Mladý Čech učí Nizozemce prodávat kola. Se svým startupem BikeFair teď od investorů získal přes 10 milionů
Jan Pecník do Nizozemska odešel před několika lety studovat vysokou školu, teď na jednom z globálně největších trhů s koly rozbíhá startup, s nímž chce vyřešit na první pohled poměrně banální problém – jejich krádeže. Tam se však platforma BikeFair nezastavuje a jejím cílem je postupně digitalizovat všechno, co s péčí o kola souvisí.
Důvěru do mladého startupisty vkládají také investoři, kteří do BikeFairu zatím vložili 410 tisíc eur, tedy bezmála jedenáct milionů korun, a aktuálně firma dotahuje ještě další čtyři miliony korun. Vedoucím investorem byl český fond Grouport, jenž v minulosti podpořil například Spendee, Kareer, HoloMe nebo Tatum a spadá do finanční skupiny Depo Ventures.
Tyto prostředky BikeFair plánuje využít na vývoj online tržiště, které bude spolehlivější a bezpečnější jak pro prodávající, tak i kupující. Startup technicky funguje i ve Velké Británii a Spojených státech, zatím však cílí jen na Nizozemsko, kde má velkou ambici pokrýt čtvrtinu trhu s koly. Časem však má přijít i česká verze.
Nizozemci ani neví, že kolo ztratí
V průměru má každý Nizozemec dvě kola, i tak je ale těžké nějaké sehnat, o čemž se přesvědčil sám Pecník, když začal studovat nizozemskou vysokou školu. Respektive na koupi jich našel hodně, prodejci si pak ale často řekli o víc peněz nebo bylo zjevné, že kolo bylo kradené.
„Nakonec jedno ukradli i mně, snoubence zase prodali nefunkční,“ popisuje zakladatel BikeFairu pro CzechCrunch své zkušenosti, jak tamní trh funguje. V Nizozemsku se prý navíc běžně stává, že se stovky tisíc kol lidem ztratí, ale ti o tom ani nevědí.
Pecník měl ke kolům vždy blízko a zároveň chtěl smysluplně pracovat s daty, a tak se rozhodl postavit vlastní firmu. V začátcích nakoupil čtyřicet kol, která následně opravil na třicet „slušných“ a zkusil je prodat. Tím si otestoval online prodej a pokus dopadl úspěšně, proto pak sehnal spoluzakladatele a zrodilo se online tržiště BikeFair.
„Služba díky pečlivému ověřování původu každého kola zaručuje, že žádný prodaný bicykl nepochází z trestné činnosti. Každý prodávající musí poskytnout číslo rámu kola, to je posléze zkontrolováno skrze policejní databázi a přes mezinárodní registry,“ vysvětluje Pecník s tím, že platforma zároveň prověřuje důvěryhodnost a kvalitu inzerátů interními algoritmy a všímá si i kvality prodejních fotografií.
Tržištěm ovšem plány nizozemského startupu s českými kořeny nekončí. Mimo prodej chce firma platformu postavit tak, aby zprostředkovala servis, pojištění či další navazující služby a díky vyhledávací funkci dokázala vylepšit i pozice lokálních bikeshopů či prodejců kol. A s pomocí dalších investorů se do vývoje platformy zapojuje také blockchain.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsKromě tuzemského Grouportu totiž do BikeFairu investovalo i několik angel investorů, malý rodinný fond Teshuva Capital a zároveň také blockchain fond Two Hop Ventures. Pecník přitom dodává, že využít blockchain pro startup dává smysl, jde totiž o relativně jednoduchou databázi s výhodou decentralizace.
„Velká část naší přidané hodnoty sestává z budování důvěry mezi kupujícím a prodávajícím, ať už z pohledu kvality a stavu kola, tak z pohledu přeprodeje kradených kol. Hrajeme si s myšlenkou ‚pasu pro kola‘ nebo anonymního sledování historie kola včetně jeho oprav,“ popisuje Pecník.
Metropole budoucnosti jsou metropole bez aut
Do karet mu při budování BikeFairu hraje i velký trend nárůstu alternativních způsobů dopravy. Například partner Grouportu Michal Ciffra věří, že metropole budoucnosti jsou metropole bez aut. „Tedy metropole protkané hustou sítí veřejné dopravy doplněnou o možnosti kombinované osobní přepravy. Výsledkem je efektivní a ekologická mobilita v rámci celého systému,“ říká.
„V BikeFairu vidím potenciál k naplnění této vize. Navíc považuji Jana Pecníka za ideálního zakladatele. Je inteligentní, má vášeň pro věc a je skvělý vypravěč s jasnou vizí,“ doplňuje Ciffra. Dalším tématem, jemuž se startup intenzivně věnuje, je pak také udržitelnost.
„Kola jsou zejména ve městech dopravní prostředek budoucnosti a my chceme mít jistotu, že k nim všichni mají snadný, legální a udržitelný přístup. Zdaleka ne každý pak ví, jak se o své kolo starat či jak zvládnout základní opravy,“ popisuje zakladatel BikeFairu.
„Naším cílem je poskytnout lidem skrze místní obchodníky snadný přístup ke kolům, informace o jejich údržbě a propojit cyklisty s lokální sítí odborníků. Tím omezíme jakékoliv překážky ve využívání kol. Díky BikeFairu tak lidé přispějí ke sdílené ekonomice, podpoří lokální trh a dají druhou šanci jízdním kolům, která by jinak byla vyřazena,“ uzavírá Pecník.