MrBeast a další hvězdy internetu vyprodali největší stadion v Anglii. A zahráli si dost neobvyklý fotbal

Na jedné straně stála skupina britských influencerů, na té druhé jména jako MrBeast nebo Logan Paul. Utržené miliony liber poputují na charitu.

David ZlomekDavid Zlomek

loganpaul-mrbeast-ksi-2

Foto: Lunchly / Prime / CzechCrunch

Logan Paul, MrBeast a KSI

0Zobrazit komentáře

Největší internetové celebrity současnosti jako MrBeast, Logan Paul nebo skupina Sidemen minulý víkend přepsaly historii. Nebylo to ale žádným hromadným videem. Influenceři vyprodali slavný stadion Wembley v Londýně, kde kopali penalty, ničili žluté karty a dohromady slavili hned osmnáct gólů. A obecně hráli fotbal pro dobrou věc. Akce organizovaná britskými youtubery do posledního místa zaplnila 90tisícovou arénu a vybralo se na ní 4,7 milionu liber (v přepočtu 137 milionů korun) na charitu.

Sidemen je britský kolektiv sedmi youtuberů založený v roce 2013, jejichž společný kanál má 22 milionů odběratelů – takže o milion více než třeba oficiální kanál FC Barcelona. Původně se skupina kolem hudebníka a boxera KSIho zaměřovala především na videoherní obsah, ale postupně se rozrostli v multimilionové internetové impérium. A zatímco dřív je zajímala třeba FIFA, v sobotu přešli na fotbal skutečný.

Na trávníku se střetly dva týmy – Sidemen proti výběru hvězd z YouTube. První skupinu kromě zmíněného KSIho tvoří streameři a influenceři známí pod přezdívkami jako Miniminter, Behzinga nebo Zerkaa. Celkově mají na svých individuálních účtech přes 100 milionů sledujících. Ve svých aktivitách ale nezůstávají jen u videí. Jako Sidemen rozšířili své podnikání také o vlastní řetězec rychlého občerstvení Sides, vydali bestsellerovou knihu a provozují úspěšnou módní značku.

Na druhé straně hřiště byl ale ještě těžší kalibr. Největším lákadlem byl bezesporu americký youtubový král MrBeast, jehož kanál sleduje přes 370 milionů lidí, což z něj dělá nejúspěšnějšího tvůrce na této platformě vůbec. Nebo Kai Cenat, který v prosinci překonal rekord Twitche, když nastřádal skoro 730 tisíc předplatitelů.

Po jejich boku stál i další Američan Logan Paul, známý svými někdy kritizovanými videy, nápoji Prime, které před časem pohltily i Česko, či boxerskými zápasy – jeho soupeřem byl v minulosti Floyd Mayweather nebo právě KSI, se kterým jsou nyní obchodními partnery. A teď se proti sobě postavili i na jednom trávníku.

Nejprve show, potom fotbal

Celá akce byla pojata spíše s humorem, byť zápas řídil Mark Clattenburg, bývalý elitní rozhodčí Premier League a Ligy mistrů. Šlo to ale ještě dál: studio před zápasem a po něm moderovali bývalí profesionální fotbalisté, včetně uznávaného bývalého útočníka anglické reprezentace Jermaina Defoea.

Jenže to, co se dělo na trávníku, logicky nebyl profesionální fotbal, ale prostě zábavná show. Hráči padali sami přes sebe, rozhodčí odpískal během prvních 10 minut hned dvě penalty a youtuber Max Fosh si dokonce vysloužil žlutou kartu, kterou následně demonstrativně zničil pomocí ruční skartovačky. V ten moment Clattenburg se smíchem otočil hlavu a jelo se dál. Gólů nakonec padlo až až, zápas skončil nerozhodně 9:9.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Sidemen (@sidemen)

Celou akci finančně zaštítili sami Sidemen, kteří platili za pronájem Wembley z vlastní kapsy. Výdaje pokryli díky partnerství s různými společnostmi včetně katarské turistické organizace Visit Qatar a samotného YouTube. Kolik peněz zápas spolykal, není jasné, ale uspořádání podobné akce stojí řádově miliony liber.

A že byl o ni enormní zájem. Když byly v listopadu 2023 uvolněny vstupenky na tento zápas, vyprodaly se během pouhých tří hodin. V online frontě na nákup čekalo více než 250 tisíc lidí.

To vše ovšem influenceři podnikli nejen kvůli sledovanosti, ale i charitativním účelům. Podobný zápas Sidemen uspořádali už pošesté, poprvé ale ve Wembley, kde hraje anglická reprezentace a kde se konají například velké boxerské zápasy. A oproti předchozímu ročníku, který odehráli v roce 2023 na Olympijském stadionu v Londýně, rovnou zdvojnásobili vybranou částku na zmíněných 4,7 milionu liber.

Peníze poputují na podporu tří významných charitativních organizací, které se věnují pomoci znevýhodněným dětem, podporují psychické zdraví a zabývají se vzděláním.

Stadion Manchesteru United se změní v mini město. Za miliardy ho přetvoří autoři sídla Applu

Nová aréna Manchesteru United má pojmout okolo 100 tisíc diváků a prakticky se stane miniaturním městem s náměstím. Výstavba vyjde na desítky miliard.

Filip HouskaFilip Houska

manchester-united-stadium-mvp

Vizualizace: Foster + Partners

Old Trafford 2.0

0Zobrazit komentáře

Ve světě snad není ironičtější sportovní stavba než ta, kterou najdete na Sir Matt Busby Way v anglickém Manchesteru. A byť vám název ulice nemusí nic říkat, pojem Old Trafford zná jistě i mnoho těch, co fotbal nesledují. Jde totiž o jeden z nejslavnějších stadionů s obrovskou historií. Manchester United ale dostane nový svatostánek – a připraví ho architekti, kteří navrhli i ikonický Apple Park.

Britští architekti z Foster + Partners stojí za několika velkolepými budovami – a další mají pečlivě rozkreslené. Sídlo Applu, které stojí v kalifornském Cupertinu a je inspirováno vesmírným plavidlem, postavili před osmi lety a dodnes patří k nejatraktivnějším kancelářským komplexům planety. Respektovaný ateliér to ale umí i ve sportu.

Do fotbalové historie se před skoro dvaceti lety zapsal coby strůjce přestavby anglického stadionu Wembley – a teď se pokusí o něco podobného, ne-li ještě většího. Podle jeho návrhů má vzniknout nový stadion týmu Manchester United, který má na první pohled vypadat jako ohromný, futuristický stan s kapacitou okolo sta tisíc míst. Takovou kapacitu žádný jiný stadion na ostrovech nemá.

„Toto musí být jeden z nejzajímavějších projektů na světě, který má neuvěřitelný regionální a národní význam,“ říká zakladatel ateliéru Norman Foster. On sám moc dobře ví, do čeho se se svým týmem pouští. Rudí ďáblové, jak si hráči Manchesteru United říkají, totiž hrají na uctívaném Old Traffordu, který je už sto patnáct let jejich domácí arénou. Jenže už stárnul, a proto musí přijít změna.

Zatímco ve světě vznikaly ultramoderní stadiony – a namátkou lze vybrat Santiago Bernabéu v Madridu –, Old Trafford se velkých změn nedočkal. V jeho historii proběhlo několik renovací, ale žádná z nich nevzbudila takový ohlas jako to, co se bude dít v nadcházejících pěti letech. Vedle něj se totiž postaví nový, mnohem velkolepější.

messi-1

Přečtěte si takéMessi vyprodává americké stadiony. A když nehraje, je problémFenomén Messi vyprodává americké fotbalové stadiony. A když nehraje, kluby to musí u fanoušků žehlit

Nejde jen o kapacitu okolo 100 tisíc míst, díky čemuž se stane jedním z největším v Evropě (připravovaný stadion fotbalové Barcelony s kapacitou 105 tisíc míst nepřekoná), ale také o jeho zázemí. Pod nápaditým stanovitým tvarem se bude ukrývat prakticky malá vesnice. Součástí má být náměstí pro fanoušky, které bude dvakrát větší na Trafalgarské, několik teras, nespočet zařízení pro občerstvení a nákup suvenýrů – a také polovenkovní posezení u vody.

Nacházet se má nedaleko od původního Old Traffordu, jehož budoucnost je zatím nejasná, a spojovat s městem ho bude nová dopravní síť. Myslet se bude i na udržitelnost, a to minimálně tím, že ona obrovská střecha stanu bude sbírat dešťovou vodu, například pro zavlažování. Ekologicky má být zajištěno i nakládání s energiemi. „Jde o multifunkční miniaturní město budoucnosti,“ říká k chystané výstavbě Foster.

To všechno ale bude stát pořádnou spoustu peněz, podle plánů necelé 2,4 miliardy eur, což je v přepočtu téměř šedesát miliard korun. To v kontextu evropských fotbalových stadionů nemá obdoby. Spolu s novým zážitkem pro fanoušky červeného týmu, který byl mimo jiné posvěcen legendárním koučem Alexem Fergusonem, z toho má ale těžit i sama Velká Británie.

V souvislosti se stavbou stadionu se totiž očekává vytvoření až devadesáti dvou tisíc nových pracovních míst, což má britské ekonomice zajistit až 8,7 miliardy eur ročně, tedy více než dvě stě miliard korun. A díky tomu, že podle propočtů by měla návštěvnost diváků každým rokem růst o 1,8 milionu lidí, očekává se, že lidé na místě utratí i více svých peněz.