Musela propouštět, tým ale udržela. Teď Lucie Loudová s vlastní firmou mění kanceláře podle potřeb mladých

Mladí chtějí pracovat jinak, říká Loudová. Přetváří proto kanceláře podle potřeb generace Z a oproti původní firmě svůj byznys už zdvojnásobila.

Lucie Loudová

Foto: Archiv Lucie Loudové

Lucie Loudová, generální ředitelka Unlimit DB

0Zobrazit komentáře

Když v roce 2022 skončila v čele české pobočky mezinárodní společnosti, která se zabývala návrhy a realizací kanceláří a která najednou zavírala své filiálky ve východní Evropě, rozhodla se bojovat za své kolegy. „Měla jsem skvělý tým architektů, projektantů i stavařů. Byla by škoda, kdyby jsme se rozpadli, a tak jsem si řekla, že se pokusím najít investora,“ říká pro CzechCrunch Lucie Loudová, generální ředitelka společnosti Unlimit DB. To se jí povedlo, dnes řídí 25 zaměstnanců a obrat za necelé dva roky oproti původní firmě zdvojnásobila. A zaměstnavatele učí, jak do svých kanceláří nalákat mladé.

Před dvěma lety se Lucie Loudová ocitla v situaci, kdy měla propustit celý svůj tým třinácti lidí. Rozhodla se ale najít cestu, jak je udržet pospolu – a zaměstnané. Obešla tak několik skupin, kterým nabídla dobře fungující tým s know-how, ale bez financí. Bylo to docela náročné období, zavírat pobočku a zároveň zakládat novou firmu. Ale nakonec to dopadlo skvěle,“ říká teď Loudová.

K vedení firem přitom měla blízko už dříve. Po studiu business administration v kalifornské Santa Barbaře, kde se zaměřila na management a mezinárodní marketing, pracovala v kosmetickém průmyslu, kde měla na starosti luxusní značky jako Giorgio Armani nebo Lancome. 

Po návratu do Česka ale zažila kulturní šok – místo zaměření na inovace se v práci často hledaly chyby. Zkušenosti ze Spojených států, kde se naopak kladl důraz na obchodní plány a inovativní přístup, jí ale pomohly i při zakládání Unlimit DB. „V Santa Barbaře nás učili hledat více zdrojů, myslet projektově, porovnávat věci, nebrat vše hned na první dobrou a u všeho si udělat obchodní plán,“ vysvětluje zakladatelka firmy. Takové principy se pak ukázaly jako zásadní i při hledání investora. 

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To nakonec dobře dopadlo a Lucie Loudová se spojila se Slavomírem Pavlíčkem a Markem Španělem z SPM Invest. Výsledkem je Unlimit DB, společnost, která dnes zaměstnává 25 lidí a která zdvojnásobila obrat původní firmy na 200 milionů korun, mimo jiné i díky zahájení výstavby rezidenčních projektů. 

Firma se dnes zabývá designem a realizací kancelářských prostor, jejichž rozvržení se podle Loudové v posledních letech zásadně mění. Prostředí se stále více přizpůsobuje potřebám samotných zaměstnanců, ať už jde o tiché zóny pro soustředěnou práci, kolaborativní prostory pro týmové schůzky, nebo třeba relaxační koutky pro odpočinek. „Na 150 metrech čtverečních můžete mít čtyři výškové typy sezení,“ vysvětluje šéfka Unlimit DB. Taková variabilita pak podporuje kreativitu a umožňuje zaměstnancům pracovat v prostředí, které jim nejvíce vyhovuje.

Mladí kladou větší důraz na zážitek, inspiraci a pohodu při práci.

Zásadním zlomem v designu kanceláří byla podle všeho i pandemie koronaviru. Lidé byly zvyklí trávit spoustu času doma a v obývacích pokojích, a právě k jejich obrazu začaly být poslední dobou přizpůsobovány i kanceláře, především pak kuchyňky. „Najednou se v projektech objevovaly takové malé obývací pokoje. Sedačka, televize, krásná kytka, knihovna, lampička… třeba i takový ušák s knihou připravenou na čtení. A mám pocit, že se lidé v takovém prostředí opravdu naučili pracovat,“ míní Loudová.

Dalším klíčovým aspektem při navrhování kanceláří je pak ergonomie, tedy interdisciplinární obor, který využívá poznatky z fyziologie, psychologie, designu i inženýrství. „Zapomínáme na to, že pokud trávíme v kancelářích 6–10 hodin denně, měli bychom myslet nejen na efektivitu práce, ale také na pohyb a pohodlí. Moderní kanceláře dnes zahrnují relaxační zóny, jóga místnosti, fitness centra nebo herní místnosti. Některé firmy dokonce zařizují netradiční prvky, jako jsou sauny,“ říká podnikatelka.  

Těmi, kteří v posledních letech přináší do rozvržení kanceláří stále novější trendy, jsou pak mladé generace. Zejména mileniálové a generace Z totiž přichází do pracovního prostředí s novými požadavky – upřednostňují nejen funkční, ale také esteticky příjemné prostředí, které je motivuje k vyšším výkonům. „Moje generace byla více zaměřená na výkon, chtěli jsme majetky a hromadění hodnot. Mladí ale kladou větší důraz na zážitek, inspiraci a pohodu při práci,“ vysvětluje generální ředitelka Unlimit DB.

Také umění, ať už v podobě obrazů, soch nebo interaktivních prvků, stále častěji oživuje kanceláře a zvyšuje pocit sounáležitosti zaměstnanců, zejména pokud se sami zapojují do jeho tvorby, což může zase posílit jejich kreativitu. „Vytvořit prostředí, které zaměstnanci vnímají jako své druhé doma, je klíčem k úspěchu,“ míní Lucie Loudová a dodává: „Co se může stát horšího, než že něco změníte?