Mnohem chytřejší, než se čekalo. Barbie je podle kritiky jedním z nejzajímavějších filmů léta
Zítra do českých kin vstupuje nový snímek režisérky Grety Gerwig. Ačkoliv je o hračce, zabývá se zajímavými tématy a nechybí mu skvělý humor.
Barbie, film na motivy slavné hračky, klidně mohl být prostá povrchní komedie – dvouhodinová reklama mířící čistě na dětské publikum. Jakmile se ale k projektu připojila režisérka Greta Gerwig, stojící za Lady Bird či Malými ženami z roku 2019, a Noah Baumbach, oceňovaný tvůrce nezávislých filmů, očekávání začala rychle růst. Desítky velice pozitivních recenzí, které teď vyšly, potvrzují, že byla zcela na místě.
Snímek o pohledné blondýnce milující růžovou zaskočil už první upoutávkou, která zcela otevřeně napodobovala záběry a scény z legendárního sci-fi Stanleyho Kubricka 2001: Vesmírná odysea. Následující trailery se už nesly ve více konvenčním duchu, když představily fantazijní město Barbie Land, hlavní postavy nebo premisu příběhu. Až do zítřejší premiéry nicméně zůstává velkou otázkou, o čem vlastně Barbie je.
Děj startuje právě v Barbie Landu, kde každý den začíná i končí s úsměvem na tváři a, přinejmenším u ženského osazenstva, nohama dokonale padnoucíma do lodiček. Jednoho dne si ale Barbie všimne, že jí nohy zploštily. A co víc, napadne ji, že jednou nejspíš zemře. Ve snaze situaci napravit jde za místní vědmou, která ji vyšle najít sama sebe do skutečného světa.
Co přesněji se tam bude dít, vyjma konfliktů s obyčejnými lidmi a hrabivým šéfem Mattelu, vůbec není jasné. První ohlasy asi před týdnem ovšem naznačily, že to stojí za pozornost. A nové recenze to potvrzují. Snímku se dostává chvály z mnoha stran, ať už za propracovanou výpravu a kostýmy, herectví většiny zúčastněných nebo samotný příběh. Podle kritiků je Barbie velice inteligentní a sebeuvědomělá, a zároveň překypuje humorem.
Například Liz Shannon Miller ze serveru Consequence píše: „Barbie je kouzlo, vynikající příklad toho, jak filmařka vezme zavedené duševní vlastnictví firmy a použije ho pro jasné a hlasité zprostředkování poselství. Pro jeho sílu je přitom zásadní fakt, že se třetímu filmu Grety Gerwig coby samostatné režisérky zároveň daří fungovat jako šibalská, hloupoučká a veselá zábava.“