou za rok podle průzkumu APEK využije nákup v e-shopu 9 z 10 uživatelů internetu a navíc se celkově zvyšuje četnost internetových nákupů, protože se lidé pravidelně vrací. Nejvíce se v roce 2018 utrácelo za elektroniku a nejčastěji se na internetu nakupovalo oblečení.

mall-box-mallbox

„Vánoční sezona byla pro internetové obchody klíčová. Prodeje za více než 45 miliard korun loňský růst významně posílily. Je však třeba zdůraznit, že e-shopům se dařilo i po zbytek roku. To potvrzuje fakt, že 26 % jejich zákazníků si zboží po síti objednalo více než 15krát za 12 měsíců,“ doplňuje Jan Vetyška, který odhaduje další meziroční nárůst o alespoň 15 procent.

altman-zuck

Přečtěte si takéLov na mozky AI: Meta, Musk i Google nabízejí milionové bonusyV Silicon Valley se bojuje o nejchytřejší mozky světa. Zuckerberg nabízí miliony i stůl vedle sebe

Například největší český e-shop Alza jen za 10 dní před Vánoci utržil přes 2 miliardy korun. Rekordní Vánoce má za sebou také internetový supermarket Rohlik.cz a na rekordní obrat loni dosáhl Slevomat. Dařilo se pochopitelně i mnoha dalším e-shopům, přičemž v Česku jich je aktuálně 43 500 (loni jich vzniklo přes 3 tisíce). Výsledkem je, že se česká e-commerce v roce 2018 podílela na celkovém maloobchodu už více než 11 procenty.

pavel-dolezal-keboola

Přečtěte si takéČeská cloudová platforma Keboola zvýšila v loňském roce tržby o třetinu na 57 milionů korunČeská cloudová platforma Keboola zvýšila v loňském roce tržby o třetinu na 57 milionů korun

Největší růst ze všech kategorií si v internetových obchodech připsalo jídlo, meziročně o 52 procent, byť proti retailu má stále minimální podíl. Nejvíce se na internetu utrácelo za mobilní telefony. „Konkrétně Apple iPhone 7. Za ním jsou další modely iPhonů, utrácelo se ale také za telefon Huawei P20 Lite, sedačku Wersal a investiční zlato,“ prozradil šéf Heureky Tomáš Baverman. Na množství kusů se zase nejčastěji objednávaly proteinové tyčinky, kontaktní čočky a pleny.