Moneta je čtvrtou bankou na světě a první firmou v Česku, která spouští Apple Business Chat
Čtvrtá největší banka v Česku, Moneta Money Bank, potvrzuje svůj prim v oblasti digitalizace svých služeb a využívání nejmodernějších technologií. Proto nyní jako teprve čtvrtá bankovní společnost na světě nasazuje Apple Business Chat, nové řešení pro zákaznickou podporu pro firmy a jejich zákazníky. V České republice je Moneta vůbec první, která byznysový chat pro iOS a další produkty od Applu využije.
Pokud nevíte, o co jde, není se čemu divit. Apple svůj nový Business Chat představil relativně nenápadně už loni na červnové vývojářské konferenci WWDC, ale až nyní na něj začínají naskakovat první firmy a služba se dostává také do Česka. Pokud už jste ale někdy s firmou komunikovali například přes Facebook Messenger, nečeká vás nic nového.
Díky integraci Business Chatu do operačního systému iOS nicméně mohou nově majitelé iPhonů, iPadů i počítačů Mac komunikovat přímo prostřednictvím aplikace Zprávy a nemusí kvůli tomu zapínat žádnou další aplikaci. S firmou pak komunikujete stejně, jako když posíláte zprávy kamarádům, a navíc můžete provádět různé úkony nad rámec klasického vyměňování zpráv.
Přestože u nás iPhony nejsou tak rozšířené jako například ve Spojených státech, Moneta Money Bank se rozhodla, že do toho půjde hned od začátku a bude mezi prvními firmami na světě. Podle vedoucího mobilního bankovnictví Monety Jakuba Komendy je to logické, přestože na začátku využije Business Chat třeba jen pár desítek tisíc uživatelů. Moneta má dnes celkem 1 milion klientů.
„Snažíme se využívat co nejvíce možností, které každá platforma nabízí, ať už jde o iOS nebo Android. Integrujeme co nejvíce věcí do hloubky každého operačního řešení, protože Apple i Google jsou velcí hráči a nemá cenu proti nim stavět vlastní řešení, v tom nevidím budoucnost,“ prozradil pro CzechCrunch Komenda. Může jít v tomto ohledu například právě o vlastní komunikační platformy nebo o vlastní řešení pro mobilní platby pomocí NFC, které si některé české banky staví pro Android sami místo využití systémového Google Pay.
„Dnes to možná děláme pro pár desítek tisíc klientů, ale důležité je, jak budou lidé fungovat v budoucnu. Zastávám názor, že bychom především měli být přítomní v jejich přirozeném prostředí, tedy přímo v jednotlivých operačním systémech,“ vysvětluje Komenda s tím, že pro Monetu nepředstavovala integrace Apple Business Chatu žádné velké náklady navíc, a tak nedávalo smysl této funkce nevyužít. Jen bylo potřeba oslovit londýnskou pobočku Applu a vše uskutečnit.
Pro klienty Monety, kteří mají některé jablečné zařízení, to znamená, že se nyní mohou se svou bankou spojit jednoduše například přes vyhledávání ve Spotlightu, z mobilní aplikace, z Map nebo Safari, přičemž jsou vždy přepojeni do známého rozhraní Zpráv. Jen místo modrých nebo zelených bublin jsou všechny šedivé, aby se zákaznický chat snadno odlišil.
Na některé nejběžnější dotazy, jako je zapomenutý PIN, zablokované internetové bankovnictví nebo vypršení platnosti platební karty, již dnes Moneta využívá chatbota. Toho vyvinula ve spolupráci s českým startupem Amio a vedle Messengeru ho nyní portuje také do Apple Business Chatu. Na jeho integraci pro změnu spolupracuje s jiným českým startupem Brand Embassy, který řeší infrastrukturu jablečné komunikační platformy.
Vedle klasické konverzace půjde ale obě platformy, Messenger i Apple Business Chat, využít také k dalším záležitostem, které ulehčí vztah a komunikaci banky (nebo jakékoliv jiné firmy) a klienta. Jde o ověření klienta, kdy si firma potřebuje ověřit jeho totožnost. Operátor infolinky může přes Apple Business Chat vyvolat ověření, což v případě Monety znamená, že vás iOS přenese do aplikace Smart Banka, kde zadáte heslo (klidně přes Touch ID nebo Face ID), a operátor vám nemusí zadávat zdlouhavé kontrolní dotazy. Moneta plánuje tuto funkci zprovoznit v průběhu příštího roku.
Velkou příležitost pak Apple Business Chat představuje také pro e-commerce a další obchodníky. Ostatně v první vlně firem je vedle finančních institucí právě mnoho retailových značek, protože přímo přes konverzaci ve Zprávách jde rovnou prodávat zboží a nabízet další produkty. Navíc je vše napojeno na Apple Pay, takže uživatel pak velmi jednoduše a rychle také zaplatí. Do České republiky by měla platební služba Applu dorazit na začátku příštího roku a podle našich informací již nyní Apple pracuje s některými e-shopy na integraci těchto řešení.