Módní byznys Michala Mičky se topí. Pietro Filipi došly peníze, propouští zaměstnance a značce hrozí konec
Když v roce 2017 kupoval Michal Mička značku Pietro Filipi, měl ve světě módy velké plány. Později přikoupil i trutnovskou Karu a ještě relativně nedávno hlásil, jak má s českými značkami nakročeno do světa. Teď se však jeho byznys topí v problémech, drtí ho uzavřené obchody a ve hře je i varianta, že například Pietro Filipi nepřežije.
Nejnovějším vývojem v celém případu je aktuální oznámení zaměstnancům, na které dnes upozornil deník Blesk. Personální ředitel Pietro Filipy Jan Zipser prodavačům, skladníkům a dalším zaměstnancům den před výplatou v dopise oznámil, že s nimi firma ukončí pracovní poměr.
„Společnosti Pietro Filipi Stores nezbývají finanční prostředky na účtu, a tak bohužel nebudeme schopni uhradit mzdy za prosinec 2020 a ani za následující měsíce,“ stojí v dopisu s tím, že zaměstnanci mají několik možností, jak může být jejich pracovní poměr ukončen. Ani v jednom případě však nemají očekávat odstupné, jelikož ho firma nemá z čeho zaplatit.
O problémech v módním byznysu, který je postaven zejména na návštěvě kamenných poboček, mluvil Michal Mička de facto celý loňský rok. Jeho třiadvacet obchodů značky Pietro Filipi muselo být dlouhé týdny zavřených a v dopise věřitelům z konce loňského roku psal, že obě jeho značky vykazují meziroční pokles tržeb o více než 50 procent.
Klíčová podpora banky
Jeho C2H Retail Holding, pod něhož spadá Pietro Filipi, Kara i francouzský Etam, v roce 2019 vykázal v konsolidovaných tržbách 895 milionů korun. Na dotazy CzechCrunche odmítl Mička reagovat, nicméně právě ve zmíněném dopisu, který byl adresovaný 4. 12. 2020 věřitelům firmy a který má CzechCrunch k dispozici, naplno přiznal, jak rozsáhlé má jeho byznys problémy.
„Přes veškeré úsilí, které zahrnovalo razantní snižování nákladů a přesuny do online prodejů, je zjevné, že společnosti pietro filipi, s.r.o. nezbývá než přistoupit k formálnímu řešení ekonomických obtíží a opřít se o zákonem nabízené nástroje v podobě insolvenčního řízení a reorganizace,“ napsal v dopisu Mička.
Začátkem prosince zároveň tvrdil, že firma finalizuje reorganizační plán, který chce v následujících týdnech přednést věřitelům, ale prozatím není jasné, v jaké je tato věc fázi. Značka Kara sice podle Mičky dosahovala pozitivnějších výsledků, a přestože předpokládal, že by se s ní nemusel formální cestou insolvence vydat, nyní se zdá, že ji patrně takový osud taktéž nemine.
Mička už v prosinci vzkazoval, že klíčová budou jednání s Českou spořitelnou, která má být v C2H Retail Holdingu jediným zajištěným věřitelem. „Její podpora je pro reorganizaci Pietro Filipi i fungování značky Kara zcela klíčová,“ psal Mička. V jaké fázi jednání s bankou jsou, není jasné, a Česká spořitelna na dotaz CzechCrunche nechtěla citlivé téma nijak komentovat. Není tedy ani jasné, jak vysoké pohledávky eviduje.
V celém příběhu navíc hrají důležitou roli také dluhopisy, jejichž pomocí Mička svůj módní byznys financoval. „Když jsem přesvědčený, že to, co dělám, je správně, je pro mě vždy lepší mít dluh než pouštět podíl ve firmě při dnešní valuaci. Díky dluhu chci nejprve něco ukázat a až později je možné, že do byznysu vstoupí třeba nějaký velký globální hráč, který nám pomůže ještě rychleji expandovat,“ říkal třiatřicetiletý podnikatel loni pro CzechCrunch.