Mnohem chytřejší, než se čekalo. Barbie je podle kritiky jedním z nejzajímavějších filmů léta

Zítra do českých kin vstupuje nový snímek režisérky Grety Gerwig. Ačkoliv je o hračce, zabývá se zajímavými tématy a nechybí mu skvělý humor.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

barbie-boxed

Foto: Vertical Ent.

Margot Robbie v roli Barbie ve stejnojmenném snímku

0Zobrazit komentáře

Barbie, film na motivy slavné hračky, klidně mohl být prostá povrchní komedie – dvouhodinová reklama mířící čistě na dětské publikum. Jakmile se ale k projektu připojila režisérka Greta Gerwig, stojící za Lady Bird či Malými ženami z roku 2019, a Noah Baumbach, oceňovaný tvůrce nezávislých filmů, očekávání začala rychle růst. Desítky velice pozitivních recenzí, které teď vyšly, potvrzují, že byla zcela na místě.

Snímek o pohledné blondýnce milující růžovou zaskočil už první upoutávkou, která zcela otevřeně napodobovala záběry a scény z legendárního sci-fi Stanleyho Kubricka 2001: Vesmírná odysea. Následující trailery se už nesly ve více konvenčním duchu, když představily fantazijní město Barbie Land, hlavní postavy nebo premisu příběhu. Až do zítřejší premiéry nicméně zůstává velkou otázkou, o čem vlastně Barbie je.

Děj startuje právě v Barbie Landu, kde každý den začíná i končí s úsměvem na tváři a, přinejmenším u ženského osazenstva, nohama dokonale padnoucíma do lodiček. Jednoho dne si ale Barbie všimne, že jí nohy zploštily. A co víc, napadne ji, že jednou nejspíš zemře. Ve snaze situaci napravit jde za místní vědmou, která ji vyšle najít sama sebe do skutečného světa.

Co přesněji se tam bude dít, vyjma konfliktů s obyčejnými lidmi a hrabivým šéfem Mattelu, vůbec není jasné. První ohlasy asi před týdnem ovšem naznačily, že to stojí za pozornost. A nové recenze to potvrzují. Snímku se dostává chvály z mnoha stran, ať už za propracovanou výpravu a kostýmy, herectví většiny zúčastněných nebo samotný příběh. Podle kritiků je Barbie velice inteligentní a sebeuvědomělá, a zároveň překypuje humorem.

Například Liz Shannon Miller ze serveru Consequence píše: „Barbie je kouzlo, vynikající příklad toho, jak filmařka vezme zavedené duševní vlastnictví firmy a použije ho pro jasné a hlasité zprostředkování poselství. Pro jeho sílu je přitom zásadní fakt, že se třetímu filmu Grety Gerwig coby samostatné režisérky zároveň daří fungovat jako šibalská, hloupoučká a veselá zábava.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Velice podobným způsobem se vyjadřuje také většina ostatních, se značnou převahou kladných recenzí. „Barbie ví, že může být vnímána jako obří reklama Mattelu,“ poznamenává Odie Henderson z The Boston Globe. A právě tato uvědomělost, spolu s chytrým vývojem děje a zájmem o postavy snímku prý dodává jeho půvab. Clarrise Loughrey z The Independent pak říká: „Ačkoliv je pro jakýkoliv studiový film nemožné, aby byl skutečně subverzivní, tato komedie schválená Mattelem zachází mnohem dále, než byste mohli čekat.“

Pokud Barbie neměla být pouhým bezduchým korporátním produktem, nutně se nějak musela vyjádřit k historii svého předobrazu. Ačkoliv jde totiž jen o plastovou hračku, má poměrně složitý kulturní odkaz. Ve své základní podobě zosobňuje mnoho patriarchálních stereotypů naivní ženy, kterou zajímá jen růžová barva, kosmetika, nakupování nebo ležení na pláži. A jejíž hlavní hodnota spočívá v její kráse. Také pozdější řady, snažící se reagovat na kritiku, se nevyhnuly problémům s posilováním nerealistických očekávání vzhledu nebo prezentováním žen závislých na mužích.

BARBIE

Foto: Vertical Ent.

Film Barbie

Barbie se všechny tyto aspekty snaží – ať už uvědomělými odkazy nebo samotnou výstavbou světa filmu – obsáhnout a polemizovat s nimi. Například Barbie Landu tak dominuje stereotypická dvojice Barbie a Kena, různé další verze Barbie ale dostaly nebílou barvu kůže, jiné typy těla a statusy prezidentky nebo držitelky Nobelovy ceny. Jiné verze Kena jsou naproti tomu pořád jen Ken, nepříliš zajímavý chlapík frustrovaný ze své podřadné role ve fantazijním světě. Obě postavy si pak vyměňují až existenciální poznámky.

Podle některých je výsledek myšlenkově bohatý, nabízející zajímavé komentáře nejen k historii Barbie, ale také k současnému stavu společnosti. Objevují se ale také názory, že nakonec se snímek přeci jen hlubším komentářům obratně vyhýbá nebo, byť je vůči historii hračky kritický, do značné míry stále funguje jako snaha ji očistit a chránit její značku.

Každopádně, při průměrném hodnocení pohybujícím se nad 8 body z 10 a naznačených tématech se zdá, že Barbie si zaslouží pozornost jak samostatně, tak vedle Oppenheimera. Ostatně už před pár dny jsme přiblížili, proč je ideální zhlédnout oba filmy, které se zajímavě doplňují. Barbie i Oppenheimer na velká plátna vstupují zítra.

Oppenheimer s 86 procenty porazí Dunu, Barbie i Napoleona. Česká AI předpovídá úspěch filmů ještě před premiérou

Umělá inteligence od Kinoboxu prý dokáže odhadnout úspěch či neúspěch filmu několik měsíců dopředu. U Barbie se zatím celkem trefuje.

Michal MančařMichal Mančař

napoleon-oppenheimer-barbie

Foto: Sony / CinemArt / Foto: Vertical Ent.

Napoleon, Oppenheimer a Barbie

0Zobrazit komentáře

Domácí filmový portál Kinobox představil neobvyklou novinku – hodnocení filmů ještě před tím, než se objeví v kinech. Například očekávaná letní bomba Oppenheimer si podle nástroje využívajícího umělou inteligenci vyslouží vysokých 86 procent. „Naším cílem je lidem pomoci s výběrem kvalitního filmu, který teprve vstupuje do kin. Nebo je navnadit na snímky, jejichž premiéra se blíží,“ říká šéf Kinoboxu Radim Horák.

Před pár dny byste na stránkách Kinoboxu u Barbie, která právě míří i do českých kin, viděli hodnocení od umělé inteligence. Teď už se ale příběh plastové legendy dostává ke skutečným kritikům a divákům. Počítačovou predikci 80 procent tak na českém filmovém portálu v době vydání článku nahradila „opravdová“ hodnota 82 ze sta. Ta se samozřejmě ještě bude měnit s narůstajícím počtem lidí, kteří budou Margot Robbie a Ryana Goslinga coby Barbie a Kena na plátnech sledovat. Ale už teď se nabízí zajímavé srovnání.

Kinobox u chystaného Napoleona od gladiátorovského režiséra Ridleyho Scotta ukazuje očekávané hodnocení 81 procent. Barbie tedy oproti původnímu AI předpokladu v souboji se slavným vojevůdcem prozatím vítězí. Alespoň podle vývojářského studia Elevup, jehož nástroj pomocí umělé inteligence pro Kinobox hodnocení filmů předpovídá. „Díky množství dat v naší databázi dokážeme predikovat úspěch či neúspěch filmu několik měsíců dopředu,“ popisuje novinku Radim Horák, ředitel Kinoboxu.

napoleon_1

Přečtěte si takéNapoleon od Ridleyho Scotta a s Joaquinem Phoenixem má první trailerNejvětší film roku má první trailer. Napoleon od tvůrce Gladiátora a s Joaquinem Phoenixem bude epický

„Je to kombinace umělé inteligence a pohledu na předchozí hodnocení a další informace. Čím déle a s čím větším počtem dat budeme učit naši neuronovou síť, tím lepšího výsledku v budoucnu budeme schopni dosáhnout,“ odpovídá šéf Elevupu Daniel Jay Lett na dotaz, jestli to prostě není jen spočítání a zprůměrování starších hodnocení. Nástroj sleduje například úspěšnost předchozích filmů zúčastněných herců, scenáristů a režisérů, ale také jejich současný status ve světě filmu.

„Tedy veškeré již zhodnocené výsledky a filmové recenze. A to i ze světa a s ohlasy po jisté době. Napříč filmy, seriály a dalšími díly. Musíme si uvědomit, že například Bruce Willis byl před dvaceti lety dost jiný herec než v posledních filmech, ve kterých se objevil. My tento aktuální trend zohledňujeme,“ upřesňuje Horák. A dodává, že nejpřesnější hodnocení tak logicky získají díla, ke kterým bylo publikováno co nejvíc informací – a do nichž jsou zapojeni tvůrci a herci, o kterých platí totéž.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle Kinoboxu, jenž nedávno oslavil 30 let své známé značky, se při aplikaci algoritmu na stávající snímky hodnocení lišilo jen o několik procentních bodů. I příklad Barbie to zatím dokazuje. Jak se umělá inteligence osvědčí u dalších nadcházejících blockbusterů, se už zakrátko ukáže například u zmiňovaného Oppenheimera. Podle prvních dojmů strhující snímek Christophera Nolana o zrodu atomové bomby si podle AI vyslouží 86 procent.

Další očekávaný film, podzimní pokračování Duny od Denise Villeneuvea, dosáhne na 83 procent. Superhrdinský snímek Marvels ale prý úplně zázračný nebude, předpověď říká 68 ze sta. Nový Wonka o mladém čokoládovém magnátovi by měl být o něco lepší s 76 procenty. Trefí se Kinobox, nebo ještě člověk dokáže – tak trochu jako v Matrixu – stroje překvapit? To brzy uvidíme, všechny filmy vyjdou ještě letos.