Mléko, nebo nemléko? Rostlinné alternativy jsou i dvakrát dražší. Trend mohou změnit stát i obchodníci
Počet lidí omezujících konzumaci masa v Česku stoupá, růst však brzdí vyšší ceny rostlinných alternativ. Nemá na ně vliv přitom jen poptávka zákazníků.
Za rostlinné mléko čeští spotřebitelé zaplatí téměř o 60 procent více než za mléko kravské, vyplývá z průzkumu organizace ProVeg Česko. Dostupnější rostlinný segment může být přitom velmi zajímavou příležitostí na trhu pro výrobce i samotné obchodníky. I této problematice se bude věnovat konference New Food Forum, na které budou 18. dubna v hotelu Vienna House by Wyndham Andel’s Prague nejen o lepší dostupnosti rostlinných potravin v Česku debatovat jak odborníci z oblasti potravinářských inovací, tak z oblasti obchodu a vědeckého výzkumu.
Podle dat výzkumné agentury FMCG Gurus v Česku stoupá počet flexitariánů, tedy lidí, kteří cíleně snižují konzumaci masa. V Česku se takto aktuálně stravuje už 25 procent populace. S tím jde ruku v ruce i změna v tom, co lidé nakupují. „Vidíme, že stále více lidí se zajímá o zdravý životní styl a stravování. S tím souvisí rostoucí obliba rostlinné stravy jak mezi našimi zákazníky, tak i zaměstnanci. Neustále tak rozšiřujeme nabídku rostlinných produktů,“ říká Katarína Navrátilová, generální ředitelka Tesco pro Českou republiku, která na konferenci New Food Forum vystoupí.
Zákazníci si podle ní nejvíce oblíbili různé pomazánky a paštiky na rostlinném základu včetně hummusu, rostlinné mléčné produkty, jako jsou jogurty a mléka například z ovsa nebo kokosu, sójové výrobky, rostlinné párky, ale také sladkosti a hotová jídla. Navrátilová dodává, že v nejbližší době plánuje Tesco v Česku posilovat především nabídku rostlinných alternativ mléka o nápoje na netradiční bázi, jako jsou například brambory nebo hrách.
„Plánujeme například uvést na trh nové rostlinné směsi na přípravu jídel, rozšířit nabídku rostlinných pomazánek, rostlinných proteinů a zařadit do sortimentu také snídaňové směsi a mnoho dalšího. Velký důraz klademe na to, aby byly rostlinné alternativy, ale také ovoce a zelenina pro naše zákazníky cenově dostupné,“ vysvětluje Navrátilová.
Právě cenová dostupnost může být úskalí, které zákazníky odrazuje od toho, aby se na rostlinné potraviny zaměřili ve větší míře. Podle údajů organizace ProVeg Česko za rostlinnou alternativu mletého masa dnes zaplatí o 160 procent více, u rostlinné alternativy mléka pak téměř o 60 procent více. Je tak zřejmé, že se mnozí rozhodnou zůstat raději u levnější varianty.
Cesta přitom může vést i přes stát. „Vyšší cena rostlinných alternativ živočišných produktů může být dána i nerovnoměrným nastavením podpory, příležitostí a tržních podmínek. V této oblasti může pomoci i stát, například podporou výrobců plant-based produktů formou dotací, které jdou dnes téměř výhradně do živočišné výroby, ale také férovým jednáním a zamezením kladení dalších omezení,“ uvádí Eva Hemmerová, komunikační manažerka ProVeg Česko.