Moldavský Qoobus digitalizuje evropskou logistiku. Prošel StartupYardem, získal 13 milionů korun a chce dobýt i Česko
Dopravní burzy jsou zastaralé a jednotliví hráči na trhu se i dnes stále spoléhají na archaické technologie. V případě potřeby něco převézt například přes Evropu navíc musí platit za hledání i samotné přidávání objednávek. S tímto stavem není spokojený Moldavan Mihail Cernei, jenž kvůli tomu loni založil vlastní startup Qoobus. Ten úspěšně prošel tuzemským akcelerátorem StartupYard a v prvním kole od andělských investorů získal 500 tisíc eur, tedy přes 13 milionů korun.
Úplný počátek tohoto logtechu, respektive logisticko-technologického startupu, se datuje k roku 2008. Cernei tehdy investoval do přepravní společnosti, přičemž už tehdy, před dvanácti lety, nedokázal uvěřit dvěma věcem – jak obrovským trhem ve smyslu tržeb silniční doprava vlastně je a jak archaické technologie jednotliví hráči na trhu využívají.
„Společnosti se i po dvanácti letech pořád spoléhají na stejné archaické technologie, aby dělaly byznys. Nic se za ten čas nezměnilo,“ popisuje Cernei pro CzechCrunch. Loni proto založil startup Qoobus, jehož vizí je vytvořit něco jako operační systém, který bude fungovat ve formě takzvaného one stop shopu pro všechny hráče na logistickém trhu.
Qoobus tak propojuje přepravce s vlastníky nákladu a spedičními společnostmi, přičemž se snaží zajistit transparentnost, bezpečnost a co nejlepší přístup k informacím. Funguje tak jako klasické tržiště, kde si dvě strany domlouvají podrobnosti uzavřeného dealu. Do procesů a vyhledávání zavádí umělou inteligenci, která navíc dokáže předvídat vývoj nabídky a poptávky.
„Burzy pro nákladní dopravu monetizují své uživatele prodejem přístupu k datům v Excelu a díky předplatnému generují stovky milionů eur. Jejich nedostatek digitálního DNA je příležitost pro nás, abychom na trh přinesli alternativu. My uživatelům umožňujeme platformu využívat zdarma,“ přibližuje Cernei.
Uživatelé Qoobusu tak mají bezplatný přístup k nabídkám dopravy, přepravním řešením i dalším publikacím. Platforma má svůj monetizační model postavený na nadstandardních službách, jako jsou Heat Mapy, doporučení nebo CRM, čímž zákazníkům umožňuje rychlejší analýzu a rozhodování na základě dat.
Aktuálně má startup deset tisíc registrovaných firem, což znamená zdvojnásobení od procesu akcelerace ve StartupYardu, která začala koncem loňského roku. Většina uživatelů přitom pochází z trhů střední a východní Evropy, jako jsou Bělorusko, Ukrajina, Moldavsko, Rumunsko, Estonsko, Litva a Lotyšsko.