Chytrá komunikace má ve městech a obcích potenciál způsobit podobnou revoluci, jako když se do nich zavedla elektřina. Takový názor má zakladatel projektu Mobilní rozhlas Ondřej Svrček, který svou platformu pro efektivní komunikaci samospráv s občany již dostal do více než 500 tuzemských obcí, kde ji využívá zhruba čtvrt milionu obyvatel. A nyní jde s Mobilním rozhlasem na Slovensko.
Mobilní rozhlas jakožto největší tuzemská platforma pro chytrou obecní komunikaci nabízí samosprávám nástroje pro komunikaci v reálném čase, a to jak prostřednictvím aplikace, tak i SMS zpráv nebo e-mailu, přičemž výhoda je v rychlosti. Formou notifikací se může dostat důležitá informace o nečekaných událostech, jako je výpadek elektřiny či přerušení dodávky vody, k občanům velmi rychle.
V Česku již platformu využívá asi 530 z celkem 6 400 českých obcí, přičemž mezi největší patří například Most, Praha 7, Praha 10 či Znojmo. Na Slovensku začíná platforma fungovat jako Mobilný rozhlas a chce v nejbližší době získat zhruba dvě desítky samospráv včetně velkých krajských měst. První na nový způsob komunikace naskakují západoslovenské Topoľčany, které dokázaly během prvního týdne získat přes 1 100 obyvatel, což je téměř 10 procent domácností.
„Jsme nesmírně rádi, že se nám povedlo odstartovat zahraniční expanzi Mobilního rozhlasu. Můžeme nabídnout obrovské zkušenosti načerpané při několikaletém působení v České republice, kde se do systému zapojilo již 250 000 obyvatel, kteří se chtějí aktivně podílet na rozvoji místa, kde žijí,“ uvedl šéf platformy Ondřej Švrček.
Jedna z největších technologických firem se chce postavit Applu v další rychle rostoucí oblasti. Google se nově ještě ve větším měřítku zaměří na nositelná zařízení a díky velké akvizici je chce dostat k většímu počtu uživatelů ve svém androidím ekosystému, konkrétně pak v rámci systému Wear OS. Právě proto se společnost z amerického Mountain View rozhodla odkoupit výrobce chytrých fitness náramků a hodinek Fitbit.
Za sanfranciskou firmu zaplatí Google v hotovosti 7,35 dolaru na akcii, což odpovídá 2,1 miliardy dolarů (zhruba 48 miliard korun). Fitbit vznikl před 12 lety s celkem jasnou vizí – udělat svět zdravějším. Od té doby se množství jeho náramků dostalo k více než 28 milionům aktivních uživatelů po celém světě, ale i tak si firma, kterou spoluzaložil a vede James Park, dlouhodobě nevěděla rady s dalším růstem a profitabilitou.
V minulosti se několikrát potýkala s existenciálními problémy a pocítily to i akcie na burze, kam Fitbit vstoupil v roce 2015. Nepomohlo ani představení novinek, jako jsou náramky Versa Lite, což je levnější varianta klasické Versy bez některých funkcí. Naopak Versa 2, která vstoupila na trh letos v srpnu, zafungovala dobře, i díky zapojení hlasové asistentky Alexa, online plateb a úložiště hudby. Fitbit má přesto jednu zásadní limitaci – nemá vlastní mobilní zařízení, se kterými by náramky propojil.
Foto: Fitbit
Chytré hodinky Fitbit Versa
V tom poměrně zásadně vyhrává konkurenční Samsung, který také využívá obdobně vybavené náramky i hodinky, ale propojuje je rovnou se svými chytrými telefony. Podobně je to samozřejmě i u Applu, který trh s nositelnými produkty se svými Apple Watch totálně ovládl a dnes drží více než 50 procent. Google by ovšem mohl pomoci Fitbitu znovu na vlastní nohy, zajistit rychlejší vývoj chytrých náramků a také větší zapojení do operačního systému telefonů. Dost možná se dočkáme i nějakého společného zařízení, kterým by Google takříkajíc zabil dvě mouchy jednou ranou.
Díky akvizici Fitbitu totiž získá přístup k solidní základně dosavadních uživatelů, mohl by dopracovat svůj systém pro nositelná zařízení Wear OS a to vše napojit do ekosystému Androidu. Přesně tak funguje ve vlastním světě Apple, jehož produkty, ať už jde o telefony, hodinky nebo počítače, spolu harmonicky komunikují a spolupracují. V případě Googlu je ale něco podobného zatím ve hvězdách a do doby, než se transakce uzavře – což bude v průběhu příštího roku –, se další detaily s největší pravděpodobností nedozvíme.
Akcionáři Fitbitu na novinky přitom zareagovali velmi pozitivně. Po otevření trhu se akcie Fitbitu pohybují o zhruba 15 procent nahoře oproti předchozímu uzavření na hranici 6,18 dolaru na akcii. Aktuální cena osciluje kolem 7,10 dolaru. Zajímavý bude z tohoto pohledu také příští týden, jelikož 6. listopadu má Fitbit ukázat výsledky za třetí kvartál letošního roku. Za celý letošní rok očekává příjmy kolem 1,45 miliardy dolarů.
Foto: Google
Sundar Pichai, CEO Googlu
Z pohledu Googlu nejde o první podobný deal, který směřuje k rozšiřování byznysu nositelných zařízení. V lednu se například známá hodinářská společnost Fossil Group dohodla s Googlem na odprodání své technologie pro chytré hodinky za 40 milionů dolarů.
„Fitbit byl z pohledu celého trhu opravdovým pionýrem a vytvořil úžasná zařízení a zážitky pro celou komunitu uživatelů. Nemůžeme se dočkat, co nám přidání talentů z Fitbitu přinese na poli hardwaru, softwaru a umělé inteligenci v tvorbě nositelných zařízení,“ říká k akvizici viceprezident zařízení a služeb v Googlu Rick Osterloh.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.