Moldavský Qoobus digitalizuje evropskou logistiku. Prošel StartupYardem, získal 13 milionů korun a chce dobýt i Česko

Peter BrejčákPeter Brejčák

mihail-cernei-qoobus

Foto: Qoobus

Mihail Cernei, zakladatel startupu Qoobus

0Zobrazit komentáře

Dopravní burzy jsou zastaralé a jednotliví hráči na trhu se i dnes stále spoléhají na archaické technologie. V případě potřeby něco převézt například přes Evropu navíc musí platit za hledání i samotné přidávání objednávek. S tímto stavem není spokojený Moldavan Mihail Cernei, jenž kvůli tomu loni založil vlastní startup Qoobus. Ten úspěšně prošel tuzemským akcelerátorem StartupYard a v prvním kole od andělských investorů získal 500 tisíc eur, tedy přes 13 milionů korun.

Úplný počátek tohoto logtechu, respektive logisticko-technologického startupu, se datuje k roku 2008. Cernei tehdy investoval do přepravní společnosti, přičemž už tehdy, před dvanácti lety, nedokázal uvěřit dvěma věcem – jak obrovským trhem ve smyslu tržeb silniční doprava vlastně je a jak archaické technologie jednotliví hráči na trhu využívají.

„Společnosti se i po dvanácti letech pořád spoléhají na stejné archaické technologie, aby dělaly byznys. Nic se za ten čas nezměnilo,“ popisuje Cernei pro CzechCrunch. Loni proto založil startup Qoobus, jehož vizí je vytvořit něco jako operační systém, který bude fungovat ve formě takzvaného one stop shopu pro všechny hráče na logistickém trhu.

Qoobus tak propojuje přepravce s vlastníky nákladu a spedičními společnostmi, přičemž se snaží zajistit transparentnost, bezpečnost a co nejlepší přístup k informacím. Funguje tak jako klasické tržiště, kde si dvě strany domlouvají podrobnosti uzavřeného dealu. Do procesů a vyhledávání zavádí umělou inteligenci, která navíc dokáže předvídat vývoj nabídky a poptávky.

qoobus

Foto: Qoobus

Platforma Qoobus chce v příštím roce vstoupit také do Česka

„Burzy pro nákladní dopravu monetizují své uživatele prodejem přístupu k datům v Excelu a díky předplatnému generují stovky milionů eur. Jejich nedostatek digitálního DNA je příležitost pro nás, abychom na trh přinesli alternativu. My uživatelům umožňujeme platformu využívat zdarma,“ přibližuje Cernei.

Uživatelé Qoobusu tak mají bezplatný přístup k nabídkám dopravy, přepravním řešením i dalším publikacím. Platforma má svůj monetizační model postavený na nadstandardních službách, jako jsou Heat Mapy, doporučení nebo CRM, čímž zákazníkům umožňuje rychlejší analýzu a rozhodování na základě dat.

Aktuálně má startup deset tisíc registrovaných firem, což znamená zdvojnásobení od procesu akcelerace ve StartupYardu, která začala koncem loňského roku. Většina uživatelů přitom pochází z trhů střední a východní Evropy, jako jsou Bělorusko, Ukrajina, Moldavsko, Rumunsko, Estonsko, Litva a Lotyšsko.

Qoobus se ovšem nezastavuje a již teď plánuje další expanzi – v prvním kvartálu příštího roku chce vstoupit i na český a slovenský trh. Právě k tomu mu pomůže nově oznámená investice ve výši 500 tisíc eur, tedy více než 13 milionů korun, kterou startup získal od několika andělských investorů, především z Česka, Německa, Slovenska a Velké Británie.

„Jsem hrdý, že můžeme být součástí tohoto úspěšného příběhu. Ten ale ještě nekončí. Navzdory globální krizi, jež ovlivnila i logistický průmysl, Mihail a jeho tým ukázali odolnost a vytrvalost. Vím, že na mysli mají pořád jen jeden cíl – stát se operačním systémem celého logistického průmyslu,“ doplňuje Cedric Maloux, šéf StartupYardu, jehož startupy dohromady získaly financování za více než 900 milionů korun.

Jak sám Cernei na závěr dodává, při definování původu startupu chce být opatrný. Qoobus sice začal v Moldavsku, ale rychle se rozšířil do Rumunska, Ukrajiny a Běloruska. „Pak nás objevil český fond a dnes v Qoobusu převládá česká mentalita nad tou moldavskou, rumunskou a ukrajinskou. Alespoň z hlediska dělání byznysu,“ doplňuje Cernei.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina