Moped ze Zaječic do každé rodiny. V Mopedixu chtějí elektrickou Babettou na steroidech ovládnout Česko
Mopedizovat republiku, celý svět a nakonec klidně i celou galaxii. Pánové ze Zaječic u Pyšel mají velké ambice a moped, na kterém je radost pojezdit.
Mopedy Mopedix jsou klasická Babetta na steroidech
Zaječice u Pyšel jsou typickou českou vesničkou s podivným názvem, několika stovkami obyvatel a hostincem, který zastává funkci informačního, komunitního i kulturního centra a všech dalších center, která vás napadnou. Přesto je tato obec výjimečná svými obyvateli a projektem, do kterého se pustili. Právě zde, samo sebou v hospodě, totiž vznikl nápad mopedizovat kompletně celou republiku, a to modepem vlastní výroby. Místní s ním chtějí navázat na slávu klasických mopedů, jako byla nejen Babetta, ale i spousta dalších podobných vehiklů se šlapkami, ovšem v podstatně robustnějším, navíc elektrickém střihu.
Česká vesnice je místo plné jistot. Na místním rynku s velkou pravděpodobností narazíte na barokní kostel, v hospodě si dáte točené a pokud budete trpěliví, jistě brzy zaslechnete i charakteristický zvuk linoucí se z dvoutaktního motoru legendárního mopedu Babetta, na kterém si někdo z místních krátí cestu za pivem, k rybníku či na posed.
Mopedy se zkrátka staly evergreenem českého venkova, což platí i pro obec Zaječice u Pyšel, která má všeho všudy asi 450 obyvatel. Mopedistickou horečku zde před několika lety zažehli pánové, kteří se pravidelně scházeli v místní hospodě Oksford, aby zde diskutovali nad zásadními otázkami jsoucna. Jedním z nich byl i Jindřich Melichar, zakladatel a někdejší majitel značky outdoorového oblečení Bushman, který do hospody jednoho dne dorazil na mopedu Manet Korado.
Tento následovník Babetty všem uhranul natolik, že zapomněli na své fichtly a Korad začalo po vsi brzy jezdit zhruba dvacet. To už byl slušný základ pro založení vlastního mopedistického gangu razícího heslo „V pomalosti je síla“. „Začali jsme jezdit na výpravy, první pořádná vedla do Portugalska, když jsme jeli z Porta do Lisabonu. Lidi se po nás dívali, protože jsme vypadali jako nějaká vojenská jednotka na řvoucích nesmyslech,“ vzpomíná David Kasl, jeden z členů ZZ Corps Bandidos locales, jak se gang pojmenoval.
Mít ovšem gang znamená proti něčemu revoltovat a mít protivníky. Za ně si muži na strojích o výkonu dva až 2,7 koně zvolili Noční vlky, nechvalně známý ruský motorkářský gang, proti kterému uspořádali i trestnou výpravu. „Vydali jsme k tomu i docela drsnou tiskovou zprávu, že si na ně počkáme v Dejvicích u sochy Koněva,“ vysvětluje Kasl s tím, že u sochy nakonec bylo víc policistů než členů moped gangu.
Elektrika to postaví na zadní
Jenže tím ambice pánů ze Zaječic, Pyšel a přilehlých Kovářovic ani zdaleka nekončily. Byl to opět Jindřich Melichar, který zasel do hlav členů gangu novou, ještě odvážnější myšlenku, než jakou byla konfrontace Putinových pohůnků. Během své návštěvy Šanghaje si nemohl nevšimnout, kolik místních zde jezdí na elektrifikovaných skútrech. „Na malých elektrických mrchách tam jezdí úplně všichni. A je to vlastně strašně nepříjemné a nebezpečné, jak jsou ty stroje tiché. Tak jsme si řekli, že bychom mohli zkusit vyrobit elektrické Korado, které by vydávalo nějaký zvuk,“ popisuje Melichar zrod myšlenky, která nakonec vyústila v daleko rozsáhlejší projekt.
Vzniklý prototyp dostal větší kola, elektrický pohon a baterii s krytem vyrobeným ze starého pekáče na husu. „Bylo to tak živé, že se nám to stavělo na zadní,“ vzpomíná Melichar na nabušené elektrické Korado. Jenže šlo stále o Korado, stroj, na kterém si ani ten největší frajer nedojede pro respekt a uznání. Což nemohlo dopadnout jinak než rozhodnutím vyvinout skutečně pořádný moped, na kterém budou vypadat důstojně i muži, kteří své tělo poctivě a pravidelně modelují kúrami na bázi chmele a sladu.
Tím byl před více než dvěma a půl rokem položen základní kámen značky Mopedix, pod kterou se Melichar, Kasl a absolvent Matfyzu Miroslav Špaček pustili do vývoje stroje, jehož ambicí se stalo mopedizovat minimálně celou republiku. S heslem „moped do každé rodiny“ se v Melicharově garáži pustili ve volných chvílích do konstruování s tím, že zcela jasnou představu měli vlastně jen o ergonomii mopedu.
Zásadní zlom přišel v momentě, kdy se jim podařilo sehnat na vývoj peníze od investora Jana Pačese. To umožnilo zapojit do projektu i zkušeného experta z oblasti průmyslového designu z UMPRUM a také odborníky z Technické univerzity v Liberci. Díky jejich práci dostal Mopedix pevnou podobu a také potřebnou elektroniku.