Mladí Češi sází vše na jednu kartu. S aplikací pro duševní zdraví jedou do USA, aby nalákali investory a milion lidí
Aktuálně ji vyzkoušelo sto tisíc lidí, ale Jiřímu Diblíkovi a Ondřeji Kopeckému je to málo. Jejich aplikace pro péči o duševní zdraví VOS.health má podle nich potenciál do konce roku narůst třeba desetkrát. Věří jí natolik, že dokonce opouštějí své studio Qusion, jehož obrat v letošním roce mířil ke 20 milionům korun. Do VOS.health ale už investoři vložili milionů rovnou 25. Tvůrci aplikace ji i proto právě jedou pošťouchnout do akceleračního programu do San Franciska. Ale ani tam nehodlají skončit.
Jiří Diblík přiznává, že se za poslední dny mnohokrát zapotil. Stačilo mu na to přejít z jeho dočasného ubytování do coworkingu – poblíž mexického Tulumu při aktuálním počasí a vlhkosti to ani nejde jinak. „Opravdu makáme,“ přesvědčoval mě při videohovoru. Myslel tím kromě sebe i Adama Zvadu z GoDeliver a Martina Mazance z Fitify.
Spolu se předem domluvili na tom, že Mexiko je ideální země na strávení 14denního přechodného období před tím, než odcestují do Spojených států. Kvůli koronavirovým opatřením je to nejjednodušší způsob, jak se do země z Evropy dostat. Všichni tři spoluzakladatelé startupů tam přitom potřebují strávit příští tři měsíce. To aby mohli procházet akcelerátorem, do kterého je vybral CzechInvest a kterým už prošlo například STRV.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Zvada a Mazanec krátce po našem hovoru zamířili do New Yorku. Diblík však odletěl do San Franciska, kde se k němu později přidá i spoluzakladatel Qusion a zároveň projektu VOS.health Ondřej Kopecký. Jejich cílem je najít si další mentory a posunout projekt tak, aby měl do konce roku milion uživatelů, získal napojení na světové investory a otevřely se mu dveře do amerických firem.
„Vidíme to tam. Můžeme vybudovat globální platformu pro duševní zdraví,“ shrnuje Diblík. „Věřím, že nám tato cesta za oceán rozšíří obzory, naučí nás myslet ještě víc ‚ve velkém‘ a že VOS.health dokážeme posunout hodně daleko. Zvlášť nyní, kdy mu budeme věnovat 100% fokus,“ doplňuje Kopecký.
Duševní zdraví v ten správný čas
Diblík a Kopecký předchozí čtyři roky budovali studio Qusion. V něm s týmem pětadvaceti lidí připravovali softwarová a později i hardwarová řešení na míru konkrétním klientům, mezi které patřily firmy jako AirBank, ČSOB, Knihy Dobrovský, Nestlé nebo například kryptosměnárna Bit.plus.
Rovnou se založením firmy spustili pobočku ve Švýcarsku, aby tak dosáhli na tamní i světové klienty. Brzy se jim v rámci Qusion podařilo se svými projekty oslovit kuvajtského šejka. A ve 22 letech představovali mnohem starším manažerům svůj pohled na svět a digitalizaci, se kterou měli náskok nejen proti nim, ale i proti jakýmkoliv stejně mladým konkurentům.
Začali totiž extrémně brzy. Diblík se dokonce stal prvním Čechem, který se kvůli podnikání nechal zplnoletit, Kopecký mu přitom stál celou dobu po boku. Připravovali řešení objednaná firmami, ale pracovali i na těch vlastních. Na konci minulého roku tak v jejich studiu vznikla aplikace VOS.health. Nejprve šlo o osobní digitální deník, který však postupně přerostl v aplikaci pro rozvoj sebereflexe, psychohygieny a péče o vlastní duševní zdraví.
Později ho navíc doplnilo napojení na moderní technologie. Takže VOS.health dokáže zkontrolovat i váš spánek či množství pohybu. S přidáním umělé inteligence pak vznikl chytrý projekt, který si dá dohromady vše zmíněné třeba s počasím a řekne vám, jak to ovlivnilo vaši náladu. A případně jde využít i chatování s psychology. A s tímto velmi moderním přístupem k duševnímu zdraví zakladatelé zaujali.
V prvním měsíci po spuštění aplikaci ještě bez všech zmíněných funkcí vyzkoušelo deset tisíc lidí. Ke dnešku si ji stáhlo už sto tisíc. Každý měsíc přitom toto číslo roste o dalších 20 až 30 tisíc. Uživatele má po celém světě: nejvíc v Austrálii, Německu a Velké Británii, až za nimi následuje domovské Česko. Pravidelně si každý týden aplikaci otevírá 15 až 20 tisíc lidí.
VOS.health získal pětimilionovou investici od Mitonu a dalších 20 milionů od tandemu Miton – Reflex Capital. A to přesně v době, kdy se k psychice začala ubírat celosvětová pozornost. „Covid měl velký vliv na psychický stav spousty lidí včetně nás, takže stále vidíme obrovský potenciál a možnost pomoci skrze naši aplikaci dalším desetitisícům lidí dostat se do stavu duševní pohody,“ vysvětluje Diblík.
Jenže přesně ve stejné chvíli rychle rostl i samotný Qusion. Podle posledních čísel má pro letošek našlápnuto k obratu ve výši 20 milionů korun. Diblíkovi a Kopeckému došlo, že oba projekty udržet nelze. „Qusion ještě nebyl ve fázi, kdy bychom od něj mohli dát ruce pryč a fungoval by. Stále nás do velké míry zaměstnával,“ říká Kopecký. A tak se rozhodli.
Zorientuj se ve vlastních pocitech
„Věděli jsme, že dlouhodobě nejsme schopni doručovat naráz tu nejlepší kvalitu jak směrem ke klientovi, tak směrem k vlastním produktům. Zcela zásadní pro naše rozhodnutí týkající se budoucnosti Qusion byla nedávno získaná investice pro aplikaci VOS.health, které se daří celosvětově,“ dodává Diblík.
Trend ve světě podle něj volí jasně. Diblík říká, že západní státy jsou v oblasti takzvaného well-beingu oproti Česku více rozvinuté. Tedy že se na duševní pohodu daleko víc zaměřují, a to i co se týče péče zaměstnavatelů o své zaměstnance. „Jako součást odměny se před dvaceti lety dávaly stravenky. Před deseti multisportky. A teď se řeší péče o duševní zdraví,“ připodobňuje.
Právě segment B2B – tedy spojení se společnostmi, které by aplikaci mohly platit za služby pro své zaměstnance – je jeden z těch, ve kterých vidí Diblík a Kopecký svou byznysovou budoucnost. Už teď takovou spolupráci testují s českými firmami. A byť jejich jména říct nechtějí, doplňují, že jde o ty největší hráče ve svých oborech.
Vedle toho se má dál rozšiřovat nabídka aplikace. Uživatelé mají mít brzy k dispozici well-being plán na míru, tedy návod na to, co dělat konkrétně pro své nitro. K tomu získají speciální metriku svého stavu, která jim má pomoct lépe se zorientovat ve vlastních pocitech. A opět s návodem na to, jak svou psychiku vylepšit.
Vsadit všechno na jednu kartu. Prozatím
Qusion své klienty, pro které doteď pracovalo, přenechává agentuře Futured. Firmy spolu už na některých projektech spolupracovaly. Diblík a Kopecký vedle toho do Futured převádějí i technologie, které pro klienty dosud používali. Za celý takový balíček agentura zakladatelům zaplatí řádově jednotky milionů korun.
Pod křídla Futured přechází i část týmu, celkem 15 původních zaměstnanců se ale naplno bude soustředit právě na VOS.health. To je zhruba třikrát víc než doteď. Původním zakladatelům ale něco důležitého přece jen zůstává: „Nechali jsme si značku Qusion. Brand nám zůstal, jsme stále jeho vlastníci. Qusion postavil VOS a jednoho dne budeme zase stavět další projekty. Ale teď chceme dát všechno na jednu kartu,“ říká Diblík.
Ve Spojených státech skončí akcelerátor za tři měsíce. Ideální plán by podle zakladatelů byl zůstat v zemi do prosince, na Vánoce se vrátit do Česka a pak zase zpět. Pokud by plány vyšly úplně nejlépe, Diblík a Kopecký by se v USA zúčastnili dalšího akcelerátoru nebo rovnou našli nové investory, kteří by jim pomohli se světovým rozvojem. „Ale co bude dál, to uvidíme. Zatím je to plán na ty tři měsíce,“ uzavírá Diblík.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.